• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor x en y as

Debbiedg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 dec 2025
Hallo, ik ga proberen uit te leggen wat ik graag zou willen. Ik lees bestektekeningen. En wij moeten punten op de kaart bepalen. Ik heb in het bestek een x en y coordinaat gekregen. Echter kloppen deze niet en ik heb een site gevonden waar deze worden geconverteerd. Ik plak de huidige in dit vak:
1764584338309.png
Nadat ik op converteer druk komt de voor mij juiste uitkomst in dit vak:
1764584409160.png

Ik ben dus veel aan het kopiëren en plakken
Nu vroeg ik mij af op er een formule bestaat die mijn coördinaat vanzelf omrekent zodat ik niet meer hoef te converteren?
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken....

Kun je bijv. ChatGPT of CoPilot niet gewoon vragen om alle coördinaten in 1x even om te zetten?

Geef anders eens een paar coördinaten die je om moet zetten en het gewenste resultaat.

als x en/of y niet klopt/kloppen is ook de geconverteerde waarde onjuist.

Kun je bijv. ChatGPT of CoPilot niet gewoon vragen om alle coördinaten in 1x even om te zetten?

Geef anders eens een paar coördinaten die je om moet zetten en het gewenste resultaat.
Ik heb een voorbeeld voor je. de gene die in de input staat is zoals we hem aangeleverd krijgen. Maar deze werkt niet in ons programma. Dus ik converteer hem. Dan krijg ik bij resultaat 2 de juiste coordinaten.
zie het voorbeeld.
1764585738131.png
Bericht automatisch samengevoegd:

als x en/of y niet klopt/kloppen is ook de geconverteerde waarde onjuist.
Jawel.. deze klopt dan wel.

Met een UDF voor resultaat 1

Code:
Function F_snb(c00)
   sn = Split(c00)
   F_snb = Split(sn(0), ".")(0) & ", " & Split(sn(1), ".")(0)
End Function

aanroepen met:
=F_snb(A1)

Hier een Excel voorbeeldje om RD coördinaten om te rekenen naar WGS84.
Alvast bedankt dat je de moeite neemt. Jou uitkomst was:

[td width="109px"]
51,36814158​
[/td][td width="109px"]
4,023753836​
[/td]​
als ik deze invoer in MY Maps ( misschien ken je dit programma een soort google maps) dan kom ik nergens.
Als ik hem converteer zoals ik altijd doe dan kom ik hierop uit: 51.36814, 4.02375
Zelfde getallen als jou, maar minder decimalen. Als ik mijn uitkomst ingeef in my maps dan brengt hij me naar de plek waar ik moet wezen.

Klein puntje nog: coordinaten werken niet met kommas. In jou excel voorbeeld staan kommas en die moet ik dan eerst veranderen in een punt.

Hopelijk heb je nog een idee?

Volgens mij is het exact gelijk. Ga maar eens met de AFRONDEN functie spelen als je er nog een decimaal af wilt.

Terug
Bovenaan Onderaan