• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fouten in staafdiagram

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Met Office 2003 / Excel heb ik een jaarverslag gemaakt van een boekjaar.
Boekjaar 2004 is vergeleken met boekjaar 2003.
Dit dmv staafdiagrammen.

In de bijlage zit 1 bladzijde. De baten.
De paarse staaf toont 2004, cel B6.
De rode staaf toont 2003, cel D6.

B6 heeft een waarde van 46.097
Wanneer je de 3d staaf gaat volgen kom ik net over de 40.000 uit.
Ongeveer 43.000
Het blijkt dat excel de staafdiagram ongeveer 10% lager aangeeft dan de waarde van de cel.
Dit heeft ie gedaan in alle documenten.
We praten hier over 8 pages, en 8 verschillende staafdiagrammen, met telkens andere gegevens.
Baten / lasten / Saldo enz.

Doe ik iets fout, of is dit een mankement van excel?

Laatst bewerkt:
Ik heb het bekeken met de 3d weergave met een kanteling van 0 ipv 15, en dan geeft ie het juist weer, het ligt aan de kanteling van het diagram. Zal wel een foutje zijn in excel.

Ok, gevonden onder "Rotation". Deze versie van excel is engelstalig trouwens :(

Hhhmmm, vervelend.
De afbeelding is zo mooi in 3D.......

Laatst bewerkt:
Het blijkt een fout te zijn in Excel 2003.
Dezelfde fout bestond ook al in Office 2000.
Ik heb de kanteling op 0 gezet, waardoor de staafdiagram zijn mooie 3D-effect kwijtraakt.
Maar de hoogte van de staven komen wel weer overeen met de gegevens uit de cellen.

bedankt voor de tip JeroenE.:thumb:

Volgens mij gaat excel niet in de fout maar kijk je verkeerd.

Zo als je nu kijkt zou je ook moeten zeggen dat de staaf op 3000 begint en niet op 0, aan de onderkant kan echter iedereen duidelijk zien dat de staaf los in de ruimte staat (aan de voorkant).
Boven aan geldt dat echter ook (bij de achterkant), je kunt dus niet direct de staaf tegen de achtergrond aflezen en dan kijken waar je links in het waarde bereik uitkomt.

Het is dus meer een soort gezichtsbedrog, waarbij we eigenlijk zelf de fout maken niet goed te kijken, want wat excel ons laat zien klopt wel degelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan