foxit: hoe gescande teksten te bewerken.

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
ik heb een aantal pagina's uit een boek gescand. twee pagina's op éen blad lukte niet, dus ik moest pagina voor pagina scannen. nu heb ik scans met aan een kant steeds een deel van de andere pagina (met het lelijke stuk waar het boek openslaat). is het mogelijk om dat eraf te halen zodat je 'cleane' pagina's overhoudt?

Je kunt (bijv.) als de pagina op je scherm staat, op de Prt-scr toets van je toetsenbord drukken.
Vervolgens open je Word (leeg blad op je scherm) en kies je voor "plakken" (toetscombinatie : Ctrl-v)
Dan klik je 1x op de tekst (afbeelding) en de kaders van het afbeeldingsvak worden zichtbaar.
Vervolgens kies je voor "Bijsnijden" en snijd je het vak bij totdat je alleen de tekst overhoudt.
Desgewenst verklein of vergroot je het vak daarna zodat er meerdere op een pagina passen.

Laatst bewerkt:
dat kan niet voor groot aantal pagina's tegelijk?

Lijkt mij niet mogelijk: Er wordt ingescand alsof het een foto/plaatje is. Het bijsnijden van zo'n embedded plaatje is dan alles wat je kunt doen, en (natuurlijk) kan dat niet met meerdere pagina's tegelijk (omdat het een PDF is, niet (bijv.) een multi-page TIF die je mogelijk met IrFanView etc. 'geautomatiseerd' zou kunnen bijsnijden).
Is (qua werkzaamheid) hetzelfde als wat gast0225 aangaf.

Verder: Ook al zou je Foxit PhantomPDF Business hebben (die kan, o.a. "Advanced PDF editing: edit images, add object shading, convert text to path, etc"), dan kan ik me nog niet voorstellen dat die 'in bulk' de embedded plaatjes kan editen.

Beste optie is, op de een of andere manier, de PDF door OCR scanning te halen. Vlgs. mij heb je daar ooit al een vraag over gesteld, maar anders eens googelen. Er zijn (bijv.) online OCR diensten etc. beschikbaar.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ook ik heb even de 'historie' van vragen van topicstarter bekeken.

@Htil : het lijkt mij handig als je eenmalig een bedrag op tafel legt Klik en je problemen m.b.t. tekst(bewerken) na inscannen behoren tot het verleden.

Je scant boekpagina's, krantenartikelen, kassabonnetjes, foto's, whatever en als je tekst scant, dan kun je aangeven dat het (bijv.) na Word moet worden gescand. Na het inscannen van een boekpagina krijg je dan een gewone Wordpagina op je scherm, alsof je de tekst over hebt getypt, m.a.w. je kunt de tekst bewerken alsof het je eigen getypte tekst in Word betreft.

Ik heb het ding + bijbehorende software vorig jaar zelf ook aangeschaft.

@gast0225: Handig apparaat. Kun je daar (bijv. op de display of aangesloten op de PC) aangeven dat je maar een deel van de breedte van de lichtbalk gescand wilt hebben? Dus ter voorkoming van het probleem van de TS direct al bij het scannen?

Tijs.

Het probleem dat TS heeft, doet zich (automatisch) niet voor omdat het OCR (in geval van een boekpagina) alleen de tekst "leest" en omzet naar gewone Word tekens / taal / letters / woorden.

interessante suggesite, heel interessant zelfs! maar het prijskaartje he.....

Het probleem dat TS heeft, doet zich (automatisch) niet voor omdat het OCR (in geval van een boekpagina) alleen de tekst "leest" en omzet naar gewone Word tekens / taal / letters / woorden.

Dat begrijp ik, maar mogelijk heeft de TS op zichzelf geen (direct) belang bij OCR en wil hij gewoon de pagina's van het boek in PDF zien (in het originele lettertype etc., dus als 'plaatje') zonder verticale 'bilspleet'. Vandaar mijn vraag. :)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan