Ik bedoel dit:
Toch wordt in voorbeeld 1 een bestand opgehaald van een heel andere plek op de server dan in voorbeeld 2.
- ik heb een php-pagina, dat is dit voorbeeld 1.
- ik heb nog een php-pagina, dat is dit voorbeeld 2.
- die pagina's lijken als twee druppels water op elkaar: exact hetzelfde!
- ook als je in je browser de broncodes bekijkt van deze twee, zie je precies hetzelfde: deze code.
Maar in de pagina die je op internet bekijkt, merk je daar niets van: de "P" van PHP betekent "preprocessing", d.w.z. "vooraf verwerken". Alles is door de server in elkaar geplakt, voordat de pagina naar de bezoeker verstuurd werd. Dus in de uiteindelijke pagina kan je helemaal niet meer zien wat waarvandaan komt.
- In de php-bladzij die op de server staat voor voorbeeld 1, staat als verwijzing:
<?php include("regeltje.txt"); ?>- In de php-bladzij die op de server staat voor voorbeeld 2, staat als verwijzing:
<?php include("images/regeltje.txt"); ?>
- Daarmee kan je ook van een foute php-verwijzing wel het resultaat zien op de pagina, maar vaak niet wat dan precies die fout in de opdracht was.
Bij "../../../../include-menu.php" of zoiets raak ik altijd de tel kwijt.
Maar als je altijd het complete pad opgeeft, zou er niets mis mogen gaan:
Net zoals je in het menu ook steeds "absolute verwijzingen" (met het complete webadres) hebt gemaakt. Dan maakt het niet uit, of je nu 3 of 30 mapjes ver weg zit.
- <?php include("http://www.jedomeinnaam.nl/mapje/mapje/menu.php"); ?>
Met vriendelijke groet,
CSShunter
Ik snap het. Maar wat is nou de bedoeling met je mededeling ?