• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule werkt half

Status
Niet open voor verdere reacties.

mr0007

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2013
=ALS(WEEKDAG(S1;2);ALS(E31="b";0,5;" ");ALS(WEEKDAG(S1;2);ALS(E31="c";0,5;" ")))

met deze formule
als ik in E31 b in zet, geeft het netjes 0,5 weer.
als ik in E31 c in zet, geeft niets weer maar met c had het ook 0,5 moeten weer geven
kan iemand helpen

MVG mr0007

De test ALS(WEEKDAG(S1;2) zal altijd WAAR opleveren, omdat er een getal van 1 t/m 7 uit komt. En elk getal <>0 is gelijk aan WAAR.
Effectief is de formule gelijk aan: =ALS(E31="b";0,5;" ")

ik zie nog niet hoe ik het dan op los, is het wel op te lossen dan

MVG mr0007

Dat hangt er van af wat de bedoeling is. Misschien met =ALS(OF(E31="b";E31="c");0,5;" ")

Wat wil je met weekdag(S1;2) bereiken?

Probeer het anders eens met:
Code:
=ALS(OF(E31="b";E31="c");0,5;"")

er komt nog meer bij officieel, als ik er 2 formules naast elkaar kan laten werken dan kan ik er ook 5 achter elkaar neerzetten
de bedoeling is uiteidelijk
maandag 2 tm 6 donderdag word b en c = 0,5 maar vrijdag wil ik er, b en c = 1 van wordt soms 2 of meer
dus voor mij is het belangrijk meerdere van deze te koppelen

=ALS(WEEKDAG(S1;2);ALS(E31="b";0,5;" "); ALS(WEEKDAG(S1;3);ALS(E31="c";1;" ")) ALS(WEEKDAG(S1;6);ALS(E31="c";2;" "))) enz....

voor elke dag kan ik dan verschillende uren van maken, 5 van deze formules wou ik gaan koppelen
daarom als ik deze 2 aan de praat krijg
=ALS(WEEKDAG(S1;2);ALS(E31="b";0,5;" ");ALS(WEEKDAG(S1;2);ALS(E31="c";0,5;" ")))
kan ik er zelf wel 5 koppelen , en dat lukte me juist niet

MVG mr0007

Als je meerdere 'ALS' formules aan elkaar wilt koppelen kun je misschien beter een tabelletje maken en dan kan je via Index/vergelijken de juiste waarde verkrijgen
De formules worden daardoor een stuk eenvoudiger en makkelijker aan te passen.

Overigens is er geen type_getal 6 in de formule van weekdag. ;)
Kijk: dit kan wel; =weekdag(a1;2)=6
Maar dit kan niet: =weekdag(a1;6)

heb ik nog niet mee gewerkt Index/vergelijken, ga ik opzoeken op google of ik het kan vinden hoe dat werkt
en ga dat proberen

MVG mr0007

HSV inderdaad, ik heb even zitten testen er zitten meer fouten in mijn formule, dank u wel voor de info,
ik ga weer even verder puzzelen

MVG mr0007

Als je een formule maakt, en je weet de syntaxis niet helemaal, druk op ƒx links van de formulebalk voor de juiste syntaxis.
Kom je er dan niet uit, staat er onderaan een linkje in het blauw voor de Help.

iets gewijzigd zelfde resultaat b werkt c blijft leeg pakt ie niet

=ALS(WEEKDAG(S1;1)=2;ALS(E31="b";0,5;" ");ALS(WEEKDAG(S1;1)=2;ALS(E31="c";0,5;" ")))

=ALS(WEEKDAG(S1;1)=2;ALS(E31="b";0,5;" ");ALS(WEEKDAG(S1;1)=2;ALS(E31="c";1;" ")))

MVG mr0007

Zomaar iets verwijderd uit jouw formule, even het aantal haakjes controleren.
Code:
=ALS(WEEKDAG(S1;2)=1;ALS(E31="b";0,5;ALS(E31="c";1;""));"")

Laatst bewerkt:
ƒx ik klik er op, ik zie de formule gesplitst, in meerdere vakken, hij geeft niet aan welk deel fout is
als een formule fout is krijg je gelijk een melding meestal
gaf ƒx maar welk deel fout is kom je weer iets verder mee denk ik, mijn idee hoor

MVG mr0007

Kijk anders even hier: WEEKDAG, functie

Mijn voorstel zou zijn om de functie KIEZEN te gebruiken, dan kun je voor elke weekdag een formule opgeven, zoals in
Code:
=KIEZEN(WEEKDAG(S1;2);"Ma";"Di";"Wo";"Do";"Vr";"Za";"Zo")
Waarbij je dan "Ma" moet vervangen door de functie voor de maandag, dat zal dan wel zoiets worden: =ALS(OF(E31="b";E31="c");0,5;"")
"Di" door de functie voor dinsdag
etcetera

Bijlagen

Loop met de cursor door de formule in de formulebalk, zo kom je in de ƒx door alle onderdelen in de formule.
Misschien zie je nu ergens een fout.

HSV kunt misschien
=ALS(WEEKDAG(S1;2)=1;ALS(E31="b";0,5;ALS(E31="c";1;""));"") voor maandag

=ALS(WEEKDAG(S1;2)=1;ALS(E31="b";0,5;ALS(E31="c";1;""));"") voor dinsdag

en dan deze 2 dan laten koppelen en laten werken dat is ijgelijk wat ik probeer te berijken

MVG mr0007

Laatst bewerkt:
ik kijk morgen weer even verder 22:55 uur,
dank u wel iedereen voor de reacties

MVG mr0007

Ik heb geen idee of het volledig proef is.

Code:
=ALS.FOUT((WEEKDAG(S1;2)<3)*ALS(WEEKDAG(S1;2)>2;"NB";ZOEKEN(E31;{"b";"c";"?"};{0,5;1;"N/B"}));"")

En kijk anders ook nog even naar post #15. Die is wellicht over het hoofd gezien doordat post #16 er direct overheen kwam...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan