foutmelding (DBLBUFF.SYS)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Y.Bothje

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2003
Hoi,

Mijn laptop heeft zomaar kuren gekregen en nu kan ik hem niet meer opstarten. Tijdens het opstarten in de veilige modus wordt aangegeven dat de bestanden
C:\windows\DBLBUFF.SYS en C:\windows\IFSHLP.SYS beschadigd zijn of ontbreken.

Kan iemand mij hiermee helpen??
Ik heb al een beetje gekeken wat er op het forum stond, maar met die aanwijzingen kwam ik er niet helemaal uit.

Alvast bedankt.

Pieter,

heb ik wat gemist, hoort de vraag bij een eerdere / andere topic ? (heeft vraagsteller een OS upgrade gedaan waardoor het probleem ontstond)

Die laatste pagina was helaas niet 'available'.
Ik kan op het moment helemaal niets met de laptop. Ik kom hooguit in de bios. Ik kan ook niets opstarten in de veilige modus en ook in MS dos opstarten lukt niet.
Helaas ben ik niet zo heel handig met computers, door zwaar technische computertaal begrijp ik niet.

Alvast bedankt voor het reageren.

Geplaatst door gast0225
Pieter,

heb ik wat gemist, hoort de vraag bij een eerdere / andere topic ? (heeft vraagsteller een OS upgrade gedaan waardoor het probleem ontstond)
nee, maar dit kwam ik tegen, bij microsoft, toen ik de fouten intypte. sorry :o

Yolanda,

Als de machine opstart en je drukt regelmatig op de F8 toets (2 keer per seconde en dat een seconde of 6 volhouden, even afhankelijk van je systeemsnelheid -> hoe snel wordt Windows gestart) dan kom je toch in de veilige modus ?

Ik krijg een soort tussenmenu: opstartmenu windows 98, optie 3 is de veilige modus, maar als ik die aanclick, krijg ik vervolgens het blauwe windowscherm en daar blijft de computer dan hangen.

als het echt al ZO erg is..................... :( :( :(

dan hoop ik dat de "reageerders" in het linkje dat ik plaatste het bij het verkeerde eind hebben, want herstellen door virussen te scannen kan je nu ook niet meer...........

ehhh, tenzij er iemand weet hoe je jouw machine, (die ook niet meer in de veilige modus wilt starten) aan de praat krijgt.........
ben ik bang dat je de cd van Windows uit de kast kan trekken (mogelijk alleen maar voor een herstel operatie en na herstel een virusscan uitvoeren.......???)

Maar wacht heel even voordat je aan de slag gaat, misschien heeft er iemand nog een heldere ingeving.......?

ps. als het MIJN machine zou zijn en de oorzaak is een mogelijk virus EN ik heb toch de CD van Windows erin zitten, dan zou IK niet kiezen voor herstel, maar voor een format.................. (maar het is JOUW machine)

Ik vrees dat het nu echt mis gaat. Ik kreeg net de waarschuwing dat ik alle bestanden moest back-upen, omdat de harddisk het niet goed doet.

Eigenlijk zou het geen virus kunnen zijn, want de laptop heeft geen aansluiting op het internet en ik was in een gewoon word-bestandje aan het werken, toen de computer heel traag werd.

De waarschuwing die wordt gegeven: SMART Failure Precicted on hard disk 0: Hitachi_DK239a-48

Laatst bewerkt:
oh, oh,

zonder de betekenis van die laatste boodschap te kennen, weet ik wel dat het advies om te backuppen nogal eens wordt gegeven als de harddisk "terminaal" is. :(

Kan ik op een of andere manier de bestanden nog van de computer halen?

ja, als de hdd niet al te hard aan 't sterven is:

pak een bootdisk ('98) en start de machine op met de bootdisk erin.
Na de opstart staat op je scherm a:>

Type c: en ENTER
Hopelijk reageert de PC met
C:

als dit is gelukt pak je een doosje diskettes en kopiier je handmatig vanaf de diverse lokaties je bestanden naar a.

Weet je genoeg van het DOS om dit te doen ?

Is een bootdisk gewoon de opstartdiskette? En wat moet ik dan doen. Gewoon diskette erin en dan de computer opnieuw aandoen?

En om eerlijk te zijn, ben ik toch echt van de windows-generatie en kan ik helaas niet goed omgaan met DOS

ja, machine uitzetten en diskette erin en dan aanzetten OF diskette erin en de machine met de resetknop (warm) opstarten.

No problem, jouw DOS kennis.

Het enigste wat vervelende probleem dat je gaat tegenkomen is de weergave van bestanden en / of mappen die een langere naam hebben dan 8 tekens. DOS kan namelijk maar 8 tekens "visualiseren", hetgeen betekent dat een bestand genaamd mooienaamhe.doc, op het scherm zichtbaar zal worden als mooienaa~.doc

Hoe gaat dat kopieren in z'n werk :

Stel na de reboot staat er a:
Je typt C: (ENTER) en er staat nu C:

Stel er staan brieven / documenten in de map C:\documenten (c:\document~)

Type dan achter de C: op je scherm

CD document~ (ENTER)
de pc antwoordt met

c:\document~

type nu daarachter DIR (ENTER)

de pc antwoordt met de complete lijst van bestanden in die map. Als je meent te weten dat de totale grootte van al die bestanden op een diskette past dan geef je het volgende commando

COPY *.* a: (ENTER)

(Zorg wel dat er een lege diskette in de A-drive zit....)

Vervolgens wordt alles naar a gekopieerd.

Dit herhaal je voor al je te backuppen bestanden....

Succes !

En nog even voor jouw beeldvorming : dat CD commando heeft niets met je CD speler te maken. Het betekent in DOS net zo veel als binnen Windows klikken op een andere map in de verkenner. CD betekent namelijk : Change Directory = verander van map.

Laatst bewerkt:
Oke, mijn computer doet het nog tot zo ver. maar ik krijg dat ~ van jou niet op mijn computer. Hij zet hem namelijk boven neer . Zoals een soort trema op de E

maakt niet uit, het gaat erom dat je niet "schrikt" van het feit dat de door jou aan bestanden gegeven namen plotseling iets anders zijn......................

maar wacht voor alle zekerheid nog even op mogelijke andere reacties op jouw vraag / vragen. Mijn kennis van jouw probleem gaat ook niet verder dan hetgeen JIJ schreef en wellicht IS je HDD niet overleden en mogelijk IS er nog een manier om 't ding binnen Windows aan de praat te krijgen. (Maar goed, de bestanden backuppen is sowieso een handige actie.............)

staan er teveel bestanden in een map en "flitst" de inhoud over je scherm, type dan i.pv. DIR het commando DIR /P
Met dit commando (Dir spatie slash P) stopt de pc met weergave op je scherm als er een scherm "vol staat" met bestanden. Met het indrukken van een willekeurige toets krijg je het volgende beeldvullende aantal bestanden voorgeschoteld.

sorry, maar ik blijf lastig. Ik had C: dir gedaan.
Vervolgens kreeg ik een hele lijst. Vervolgens cd windows gedaan. Maar toen liep hij vast. Nu staat er de hele tijd C:\windows> en die windows krijg ik ook niet meer weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan