freenas

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolkil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2010
hallo

weet iemand hoe ik een ftp server opzet met free nas.
ik kan nadat ik mijn ipadres heb aangeroepen wel een gebruikersnaam en wachtwoord in vullen maar daarna timed ie hem uit.
misschien ook wel handig om te melden ik heb dezelfde hardeschijf ook in het netwerk hangen. misschien dat dat dat problemen geeft??
weet iemand of dit op te lossen is?

Gr chris

Laatst bewerkt:
algemeen of van buiten (via internet). Afhankelijk van het type FTP moeten verschillende poorten worden open gezet en krijg je vaak zo een situatie. Bij een intern netwerk is dat niet van toepassing

ik heb de juiste poorten opengezet ik roep hem ook aan via internet. port 21 richting de server.

Afhankelijk van het type FTP verwacht de client een tweede poort om open te zijn. port 21 is het zogenaamde "command channel" daar log je op in en geef je commando's, maar de data gaat niet over die poort

ok maar dan blijft de vraag hoe krijg ik hem wel werkend? welke poort moet er dan open?

Minimum passive port integer to be used by clients in PASV mode, default of 0 means any port above 1023
Maximum passive port integer to be used by clients in PASV mode, default of 0 means any port above 1023

deze values tussen een range zetten, bijv 4080-4090 en die poorten forwarden. kan even niet vinden of de NAS passive mode kan forcen

thnx ik kan hem nu in ieder geval bereiken maar kan ik hier ook een acount aan koppelen?
EDIT: ben weer wat verder krijg nu een schermpje dat naar naam en wachtwoord vraagt alleen als ik daar account gegevens in vul krijg ik telkens dat schermpje weer terug.(neem aan dat dat betekent dat het wachtwoord fout is :))

Laatst bewerkt:
ik heb een zfs volume gemaakt en ik wil een zfs dataset maken alleen zodra ik dat een naam wil geven krijg ik een error.
cannot create 'accounts/accounts': no such pool 'accounts'

en als ik alle schijfen bekijk heeft deze partitie een error
Error getting used space (Error) Error getting available space Error getting total space

Laatst bewerkt:
goed het is dus niet nodig een zfs volume te maken.
het is me gelukt door users aan te maken in de groep www en dan als auxiliary groups de ftp groep toe te voegen. lukt me nu om in te loggen op mijn eigen ftp.
maar is het ook mogenlijk om files te uploaden op deze manier? of moet ik daarvoor percee een zfs volume maken?

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    19,2 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
ben gaan proberen om hem in deze computer voor te laten komen. allen krijg ik nu weer een error.
weet iemand hoe ik dit op moet lossen.
Bekijk bijlage 136757

opgelost. heb in internet opties passive ftp uitgezet en op de server fxp aangezet.

Laatst bewerkt:
kan ik mijn ftp verbinding veiliger maken?
ik heb bij de instellingen wel iets gezien van ssl/tls maar zodra ik dat enable is het dan beter beveiligd of moet ik daar nog wat voor doen?

FTP verstuurd standaard passwords clear text. dat wordt opgevangen door SSH.

je bedoelt dat het (betrekkelijk)veilig is? of moet ik daar nog wat voor doen?

FTP met SSH support is redelijk veilig. Tenminste, als je een sterk wachtwoord kiest, de FTP user beperkte rechten heeft en het goed ingesteld is.

Overigen is dus standaard FTP qua gebruik even veilig, maar kan je password "ge-sniffed" worden door iemand op je netwerk.

maar hoe config ik ftp met ssh support?(of is het standaart waneer ik ssh aanzet?) niet dat er nu hele belangrijke dingen opstaan maar wie weet wat ze er mee kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan