• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

foutmelding gemiddelde.als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeonieK12

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Besten,

ik wil een gemiddelde laten berekenen mbv een voorwaarde. Nu heb ik de functie gemiddelde.als al geprobeerd, met de nodige variaties in bereiken etc. en voorbeelden van internet, maar hij geeft nog steeds een foutmelding. Kan iemand aangeven waar ik de mist in ga met deze formule? Een voorbeeld is bijgevoegd.

Alvast bedankt. Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Je formule is verkeerd opgebouwd.
Op de plek waar nu het woord vormgever staat hoort een getal of voorwaarde te staan.

Ik neem aan dat je het woord vormgever ergens wilt hebben als het gemiddelde aan een bepaalde voorwaarde voldoet?
Als je precies uit wilt leggen wat je wilt bereiken kan ik je verder helpen.

Code:
=GEMIDDELDE.ALS(A4:V39;[COLOR="#FF0000"]vormgever[/COLOR];C4:V39)
Voorbeeld correcte formule:
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(A4:V39;">4";C4:V39)
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/functie-gemiddelde-als-HA010047433.aspx

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Goede morgen Marcel,

hartelijk dank voor je reactie. zoals wellicht duidelijk uit mijn voorbeeld bestandje wil ik het gemiddelde van alle getallen die bij de v's zijn ingevoerd. Kan dit überhaupt met de formule gemiddelde.als? Ik heb ook het voorbeeld van microsoft bekeken, en ik snap niet waarom die wel werkt en die van mij niet ;-).

Alvast bedankt.

Leonie

Ik heb eerst een tussenberekening gemaakt per kolom waar een v voor staat.
Vervolgens berekend ie daarvan weer het gemiddelde.
Zal vast wel wat netter kunnen maar ik weet even niet hoe.
Ik kan namelijk alleen het gemiddelde van alle cellen met een v uitrekenen voor 1 kolom te gelijk en niet voor een aantal kolommen.

Groeten Marcel
Bekijk bijlage MH-voorbeeld-1.xlsx

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

dank je voor de moeite. Ik denk dat dit inderdaad het probleem is. Ik hem gewoon zo gebruiken.

Groeten Leonie

Die berekeningen kunnen eenvoudig met 1 formule door er een matrixformule van te maken,
d.w.z. dat je ze na het typen afsluit d.m.v. Ctrl-Shift-Enter (zie bijlage).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan