Formulier met afbeeldingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

naverty

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2012
Ik heb een tabel in de database met volgende velden:

- intID
- strDescription : aan omschrijving van een afbeelding
- strURL : een link naar een afbeelding op het internet

Ik wil een doorlopend formulier maken met op elke rij:
- de omschrijving van de afbeelding (strDescription)
- een thumbnail van de afbeelding (waarnaar verwezen wordt door strURL)

Door het klikken op de afbeelding zou de afbeelding moeten openen met het programma dat aan het formaat van de afbeelding is gekoppeld (bv. Windows Picture Viewer).

Hoe dit best op te lossen? Heeft iemand tips of een voorbeeld voor mij?

Als je een afbeelding als tekst(verwijzing) in je tabel hebt staan, kun je de afbeelding laden in een formulier. Wat je een thumbnail noemt, is dan niet meer dan een klein formaat afbeelding, want de normale afbeelding wordt dan gebruikt om te laten zien. Met een FollowHyperlink kun je de afbeelding dan openen in een extern programma. Dat is dan gelijk het standaardprogramma dat een gebruiker voor afbeeldingen heeft ingesteld, dus daar heb je verder geen omkijken naar.
Er zijn op het forum voldoende voorbeelden beschikbaar waarin deze technieken staan, dus even zoeken, zou ik zeggen!

Afbeelding wordt niet getoond

OctaFish,

Bedankt voor je reactie.

Het openen van de afbeelding met FollowHyperlink lukt wel maar ik heb een probleem met het tonen van de afbeelding in het formulier. Ik begrijp dat een thumbnail kan gemaakt worden door een klein formaat afbeelding met de Size Mode op 'Stretch' maar als ik een Image control of een Bound Object Frame control gebruik met als Control Source het veld uit de tabel waar de URL in staat dan wordt de afbeelding niet getoond. De Record Source van het formulier is de tabel met de URL's. Het veld waar de URL in staat die naar de afbeelding verwijst is van type string, dus niet hyperlink.
Wat doe ik fout?

Het onderwerp komt, zoals ik al zei, regelmatig voor op het forum. Sterker nog: als je de onderwerpen van vandaag bekijkt, zul je zien dat ik een vergelijkbare oplossing in dit draadje heb gezet :)

Picture property hyperlink

OK, het onderwerp komt inderdaad regelmatig voor maar de voorgestelde oplossing -zet het pad naar de afbeelding in de Picture property- werkt blijkbaar niet als het pad naar de afbeelding een URL is. Misschien is dit niet op te lossen in Access?

Een andere mogelijkheid zou zijn de afbeelding te downloaden van het internet en in een tijdelijke tabel te zetten. VBA code om dit te doen heb ik ook niet gevonden.

Je moet inderdaad wel verwijzen naar een fysieke locatie op een schijf. Maar er is een oplossing: vervang het plaatje door een Webbrowser control, en je kunt het plaatje inlezen in dat object laad je dan bij het bladeren door het formulier de afbeelding.

Code:
Private Sub Form_Current()

'Navigate to the current record's Web site
    'If there's no URL stored in the field, then display Google search engine.
    If Len([CompanyWebsite]) > 0 Then
        wbbWebsite.Navigate URL:=[CompanyWebsite]
    Else
        wbbWebsite.Navigate URL:="www.google.co.uk"
    End If

End Sub
Enige nadeel is, dat je de thumbnail denk ik kunt vergeten, tenzij je die op de pagina hebt staan die je aanroept, en een andere pagina kunt doorklikken voor het volledige plaatje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan