• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules in excel sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koning10

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2013
Dames en heren,

Ik ben al dagen op zoek naar het antwoord op de volgende vraag;
Ik wil graag opsommingen sorteren in Excel (2003). Ik weet dat het werkt via data sorteren. Maar wanneer ik dit doe sorteert hij op basis van de cel waar hij naar verwijst.

Dus bijvoorbeeld als volgt:

Vier spelers spelen een toernooi, 1 x tegen elke speler. Dit levert uiteindelijk alle spelers een bepaald aantal punten op.
De stand is bijvoorbeeld als volgt;
1 Speler 1: 4 pnt
2 Speler 2: 0 pnt
3 Speler 3: 6 pnt
4 Speler 4: 2 pnt

De punten zijn een opsomming van de behaalde punten per speelronde die daarachter bij elkaar zijn opgeteld. In cel K22 t/m M22 worden de punten per speelronde berekend (aan de hand van de ingevulde stand via de als-formule). Deze worden in N22 opgeteld. Vervolgens zet ik in het tabelletje stand in cel Y22 het totaal aantal punten (dus =N22). (Daarachter ook nog het doelsaldo).
Nu wil ik dus als volgt gesorteerd zien;
1 Speler 3: 6 pnt
2 Speler 1: 4 pnt
3 Speler 4: 2 pnt
4 Speler 2: 0 pnt

Dat sorteren lukt me dus niet. Volgens mij sorteert hij dan op =N22, waardoor de stand blijft zoals hij is, maar niet zoals ik hem wil zien.
Hieronder de bijlage (als het goed is) voor extra uitleg.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groet,

Koning10

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Ik zou de layout iets veranderen.
Ik denk daarbij aan de layout van de voetbal uitslagen op teletekst.

Als bijlage stuur ik je een bestandje uit mijn archief
Hier wordt alles automatisch in de goede volgorde gezet

Bijlagen

Oké, dat werkt prima. Wanneer ik tijd heb zal ik is kijken of ik dit op mijn bestand kan gebruiken.
Bedankt voor je reactie!

Met vriendelijke groet,

Koning10

Laatst bewerkt door een moderator:
Jean-Paul,

Hartelijk dank voor je hulp. Zo is het perfect!
Ik ga zodra ik tijd heb proberen of ik de formule zelf kan toepassen.

Heel hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Koning10

Laatst bewerkt door een moderator:
Koning10 Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Excuses Huijb.

Jean-Paul,

Is het mogelijk om de formule ergens op het internet onder de knie te krijgen? Want momenteel kom ik er niet bepaald uit.

Met vriendelijke groet,

Koning10

Je zal op internet niet vlug van deze opbouw van formules vinden, het zijn meerdere normale formules die je in elkaar samen smelt om tot een bereikt resultaat te komen.
Mijn advies probeer deze te ontleden en te begrijpen, dan zal je ze kunnen toe passen in je bestand.

Oké, dan zal ik is een poging gaan wagen!
En die $-tekens worden die door Excel erin gezet of horen die in de formule? Want ik heb geen idee wat die tekens voor nut hebben.

Dank voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,

Koning10

De $ tekens zijn om een bereik "vast" te zetten.
Betreft de formule: Probeer eerst eens om elke functie ( Als, Max etc ) afzonderlijk te begrijpen.
Als je de functies afzonderlijk begrijpt, dan kan je je nog gaan toeleggen op MATRIX-formules (die herken je aan de { en de } om de formule heen)

Dit kost alleen tijd en veel proberen, geen geld.

Succes,

Oké. Ik zal proberen de verschillende formules uit de formule te halen en dan te kijken of ik ze een voor een begrijp.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Koning10

Beste JeanPaul28,

Ik ben bezig geweest met de formules te snappen. Helaas wil dat niet helemaal lukken. Maar door jouw formule te kopiëren en de getallen in je formule te wijzigen zodat deze van toepassing zijn op wat ik wil sorteren hoopte ik dat hij in ieder geval zou sorteren.

In de bijlage zie je dat zoals ik dat heb geprobeerd.
Echter sorteert hij niet altijd goed. In de eerste poule (A) gaat het prima, echter in de tweede poule (B) niet. Is dit op te lossen?

Ik krijg momenteel het bestand niet geüpload. Kan iemand uitleggen hoe dit ook alweer moet?
Misschien dat ik het verkeerd doe..

Met vriendelijek groet,

Koning10

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-LXXV3HPR4MNM.xls

Oke, dat zou kunnen. Als het goed is moet hij hier nu boven staan. Wederom bedankt!

Dit is het bestand dat ik heb gemaakt. Het gaat om het tabblad competitie.
Eigenlijk doet het sorteren het zo goed als perfect. Het enige minpuntje is wanneer alles hetzelfde is (Dus allereerst pnt, vervolgens doelsaldo en ook nog doelpunten voor, en net nog toegevoegd het aantal wedstrijden.)
Dus voor het seizoen start, alles op 0, dan rangschikt hij niet. Ik zou dit graag nog op alfabet hebben bijv. Is dat mogelijk om dat toe te voegen?

Wederom alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Koning10

Ik krijg helaas het bestand niet geopend..

Met vriendelijke groet,

Koning10

Beste Jean-Paul,

Ik wil sorteren op drie dingen:
- Allereerst op de 'Punten'
- Vervolgens op 'Doelsaldo'
- En als laatst op 'doelpunten voor'

Mochten deze drie hetzelfde zijn, dan op alfabet.
Het enige wat ik nog miste (als ik het tenminste goed heb gedaan) was op alfabet.

Dit is jou wel gelukt zie ik. Maar jij hebt ook gespeelde wedstrijden, gewonnen wedstrijden, gelijk gespeelde wedstrijden en verloren wedstrijden meegerekend in de rang. Dat is niet nodig.

Het enige wat ik nog wil weten is hoe je dat op alfabet zet.
Ik denk dat dat te maken heeft met je formule rang de 'Aantal.als' die is toegevoegd.
Als ik dit toevoeg aan mijn formule, dan zou het moeten kloppen denk ik.

ps. Ik ben uren bezig met dat hele bestand en jij maakt zo'n hele tabel in een half uur. Niks mis mee haha

Met sportieve groet,

Koning10

Als ik gewone namen invul, dan sorteert hij niet op alfabet.

Maar zoals je boven de tabel waar je de uitslagen invult kunt zien, wanneer nog geen enkele uitslag ingevuld is, dan staat er Tegenstander 13 en vervolgens alleen maar Gemert D1 i.p.v. de verschillende teams. Dit veranderd wanneer er uitslagen ingevuld worden en er verschillen ontstaan in pnt, doelsaldo en doelpunten voor. Dan staat gewoon de juiste volgorde met de juiste teamnamen. Dan werkt het perfect.

Maar de formule die jij hebt gebruikt, snap ik toch niet. Dus dan kan ik die niet toevoegen.
Ik hoopte dat ik iets kon toevoegen aan/achter de formule rang en dat hij dan nadat hij eerst op pnt, doelsaldo, doelpunten voor sorteert, hij vervolgens op alfabet zou sorteren. Maar ik laat het wel zoals het is. Dat is geen ramp.

Heel erg bedankt voor je hulp!!

Met vriendelijke groet,

Koning10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan