Gamers PC voor niet-gamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raazno

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2013
Hallo,
ik wil binnen 1 maand een niuwe PC samen stellen en ik wil toch graag een second opinion van leden van "HelpMij".

First en mijn opinion heb ik hier:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...496913]=1&product[559724]=1&product[485488]=1

Ik heb budget van +/-1000 voor PC en +/-300 voor monitor. Ik ben dus geen gamer maar doe wel veel multitasking; vaak heb ik situaties dat ik tegelijk meerdere (relatief) zware operaties met meerdere programma's tegelijk moet doen (die ook nog lang kunnen duuren). Muziek bewerken (zeer grote bestanden), videobewerking (extreem grote bestanden), foto�s bewerken (grote bestanden), grafisch ontwerpen, zware technische tekeningen maken en bewerken (AutoCAD) en gewoon multimedia, office, internet, ook grote bestanden up- en downloaden. Photoshop, Google Earth, AutoCAD 3D, Wave editor, Cubase, Sony Vegas, Adobe Premiere, Nero,..

Wat ik belangrijk vind voor een nieuwe PC:

1. Zeer stil zijn (HEEL belangrijk, hij staat in de woonkamer)
2. Snelle opstart,
3. Heel snel operaties uitvoeren,
4. Minimaal: 8x USB2, 1x FireWire, 3x PCI slot

Belangrijkste factor is dus nr 1, dat was de uitgangspunt om onderdelen uit te zoeken (natuurlijk i.c.m. prestaties). Ik werd geadviseerd het videokaart te laten staan omdat ik geen gamer ben maar ik heb het toch in het mandje gelaten zodat jullie kunnen zien welke zou ik oorspronkelijk kopen. Ik heb nog sterke twijfels daarover maar ik ben benieuwd wat jullie hebben te zeggen: moet hij in het mandje blijven staan of weg ermee..
Ook heb ik twijfels over de kast, ik lees verschillende berichten over de Sileo 500. Ik vind hem persoonlijk niet mooi maar volgens tests en reviews past hij wel in het plaatje van "zeer stil". Mijn andere optie was Cooler Master CM 690 II Advanced en ook nog Antec Sonata Solo II.

Interne HD's (voor opslag), muis, keyboard, speakers, audio card, USB controller en DVD brander heb ik al, die worden gebruikt van de oude PC.

Alvast bedankt! Groet.

Laatst bewerkt:
Hallo welkom op helpmij!
kun je niet beter voor een AMD Firepro of Nvidia Quadro videokaart gaan? die zijn speciaal voor developers die gebruik maken van Sony vegas en andere render programma's gemaakt
die komen namelijk met zeer stabiele drivers, sneller geheugen en geheugen controllers wat ze in feiten dus beter maakt voor het developen van video materiaal dan zon geforce kaart

verder raad ik een andere SSD aan en een andere cpu koeler waarom lees je hier onder

SSD zal na 50% van zijn opslag capaciteiten ruim 50% trager werken, de Vertex 4 beschikt over een brakke marvel chip die met slechte firmware word geleverd door OCZ
de Indilinx firmware die de SSD heeft werkt ruk om het simpel te zeggen ga voor een samsung 840

en wat betreft de koeler betekent hoe meer oppervlakte des te beter deze koelt en grotere fans betekent ook weer trager draaiende fans wat weer betekent minder geluid
als de pc echt stil moet zijn dan is de Noctua NH-D14 de beste keuzen
hij heeft grote oppervlakte wat betreft koel blok en heeft erg stille fans die veeel air kunnen pushen op lage toeren

geluids-niveau van een noctua nh-d14 is 17dba max dat is fluister niveau

Laatst bewerkt:
De Marvell chip van de Vertex 4 is niet brak, de firmware van OCZ is gewoon altijd slecht ;) Maar dat terzijde.

Hoi,
bedankt voor jullie antwoorden.

Firestorm, dat moet een grap zijn, toch :-)? FirePro of Quadro.. Nah, ik pas. Anyway, Sony Vegas gebruik ik niet vaak dus GeForce moet wel genoeg zijn. Maar mijn vraag was of het ook zonder GPU kan, zoals mij geadviseerd (wat ik sterk twijfel).
Ik ga SSD alleen voor WIndows gebruiken dus voor mij is 128GB genoeg. Deze heb ik nu http://azerty.nl/0-1990-558961/samsung-840-pro-series-mz-7pd1.html . Maar behalve meer capaciteit, verder is de 256GB is dezelfde als 128GB versie, toch?

Ik heb koelers uitgebreid gekeken en vergeleken. Ja, deze Noctua NH-D14 was ook 1 van mijn favoriten maar volgens de vergelijking op hardware.info is Hyper 412S veel stiller:
http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/86488-131531 . Volgens Tweakers is NH-D14 stiller: http://tweakers.net/pricewatch/compare/488/295287;247735/

Dan kom ik op conclusie dat hun testing methodes verschillend zijn en dat ik de final verdict ergens anders moet halen. Zo kwam ik op 412S want die was gemiddeld beter beoordeeld dan NH-D14. Daarom dus mijn vraag hoe kom jij op 17 dBa, welke bron? De NH-D14 is wel duurder... en ik zit al boven het budget.

En nog de andere vraag over de kast..

De hyper Hyper 412S is inderdaad de betere keus in mijn opinion.

Ik zou deze kast pakken http://azerty.nl/0-1044-406577/cooler-master-silencio-550-m.html
Ook lekker ge-isoleert en vind hem persoonlijk wat mooier (Staan filmpjes bij van Hardware info). Wellicht een andere voeding http://azerty.nl/0-1073-449351/be-quiet-pure-power-bqt-l8-cm.html (De naam zegt het al ;))

Voor de rest prima samenstelling. Valt niks over te zeggen.
Misschien een andere Videokaart een "Radeon 7870 Jokercard"? Omdat hij wat beter is voor multimedia doeleinden en Nvidea bekend staat als gamer kaart. Zie verschil:
Heeft meer rekenkernen, waar autocad zeker gebruik van gaan maken. http://www.hwcompare.com/13631/geforce-gtx-650-ti-vs-radeon-hd-7870/
Die kost wel 200 eur.

Laatst bewerkt:
Firestorm, dat moet een grap zijn, toch :-)? FirePro of Quadro.. Nah, ik pas. Anyway, Sony Vegas gebruik ik niet vaak dus GeForce moet wel genoeg zijn. Maar mijn vraag was of het ook zonder GPU kan, zoals mij geadviseerd (wat ik sterk twijfel).
um nee dat was het niet
verder zij je in je begin post wel van sony vegas gebruik maakt verder is het dus niet alleen voor sony vegas maar ook voor autocad bedoeld
ik ging er vanuit dat je profesioneel ging renderen en dan is zon kaart echt veel beter dan een geforce/HD kaart

klein lijstje van voordelen
Some of the features that Quadro FX card have are:
- 128-bit color precision
- Unlimited fragment instruction
- Unlimited vertex instruction
- 3D volumetric texture support
- 12 pixels per clock rendering engine
- Hardware accelerated antialiased points and lines
- Hardware OpenGL overlay planes
- Hardware accelerated two-sided lighting
- Hardware accelerated clipping planes
- 3rd generation occlusion culling
- 16 textures per pixel in fragment programs
- Window ID clipping functionality
- Hardware accelerated line stippling

kleine qoute ook van tomshardware
the architectures are different... one is optimized for CAD etc the other is for GAMES.

zonder gpu kan maar dan heb je dus geen goede playback kaart neem aan dat je wel je content terug wilt zien zodra deze is gemaakt
en kun je ook niet goed checken of je de juiste kleuren gebruikt

wat betreft de dba van de noctua
temperatuur was IDLE niveau zat naar de verkeerde tabel te kijken

Laatst bewerkt:
Hoi Sander,
volgens Hardware.info zijn verschillen in geluidsproductie tussen die 2 voedingen heel klein, maar ja, hoe geloofwaardig is Hardware.info..? http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/129220-119308-135527-77352 Ik zal nog even gaan lezen hierover.. Over CPU koeler Noctua NH-D14 zie ik bijna overal dat hij heel stil is alleen op Hardware.info valt dat zwaar tegen. Dat is wel 1 van de meest irritante dingen bij uitzoeken van wat dan ook, als je overal verschillende informatie tegen komt.

De Jokercard had ik ook als advies gekregen maar toen het duidelijk was geworden dat ik geen gamer ben was het niet meer nodig. Dus helemaal zonder GPU. Vond ik een beetje raar maar toen dacht ik aan die N650Ti, maakt weinig geluid en toch misschien goed voor wat ik nodig heb. Iig, de 7870 Jokercard is eruit omdat hij te veel geluid maakt t.o.v. N650Ti. Maar ja, dat dan weer volgens Hardware.info.. Dit over de videokaart is nog steeds open vraag: wel of geen GPU?
Kast is ook een beetje knelpunt, ik vind de Sileo ook niet mooi (ik wil niet zeggen lelijk..), Silencio is wel veel mooier.. enige probleem die ik heb met Silencio is 1x SSD.. Dat is jammer maar voorlopig heb ik niet meer nodig.

Ja ik denk dat het zo iets moet worden (met zwaar gerekte budget..): (ook bedankt Firestorm..)

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...406577]=1&product[558961]=1&product[245968]=1

SSD's komen met 3,5 to 2,5 houders en anders kun je die altijd nog los bij kopen dus dat zou geen probleem moeten zijn wat betreft dat SSD

@firest0rm
De Samsung 840 series niet hoor, daar krijg je geen bracket bij, maar bij de Silencio wel. Verder hoef je hem niet per se in een bracket te plaatsen, zolang hij ergens stabiel zit is het in orde.
Verder vind ik je koeler enorm overkill, hij gaat niet overclocken .
De Scythe Mugen 3 PCGHE is een goedkopere keuze maar nog steeds zeer goed.

overclocken niet maar hij wil wel dat hij stil blijft de scytge mugen 3 gaat meer geluid maken zodra de pc niet meer idle is en zal sneller warm worden omdat deze koeler een kleinere oppervlakte heeft

de scythe zit op 50,5 dba terwijl de noctua rond de 40 dba zit in load
verder zal de noctua langer op lagere toeren kunnen draaien van wege de lagere temps die het bereikt

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd ken ik de processor koeler niet. Maar volgens het filmpje van hardware info, redelijk stil. Vind hem wel erg duur. Bijna even duur als een goede processor....
De Scythe mugen 3 is stiller, als hij op lage toeren draait... Weet niet of je gaat overclocken?

Ook zit ik te betwisten of zoon joekel van een processor koeler in deze kast gaat passen.
Denk dat hij tegen de zij klep aanzit :)

um nee dat was het niet
verder zij je in je begin post wel van sony vegas gebruik maakt verder is het dus niet alleen voor sony vegas maar ook voor autocad bedoeld
ik ging er vanuit dat je profesioneel ging renderen en dan is zon kaart echt veel beter dan een geforce/HD kaart

zonder gpu kan maar dan heb je dus geen goede playback kaart neem aan dat je wel je content terug wilt zien zodra deze is gemaakt
en kun je ook niet goed checken of je de juiste kleuren gebruikt

wat betreft de dba van de noctua
temperatuur was IDLE niveau zat naar de verkeerde tabel te kijken

@firestOrm
laat ik het zo zeggen: FirePro of Quadro zijn echt buiten mijn budget. Wel mooie kaarten en bedankt voor advies maar echt onbereikbaar voor mij.
Tenzij je 1 van deze bedoelt:
http://nl.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/146324-100894-144681-118081
Als je 1 van de andere (die ook in 4 cijfers gaan) bedoelt, ik kan het niet belastingvrij kopen. Ik bedoel, PC gebruik ik meestal voor prive en soms neem ik werk naar huis (AutoCAD tekeningen). De goedkopere versies zoals FirePro V4900 belooft veel en dat geloof ik wel alleen ik kan nergens vinden hoe is deze kaart in geluidsproductie. Als hij te veel lawaai maakt dan wil ik liever dat hij iets minder presteert maar meer stil is. Ik wil gewoon superstille en supersnelle PC :-).

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd ken ik de processor koeler niet. Maar volgens het filmpje van hardware info, redelijk stil. Vind hem wel erg duur. Bijna even duur als een goede processor....
De Scythe mugen 3 is stiller, als hij op lage toeren draait... Weet niet of je gaat overclocken?

Ook zit ik te betwisten of zoon joekel van een processor koeler in deze kast gaat passen.
Denk dat hij tegen de zij klep aanzit :)

Haha, ik laat het allemaal aan Azerty, als hij niet erin past mogen ze van mij een gat in de kast maken.. :-) Maar ik denk dat hij in Silencio net kan.
Ik heb filmpjes op YT gezien waar ze de fans testen van Noctua en die zijn behoorlijk stil, ook op hoge toeren. Maar ja, ik ga niet OC'en en doe ik geen games dus hij zal wel bij mij voor altijd op lage toeren blijven draaien.. En net wat Subplayer52 zegt: het is overkill maar de 412S blijkt meer lawaai te produceren,.. ik weet het niet meer.

Een review van Silencio met Noctua NH-D14, rond 07:45 laat hij zien dat de Noctua net in past. Maar nog altijd blijft probleem met RAM.. De Cooler Master Hyper 412S blijft nog steeds een optie.
http://www.youtube.com/watch?v=G53WFwfWPOo

gewoon low profile ram nemen past prima onder de noctua
corsair vengeance low profile past er prima onder
wat betreft de prijs het is je eigen keuzen als je nadruk legt op stilte dan is zon overdreven koeler wel de beste oplossing

Quadro 600 lijkt me prima mag dan wel entry level zijn maar je krijgt wel extra software features erbij en stabiele drivers
als het om gaming power gaat is de GTX650 beter maar CAD programma's hebben daar geen baat bij.

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen, ik heb niet heel veel verstand van videokaarten. Ik heb nu thuis NVIDIA GeForce 7900 GS EVGA 256MB (CPU is E8400). Hij bevalt prima met gewone zaken, ook zelfs met AutoCAD 2D als de tekening niet zwaar is. Maar met foto's..
Even voor de duidelijkheid: als ik snel door de honderden foto's wil browsen (van ~10MP of meer), inladen van foto's duurt vaak lang (alles boven half seconde is voor mij lang). Heeft dat met videokaart of met CPU te maken? Wie is verantwoordelijk voor beelden achter elkaar op scherm zetten? Ik zou zeggen videokaart. Als ik dat weet, dan weet ik ook wat ik moet hebben. Dit was maar een voorbeeld...

Ik kan nergens de uitgebreide specs vinden, met name geluidsproductie voor Quadro en FirePro.. daarom heb ik de 650Ti toch in de mandje gelaten, van die weet ik het tenmienste.
Mandje:

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...559724]=1&product[427534]=1&product[245968]=1

Er zijn geen RAM modules low profile 2x8GB, maakt dat uit? Als ik ga upgraden dan wel maar qua prestaties, wat is beter 2x8 of 4x4?

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik ben al daar geweest (spacs van Quadro 600) maar er staat niets over geluid. Maakt niet uit, iig bedankt voor alle adviesen :-) Nu slapen en morgen goed nadenken en bestellen die handel! Dank je.
O ja, ik ben wel handig in onderdelen in elkaar te zetten, ik bedoel dat kan ik zelf doen maar ik zie dat Azerty ook de BIOS update op MoBo doet met montage. Is dat iets ingewikkeld? Ik kan daar 60 euro besparen want de grootste deel kan ik zelf (heb ik al vaker gedaan).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan