Formulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjoosten013

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Hallo,

Ik heb een formulier die we gebruiken intern voor de kwaliteits controlle van onze artikelen, echter zijn dit zo veel velden geworden dat dit niet meer op 2 pagina's past en de dbase een fout melding geeft als ik er een veld aan wil toevoegen.

Hoe kan ik dit instellen in acces dat ik meer velden kan toevoegen.

Als Access een melding geeft dat er teveel velden op je formulier staan, dan is dat een simpel feit. Vol is vol... Daar valt dus niks aan in te stellen. Mag ik je wel complimenteren, want in al die jaren dat ik met Access werk, ben ik nog nooit ook maar in de buurt van die melding gekomen :)

Dank je Octafish,

Maar ik denk dat het meer mijn gebrek aan kennis omdat ik het natuurlijk wel op een totaal formulier kan zetten maar wellicht beter over kan gaan naar verschillende formulieren.
Echter bij mij ontbreekt hoe ik dit voor elkaar kan krijgen en wel omdat

1 deze gegevens naar 3 verschillende afdelingen gaan via mail.
2 in totaal dit naar een 30 tal mensen wordt gemaild.
3 bij elk artikel zijn dit nu 2 volle pagina's
4 Het kan zijn dat bij een persoon 5 artikelen zijn gecontroleerd dat is dan 5 x 2 = 10 pagina's

Als ik van elke pagina een appart formulier maak hoe krijg ik het voor elkaar dat 3 verschillende formulieren toch per artikel totaal achter elkaar in een mail naar de inkoper gaat.

Ik heb nu voor elke inkoper een query gemaakt en van de querie een formulier, het zou eigenlijk zo moeten zijn dat ik een query kan maken en een formulier dat per afdeling/inkoper gemaild kan worden maar dat is voor mij nog algebra!!

Wellicht heb jij een idee hoe ik dit kan vereenvoudigen zodat ik bij veranderingen niet elke keer elke query en elk formulier moet aanpassen.

Je moet jezelf eerst de vraag stellen hoe het komt dat je per artikel 2 volle pagina's op een formulier hebt. Ik heb een stevige fantasie, maar ik zou met geen mogelijkheid een dermate grote hoeveelheid gegevens van één artikel kunnen bedenken dat ik daar twee pagina's voor nodig zou hebben. Bovendien: wat stuur je dan naar die mensen? Dat zal toch neem ik aan een rapport zijn? Dus waarom zoveel velden op je formulier? En dit:
Ik heb nu voor elke inkoper een query gemaakt en van de querie een formulier, het zou eigenlijk zo moeten zijn dat ik een query kan maken en een formulier dat per afdeling/inkoper gemaild kan worden maar dat is voor mij nog algebra!!
zou inderdaad niet nodig moeten zijn. Een query is voor elke inkoper hetzelfde, behalve de PersoonID, en die kun je middels een formulier en een keuzelijst makkelijk wisselen. Om te zien wat er beter kan, hebben we uiteraard een db nodig.

Beste Octafish,

:o Op een afdeling doen wij controle's op nieuwe artikelen daar zitten een 100 tal controle velden aan vast met elk controle veld een invulveld waarop dit veld een beoordeling krijgt.
In deze velden zitten ook velden met een 20 tal wettelijke bepalingen voor het VWA (nederlands voedings en waren autoriteit) dus al met al veel gegevens die bij onze inkopers/kwaliteits afdelingen terecht komen via i.d.d. een rapport wat verzonden wordt via een macro in de Rich Text Format per mail naar alle personen die op deze afdelingen zitten.
Dus ik heb nu voor elke inkoper/ en afdeling een query/formulier/rapport wat verzonden wordt.

Voorbeeld:WHERE (((Cnv_export_tabel.Inkoper) Like "E. VAN DER PLUK*") AND ((Cnv_export_tabel.Geboekt)="ja"));

Wellicht zit in de bovenstaande regel het probleem voor mij.

Hoop dat het nu iets duidelijker is, anders zal ik vanmiddag/vanavond het formulier als bijlage invullen zoals je weet gaat dit niet op mijn werk wegens een firewall.

veneem graag van je, en alvast bedankt tot dusver

Als je 100 velden hebt in je tabel/formulier, dan zou je op een formulier geen probleem mogen hebben met het aantal objecten; je mag namelijk in totaal 754 objecten hebben. Als je bedenkt dat elk tabelveld er al twee inpikt (veld + label) dan gaat het aantal wel snel omhoog, maar je zou toch uit moeten komen. 100 Velden + verwijzingsvelden op één formulier is natuurlijk gekkenwerk, dus je moet dan wel met tabbladen werken, zodat je die 100 velden in categorieën op een eigen tabblad kunt zetten. Voor de werking van het formulier maakt dat niet uit, voor het overzicht wel. Je query zou je inderdaad aan moeten passen. Niet alleen is het gebruik van LIKE hier nodeloos vertragend, je kiest de inkopers waarschijnlijk via een keuzelijst, en je moet die waarde dan gebruiken. Dus iets als:
Code:
WHERE ((Inkoper = '" & Me.cboInkoper & "') AND (Geboekt="ja"));

Beste Octafish,

Zie bijlage zoals belooft dit is een van de formulieren zoals we verwerken.

Bijlagen

En wat moeten we hier aan zien? Behalve dat het een in mijn ogen behoorlijke lelijke layout is met al die zwarte keuzelijsten die er uitzien (qua grootte) als keuzelijsten met combobox maar het niet zijn, zodat je ze ook niet eens netjes kunt gebruiken als keuzelijsten? Om over die zwarte achtergronden maar te zwijgen... Ik zou bepaald niet vrolijk aan de slag gaan met dit formulier.

Beste Octafish,

combobox ?? snap niet wat je bedoelt maar dat het niet moeders mooiste:o is begrijp ik, ik ben natuurlijk ook maar een knuttselaar.

Maar hoe zou ik het dan moeten doen, deze velden zijn nu als keuzeveld opgemaakt maar wat je met combobox bedoelt ??

Een combobox is een keuzelijst met invoervak. Jij hebt keuzelijsten gebruikt die dezelfde maakt hebben als een keuzelijst met invoervak, maar niet de functionaliteit (ze klappen niet uit; je kunt alleen op de pietluttig kleine knopjes klikken om te scrollen. (gezien de lengte van de Nederlandse vertaling (keuzelijst met invoervak) snap je misschien waarom ik de Engelse term heb gebruikt :)

Beste Octafish,

Dank je voor de uitleg, ik ga er mee stoeien hopend op een beter resultaat.

Beste Octafish,

Ik ben ermee aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat het i.d.d. veel rustiger en profi kijkt.

Echter hoe kan ik voorkomen dat als ik bv een veld selecteer en per ongeluk aan de scrolmuis kom dat de gegevens weer veranderen.

:)

Formulieren zijn in beginsel gemaakt om gegevens te muteren of toe te voegen. Je kan het dus het formulier niet kwalijk nemen als het de actie uitvoert die de gebruiker op dat moment initieert :)
Je kunt het scrollen van de muis wel uitzetten, met een module die je hier kunt downloaden. Wil je niet dat er in keuzelijsten etc. wordt gescrolled dan kun je in het formulier de eigenschap <Bewerken toestaan> op Nee zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan