FTP site mappen als netwerk drive?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Al geruime tijd zit ik te wachten op de mogelijkheid om mijn Microsoft .wtv (Windows Media Center opnamen) bestanden af te kunnen spelen op mijn Microsoft Windows RT apparaat. Ik heb me er altijd over verbaasd dat die twee niet compatible zijn. Tot nu toe red ik me door de .wtv bestanden in een uur of 3-4 om te zetten naar .mp4 en dan kan de Asus Vivotab RT het wel afspelen.

Nu heb ik onlangs een Humax 5200 HD ontvanger met harde schijf van Ziggo besteld. Daarop staan de TV opnamen in .ts formaat. Als ik Windows Explorer mag geloven is dat MPEG-2 TS-Video. Full HD opnamen. Je kunt dat apparaat via FTP benaderen en de bestanden op die manier downloaden. Mijn desktop speelt die bestanden moeiteloos af in Windows Media Center, maar ook in de Video app.

Maar wat schetst mijn verbazing? Ook mijn Windows RT tablet kan de bestanden moeiteloos afspelen! Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de eigen Microsoft formaten niet gelezen kunnen worden en allerlei exotische formaten wel?!?

Maar de vraag die ik hier eigenlijk wil stellen is: is er een mogelijkheid om een FTP server te mappen als netwerk drive? (Ik vind met Bing wel wat dingen, maar daar zitten toch wat executables uit Oostbloklanden bij die ik liever niet direct download en installeer ;) )
Wanneer ik die machine als netwerkdrive kan mappen kan ik ook die opnamen opnemen in Windows Media Center en heb ik voor het kijken van programma's nog steeds een centrale plaats.

Dat kan. Probeer het volgende: Voeg een netwerkverbinding toe in je Windows pc (je vemeldt niet welk besturingssysteem je hebt... :rolleyes:)
Is dat Windows 7 of 8, dan het volgende plakken in [Windows-toets]r toetscombinatie-vakje en op OK klikken:
RUNDLL32.EXE %SystemRoot%\system32\shwebsvc.dll,AddNetPlaceRunDll

De lokatie kun je dan opgeven als ftp map, dus ftp://ftp-gebruikersnaam:ftp-wachtwoord@(ip-adres van) je Humax
Voorbeeld: ftp://plantje:geheim@humax of ftp://plantje:geheim@192.168.2.10

Kun je (als anonieme gebruiker aangemeld) ook schrijven in die ftp-map, dan kun je de identificatie er af laten, dus (voorbeelden):
ftp://humax of ftp://192.168.2.10

Laat maar weten of dit lukt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb Windows 8.1 met de nieuwe update. Ik ga je suggestie even proberen Tijs; ziet er solide uit!

Thanks!

Rudi

Getest en helaas... Bij nader inzien had ik dit al uitgevoerd via "snelle toegang" in de Windows explorer. Maar daarmee krijg je een "snelle toegang tot internet adres"; helaas geen gemapte netwerkdrive.
Ik ga eens zoeken naar het programma "Netdrive"... wow! $ 40,- voor een licentie?!? Dat moet ook anders kunnen! Ik snap dat NetDrive veel meer is dan enkel het ontsluiten van FTP site als netwerkdrive, maar dat is het enige dat ik er van zou gebruiken. Dan vind ik het toch wel erg duur worden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, je wilde een (netwerk-)schijfletter hebben bij je ftp-verbinding.
Hopelijk levert de tip van André het juiste op.

Tijs.

Ja inderdaad, ik wist niet precies hoe ik dat duidelijker kon omschrijven :)

Windows (Media Center) pikt namelijk een FTP site weer niet als locatie voor een library onderdeel. En de tip van André heb ik ook al bekeken. Vind ik wel erg duur eerlijk gezegd. En om nu daarvoor weer illegaal te gaan shoppen....daar wil ik toch meer van af stappen eigenlijk.

Beetje zoekopdracht levert talloze tooltjes op (die natuurlijk allemaal voor gratis zijn), maar veel daarvan heb ik niet echt vertrouwen in! En vandaar, dat ik de vraag stel of iemand toevallig ervaring heeft met één van die gratis tooltjes en weet dat die wel betrouwbaar is.

Wat ik me afvraag is het volgende: Als je zo'n netwerkverbinding maakt dan staat de ftp-site onder Computer in het linker deelvak in het Openen dialoog-vak (bijv. bij Openen vanuit Kladblok) er naar toe wilt en kun je zaken openen op die ftp-site.
Kan dat niet in Windows Media Center op dezelfde manier?

Tijs.

En de tip van André heb ik ook al bekeken. Vind ik wel erg duur eerlijk gezegd. En om nu daarvoor weer illegaal te gaan shoppen....daar wil ik toch meer van af stappen eigenlijk.
Bekeken maar niet goed gelezen... :o voor persoonlijk gebruik gratis....:cool:

Dat had ik inderdaad niet goed gezien. Ik heb hem inmiddels geïnstalleerd en moet er nog wat mee spelen denk ik. Ik kan namelijk wel verbinding maken met de ftp site, maar de mappen die er in staan zie ik niet. En die zie ik wel als ik verbinding maak met een andere ftp tool. Of zie ik nu iets heel simpele over het hoofd?

Ja, die heb ik gezien. Maar wat bedoel je daar precies? Ik kan de site openen in Windows Explorer en de bestanden zien. Maar die locatie is niet toe te voegen als library locatie.

Nee, net nog een keer geprobeerd. Hij geeft dan de melding dat de FTP site niet gekozen kan worden. Daarom was ik dus iets aan het zoeken waarmee je een FTP locatie als netwerkdrive kunt mappen; dat pikt Windows Media Center vast wel.

Ok, jammer, maar duidelijke informatie. :)

Tijs.

Heb de mensen van NetDrive ook eens een mailtje gestuurd om te vragen hoe het kan dat ik die folders niet zie.

Kun je in NetDrive ook instellingen doen? Zoals passive vs. active FTP, type FTP-server (voor de commando's die de FTP-server herkent) etc.?
Net zoals je in (bijv.) FileZilla kunt doen...

Tijs.

Nee, wat ik vooral kon was een FTP site als drive mappen en ik kon me er voor aanmelden. Verder niet al te veel.

Ik dacht dat de ene FTP site de andere niet is, maar ook een andere FTP site laat alleen de root zien met welke tool dan ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm... toch maar eens testen en dit krijg ik wel aan het werk... een map die geen home dir is als schijf te mounten... Bekijk de printscreen wat je in moet vullen...
1-ftp.jpg
Op de achtergrond zie je dat Filezilla server de verbinding accepteert.. ik heb verder een klein txt bestand aangemaakt via de gemounte drive letter en dat ging probleemloos.
Imho kan het dus... ook als niet root map vd ftp. Ik had mijn root map in Filezilla server gewoon onveranderd laten staan...

PS: voor het gemak heb ik het even lokaal getest, dus op ip adres 127.0.0.1 ... dus eea nog wel aan te passen....

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd zie ik niet hoe je nu de mapping rechtstreeks naar map op de FTP site maakt.

En Filezilla is gewoon een FTP client. Met een FTP client kan ik ook naar ieder niveau op een FTP site. Maar anders ga ik vanavond of zo NetDrive nog wel een keer installeren.

Ja, maar als ik het goed begreep wil hij ze als netwerk drive, als letter, mappen.. dus K L M N N of zo.... en dat kan Filezilla toch echt niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan