• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules voor automatisch vullen database

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobZegers

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Berichten
15
Goedemorgen,

ik heb 80 werkbladen met artikelgegevens als bijgevoegde XLS.

Bekijk bijlage voorbeeld.xls

Nu heb ik bovenstaande tabel en wil ik onderstaande tabel ervan maken.
Kan ik dmv formules doen? Is het mogelijk om een nieuwe file te maken waarbij ik dit per werkblad ineens doe, waarbij ik alleen de werkbladverwijzing aanpas?

Misschien kan iemand me een voorbeeldbestandje sturen ;)

Gr
Rob
 
Beste Rob,

Zoek eens op dit forum met de zoekterm "Indirect".
Nadeel is wel dat het brondocument geopend moet zijn omdat je anders een foutmelding krijgt met deze functie.

Richard
 
Daar klap ik de boel toch niet mee uit,zodat ik onderstaande tabel krijg?
Ik ben al zover dat ik super blij ben als ik het op hetzelfde werkblad voor elkaar krijg.

De eerste tabel moeten dan met formules de 2e maken.
Hierbij moeten alle mogelijke combinaties (kruislinks, door elkaar heen) in de nieuwe tabel worden aangegeven.

Mocht dat met indirect kunnen, kun je dan een voorbeeldfile erbij doen?

Gr
Rob

PS where is Wigi when you need him :)
 
Laatst bewerkt:
Beste rob , hoe moet ik rij 40 zien te vinden in je bovenstaande tabel ?
AARDBEIEN - - 30+ 1 NL MERK3 8X500GR DOOS
Kruisbestuiving gebeurt in de natuur ;) maar hoe jij hier kruislinks, door elkaar heen het wil , zal voor mij wat meer uitleg vereisen . Kan zijn dat de oplosser ingebouwd in excel daarvoor kan aangesproken worden .
 
Een bestand dat ik een tijdje geleden tegenkwam (link staat in het bestand), kan hier misschien van toepassing zijn. Bij het openen en sluiten krijg je even een "warning" dat het bestand macro's of Active-X controls bevat, gewoon op OK drukken.
 

Bijlagen

  • Permutations(SHG).xls
    46,5 KB · Weergaven: 201
Beste rob , hoe moet ik rij 40 zien te vinden in je bovenstaande tabel ?
Kruisbestuiving gebeurt in de natuur ;) maar hoe jij hier kruislinks, door elkaar heen het wil , zal voor mij wat meer uitleg vereisen . Kan zijn dat de oplosser ingebouwd in excel daarvoor kan aangesproken worden .

Ik begrijp je vraag niet helemaal maar er zijn dus =1*3*1*2*3*1*2 = 36 mogelijke combinaties te vinden. De vraag is eigenlijk. Met welke formule kan ik dit in 1 keer doen?

Gr
Rob
 
Een bestand dat ik een tijdje geleden tegenkwam (link staat in het bestand), kan hier misschien van toepassing zijn. Bij het openen en sluiten krijg je even een "warning" dat het bestand macro's of Active-X controls bevat, gewoon op OK drukken.


Serieus dit is volgens mij precies wat ik bedoel.
Dit is geniaal :shocked::thumb:

Ik ga eens kijken of ik er iets mee kan :)


Tnx !
 
Rob , wiskunde is al heel ver weg bij mij x=x(x-1) of iets in deze aard . Als je de aangegeven oplossing van WHER :thumb: bekijkt en je houd U aan de gegevens van rij 1 en 2 dan is dit de PERFECTE oplossing voor jouw permutatie vraagje .

Edit : Zeker ook de Ctrl F3 toets gebruiken !!
 
Laatst bewerkt:
Een bestand dat ik een tijdje geleden tegenkwam (link staat in het bestand), kan hier misschien van toepassing zijn. Bij het openen en sluiten krijg je even een "warning" dat het bestand macro's of Active-X controls bevat, gewoon op OK drukken.

Maar ik kom er toch niet helemaal uit.
De vraag nu is:
Hoe kan ik dit toepassen zonder kolommen/rijen in de basis (A1:I20)
aan te passen? + Kan ik zonder namen/ verwijzingen? Ik kan bijvoorbeeld zelf een forumule zetten in A22: = 1*3*1*2*3*1*2 om het aantal variaties te berekenen.
Hoe kan ik dan daaronder vanaf A23 met "harde formules" werken.
(Zonder de namen etc)

Als je weer een voorbeeld zou hebben :eek::eek:

Gr
Rob
 
Genaamde bereiken kunnen altijd terug vervangen worden door gewone bereiken.
Geef anders nog een voorbeeldje van wat jij waar "vast" in jouw bestand wil zien, en in welk bereik de formules mogen komen.
 
IK had al een voorbeeldje gemaakt tussen 2 ritten maar kon niet uploaden , bekijk hoe je met harde formules kan werken of hoe je het via benoende bereiken op een eenvoudige wijze kan .
@ rob rij 1 en rij 2 zijn NODIG !! ook in jouw bestandje
 

Bijlagen

  • permutatie(helpmij).xls
    60,5 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
Okey rij 1 en 2 zijn dus nodig, tnx ;)
Zou ik ze wel onder de eerste data zetten met verwijzingen naar boven?

Ik wil liever niet met bereiken werken omdat ik anders bij 80 werkbladen, 80 keer een bereik moet invullen en omdat ik dat nog nooit gedaan heb. :eek:
Zo wordt het met name met kleine sheets veel werk, terwijl ik juist de grote sneller probeer te maken :)

Ik ben dus nog op zoek naar de harde formules :)

Gr
ROb
 
In mijn posting #13 staat van L8 tot T8 een formule die je kan kopiëren voor op je nadere tabbladen als deze identiek aan elkaar zijn .
Verder geraak ik niet om je die harde formule te geven die jij in gedachte hebt , het zal voor een andere helper zijn . Voor mij was het leerrijk en aanpasbaar in alle opzichten .
 
Rob , nog ietsjes verder gedacht en uitgekomen bij een soort sjabloon :rolleyes: alles staat in het bestandje bekijk het en probeer of je der komt , zoniet horen we het wel .
 

Bijlagen

  • permutatie(helpmijmulti).rar
    34,5 KB · Weergaven: 35
Het bestand van trucker10 met zijn formule, lichtjes aangepast om te slepen. De formules zijn reeds ingevuld tot rij vijfhonderd (het grijze vlak).
Probeer eens in cel F5 een klasse "2" bij te voegen en zie hoe de resultaten zich aanpassen.
 

Bijlagen

  • permutatiehelpmij(1).zip
    45 KB · Weergaven: 45
WHER :thumb::thumb: , ik zou de formule in kolom A niet gevonden hebben om verder te werken en ik wissel worstel al eens met de abolute en relatieve verwijzing :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan