• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding verbruiksberekening vanwege verwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoh

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2013
Hallo iedereen,

Ik heb in mijn excel bestand verwijzingen staan naar een ander blad aan de hand van deze formule:
Code:
 =ALS(Blad1!I14="";"";Blad1!I14)

Deze formule klopt gewoon, alleen heb ik 1 probleem. Op de plek waar ik deze verwijzing invoer staat ook een verbruiksberekening voor 5(2 rijen dus totaal 10) cellen. F(getal) tot J(getal). Af en toe is een cel leeg daarom die formule. Maar als ik dit doe krijg ik bij de gemiddelde berekening een foutmelding. "#####" (#WAARDE!) Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

Kan iemand hier mee helpen?

Ik weet niet of het helpt maar hier is de verbruiksberekenings formule die ik gebruik.

Code:
=ALS(ISLEEG(F13);ALS(ISLEEG(G13);ALS(ISLEEG(H13);ALS(ISLEEG(I13);J13;I13);H13);G13);F13)-ALS(ISLEEG(J13);ALS(ISLEEG(I13);ALS(ISLEEG(H13);G13;H13);I13);J13)+SOM(F16:J16)

Ik had trouwens hieronder ook een vraag staan maar die heb ik op opgelost gezet omdat het nu ook handmatig gelukt is

Laatst bewerkt:
Arnoh,

je kan het de helpers ontzettend veel gemakkelijker maken door een bijlage te plaatsen waar deze formules al in staan.
Wel evt "gevoelige"informatie uit het bestand verwijderen....

Moest veel verwijderen, ik hoop dat het nog steeds duidelijk. De persoon die gegevens registreert vult alles in op blad1. Alle verschillende maanden. Als ik bij zuren een verwijzing maak naar de zelfde (fictieve) productcode's op blad 1. Worden de verbruiken berekent op het blad zuren en in een (nu lege) grafiek neergezet. Om het gemakkelijker te maken heb ik wat cijfers bij zuren neergezet.

Bekijk bijlage Formulier registratie chemicalien - 1.23 Invullen voorbeeld.xlsx

Hopelijk nu duidelijker? :) sorry dat ik eerst geen bijlage had ik dacht dat het mogelijk was zonder.

Laatst bewerkt:
Arnoh,

je bnijlage is niet te openen, melding: ongeldige bijlage.

Bijlage svp toevoegen via Paperclipje in geavanceerde weergave

Ik ben daarvan op de hoogte, dat gebeurt redelijk vaak. Zodra ik hem bewerk is hij een paar minuten te openen en daarna niet meer ik heb dit vaker gehad maar weet niet waar het aan ligt. Ik zal hem opnieuw proberen toe te voegen.

Hij is nu als het goed is weer te openen

Bekijk bijlage Formulier registratie chemicalien - 1.23 Invullen voorbeeld.xlsx

Misschien wordt het zo iets duidelijker: Op dit moment berekent de formule van het verbruik als een cel leeg is die cel niet mee. Alleen door de verwijzing
Code:
 =ALS(Blad1!M14="";"";Blad1!M14)
is de cel zoiezo niet leeg maar de waarde gewoon onzichtbaar. Daarom krijg ik dus dat ik de foutmelding #Waarde! krijg. Want er staat een formule in die resulteert in ("") en niet in een getal, Alleen hoe los ik dit dus op...

Laatst bewerkt:
Arnoh,

bedankt, het bestand is nu wel te openen.

Maar, ik snap niet wat er met de formules uitgerekend wordt en kan dus ook niet zelf uitrekenen wat de uitkomst zou moeten zijn als Blad1 I14 leeg is. Zou je kunnen uitleggen wat die formule in Zuren L13 uitrekent?

Begrijpelijk. In eerste instantie rekent hij uit: (Begin waarde) - (eindwaarde) + Levering= (totaal verbruik) <- Dit zou een hele simpele formule zijn maar, de formule in L13 houdt er ook rekening mee dat 1 van de cellen tussen F13:J13 leeg kan zijn. Is een van de cellen leeg, dan kun je waarschijnlijk begrijpen dat er helemaal niks meer van klopt en ik dus de formule moet volstampen met "ALS"

En met dat ik het hoofd zie vorige reactie ;)

Laatst bewerkt:
Ook nog misschien: Als in J13 gewoon een cijfer kwam te staan of hij was helemaal leeg dan doet de formule het dus wel gewoon.

Arnoh,

wat als je de formule wijzigt in
Code:
=ALS(Blad1!I14="";0;Blad1!I14)
de uitkomst is dan 0

Dan rekent hij aan het einde van de formule uit dat in de laatste week alle het overige van de vorige week is gebruikt. Dus als in week 4 1800 was en in week 5 staat 0 dan heeft hij in die laatste week 1800 gebruikt.

Bij de eerste in de rij zal hij berekenen dat hij in de laatste week die overige 38 heeft verbruikt.

Ik weet het er zijn veel dingen waar rekening mee moet worden gehouden ;)

Laatst bewerkt:
leg dan eens uit voor regel 13 en 14 (blad zuren) wat de getallen voorstellen, want ik snap er nog niets van
(maar dat ligt aan mij hoor ;))

Regel 13 stelt de hoeveelheid cans voor in voorraad en regel 14 stelt de kilo's voor allebij andere producten. De voorraad dus :p
Regel 13 hoort bij 16 en regel 14 hoort bij 17 :)

en 16 en 17 moet dus de leveringen voorstellen

Als de voorraad dus ineens 0 wordt dan is er iets goed mis haha.

Laatst bewerkt:
Arnoh,

concreet: als je de formule aanpast (zoals ik eerder voorstelde) dan komt er in J13 een 0.
Blijkbaar had je daar een andere waarde gehad, maar het is mnij nog niet duidelijk wat daar dan had moeten komen.

In J13 moet de waarde helemaal niks zijn dus
Code:
=ALS(Blad1!M14="";"";Blad1!M14)
Op Blad1 M14 staat niks dus geen 0. Maar dit is dus het probleem Als er niks komt te staan komt bij mijn formule die het uiteindelijke verbruik berekent de foutmelding #Waarde! Waarschijnlijk omdat ("") wat dan de uitkomst zal zijn omdat in M14 blad 1 niks staat wordt meegerekend in de formule als een cijfer en vervolgens resulteert in die foutmelding. :(

Hoe ik dit dus moet oplossen is een raadsel voor mij

Hij moet die cel niet meerekenen in de formule op dit moment (enigste manier omdat te doen is hem leeg laten (blanco uitkomst)), maar andere medewerkers moet komende jaren als er bijvoorbeeld 5 voorraad metingen per maand zijn die cel wel kunnen invullen. Dus er moet wel een verwijzing inkomen te staan.

Laatst bewerkt:
en wat had je dan wel willen zien in L13 ipv #WAARDE ?

20, dezelfde uitkomst die je krijgt als J13 helemaal leeg is, dus ook geen formule. Maar er moet wel een formule in komen te staan. (ik weet dit is redelijk verwarrend :S)

Misschien is dit wel onmogelijk zonder macro's maar dit kan ik niet echt beoordelen omdat mijn bestand over Excel hier een beetje ophoudt eigenlijk :p

Laatst bewerkt:
Arnoh,

probeer deze eens in J13:
Code:
=ALS(Blad1!M14="";I13;Blad1!M14)

Hee dat is wel een slimme oplossing. Op dit moment lijkt hij te werken, ik laat hem nog even open mocht ik toch een foutje kunnen opsporen in het gebruik van andere cellen(lijkt nu foutloos). Mocht je toevallig nog een oplossing hebben dat die cel gewoon 'leeg' kan blijven dan zou dat heel mooi zijn maar op dit moment werkt dit fantastisch :)

Heel erg bedankt voor je tijd en moeite!! :D

Laatst bewerkt:
Ik heb jammer genoeg een fout weten op te sporen: Als je dezelfde formule gebruikt bij de leveringen en de cel waar je de formule plaatst is leeg. Dan vult hij daar dus natuurlijk ook 24 in terwijl je dan 24 extra gebruik krijgt :/

Oke maakt niet uit. Het probleem dat ik bij voorraad had heb ik niet bij leveringen omdat het daar geen probleem is om 0 levering te hebben omdat hij er dan niks bij optelt :) daar dus een simpele verwijzing die ik al zelf kan uit typen.

Laatst bewerkt:
volgens mij moet de formule in F16 zo zijn:
Code:
=ALS(Blad1!O14="";0;Blad1!O14)
doortrekken naar rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan