• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandrav

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2001
Het is al enige tijd geleden dat ik met formules gewerkt heb dus graag jullie hulp.

Ik heb een rooster van 30 dagen aan het eind van die dagen wil ik graag het totaal aantal uren opgeteld hebben. Dit houdt in dat ik een formule nodig heb die aangeeft dat a = 5 b = 5 c = 3 enzo en aan dit moet als totaal aangeven worden. Hoe doe ik dit? ik weet dat het iets te maken heeft met de functie als maar weet niet meer hoe........

Sandra,

het is me niet helemaal duidelijk.
wat bedoel je met a=5, b=5 enz. en wat moet als totaal opgeteld worden.

formule?

Dag Sandra,

Formules zijn automatische berekeningen.
Jouw opdracht (vraag) lijt me veel te simpel voor een formule.
Maak in Excel een tabelletje van 30 dagen waarin je in kolom 2 de uren opgeeft,
en laat dat automatisch optellen. Hou in de gaten dat dat werkt in decimale grootheden, en je dus uren in "tienden" moet opgeven; 0,1 uur is dus 6 minuten...
Succes!

Borryklots.

hoe leg ik het uit. Je hebt een rooster dag 1 t/m 30 elke dag moeten er vier diensten ingevuld worden, voor het gemak noem ik ze a,b,c,d.

a,b,c zijn diensten van 5 uur
d is een dienst van 3 uur

voorbeeld

dagen 1 2 3 4 5 6 7 8 totaal
sandra a a b c c d a c 38
magriet b b d d c a b d

ik wil een formule dat als het a is hij het in totaal automatisch omzet in 5 uur, + b het opgeteld wordt dus 10 uur wordt etc

begrjipen jullie wat ik bedoel?

formule?

Nee. Helaas.
Probeer je probleem duidelijker uit te leggen. Gaat het om een dienstrooster plannen, of achteraf uren tellen?
Om hoeveel mensen gaat het dan, en hoeveel diensten?
en waarom moet je a,b,c,d gebruiken en niet gewoon het aantal uren?
Waarschuwing: verheug je niet te veel, zo'n expert ben ik nou ook weer niet!

Een probleem opgelost krijgen begint met een zo duidelijk mogelijke definitie!

Borryklots

Ik denk dat er best wat denkwerk aan zit, ik ga nu niet meer reageren maar naar mijn "dekenaat"
Borryklots

dat is denk ik wat ik bedoel ga het uittesten bedankt!!

groetjes sandra

Nog een optie waarbij je makkelijk een wijziging door kan voeren in uren of roosternaam.

Bijlagen

formule?

De toeschouwer heeft ook gespiekt.
En mijn execlkennis is niet groot genoeg voor zo'n gedegen antwoord!
Fijn dat SandraV geholpen is!

Borryklots

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan