Gaming PC : complete leek

Status
Niet open voor verdere reacties.

dedaio

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2008
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe gaming PC. Ik ben echter een complete leek, dus een mening van iemand met meer verstand dan ik ( wat niet zo moeilijk is :D) zou heel leuk zijn.

Verwachtingen : een PC waarmee ik ongeveer 5 jaar kan blijven gamen, hoogste resolutie is niet nodig.

Budget : bij voorkeur €1000, maximum €1200

Azerty PC Montage 1 jaar garantie
€ 59,00

Windows 8.1
€ 104,89

Voeding Be quiet! SFX Power 2 SFX12V 3.3 - 80 PLUS Bronze - 300 Watt - actieve PFC
€ 50,90

Moederbord MSI 970 Gaming ATX - Socket AM3+ - AMD 970 - USB 3.0 - Gigabit LAN - HD Audio (8-kanaals)
€ 105,49

Harde schijf WD Red WD20EFRX 2 TB
€ 99,90

Geheugen Crucial Ballistix Sport 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL9 - 1.5 V
€ 104,89

Tower Sharkoon VS4-S ATX - geen voeding - zwart - USB/Audio
€ 29,90

Videokaart MSI GTX 960 GAMING 2G -1 x DVI, 1 x HDMI, 3 x DisplayPort
€ 214,90

processor Intel Core i7 4790 / 3.6 Ghz LGA1150 Socket
€ 318,90

Totaal : €1088,77

Laatst bewerkt:
De laatste Voeding is de processor en om te gamen absolute onzin, ga voor een Core i5 4690 of 4690K ( is ook goedkoper als de i7 )
Dan zul je echter ook een ander moederbord moeten kiezen, je hebt nu een bord voor een AMD-processor gekozen, een Intel-processor past daar niet op...
( Ja, met gebruik van een hamer wel maar dan doet'ie het niet meer...:D:d )

Laatst bewerkt:
Dat is dus al positief nieuws, meer budget !

Ik dacht altijd dat I7 een stuk sneller was dan een I5. Dat klopt dus niet ?

Wat betreft het moederbord : moet ik hier ergens speciaal op letten, of is de enige vereiste dat het werkt voor Intel ? Zou bijvoorbeeld een ASRock H81M-HDS - Moederbord voldoende zijn ?

Laatst bewerkt door een moderator:
@langepier
beetje overdreven veel fans en die extra sata kabels zijn overbodig die worden met het moederbord geleverd
De western digital RED schijf is een NAS schijf niet geschikt voor standaard gebruik en wat trager en duurder ivm RAID ondersteuning.
de standaard reference koeler die Nvidia levert maakt meer lawaai dan de koelers die door fabrikanten gemaakt worden

klikerdeklik beetje aangepast K editie met Z97 moederbord toegevoegd blijf je nog onder de 1200 maar heb je wel OC mogelijkheden.

Laatst bewerkt:
Welke link is nu degene die ik moet nemen ? Ik kan er eerlijk gezegd niet echt meer aan uit :D

En neem ik niet best een harde schijf van 2 TB ? De huidige games beginnen toch echt groot te worden, binnen een paar jaar zal dat niet beteren lijkt me.

Laatst bewerkt:
Eentje, de SSD, voor het OS en programma's die je snel opgestart wilt hebben, de harde schijf voor de rest.

Je kunt zelf het mandje aanpassen als je denkt dat je iets niet wilt of wat erbij moet.

Heb de fans erbij gezet om de airflow goed te houden bij gamen en de korte SSD kabels met clip omdat ze minder storingen geven dan die bij het moederbord worden geleverd en ze zijn een stuk korter maar al die zaken kun je aanpassen.

En als je niet van plan bent te gaan overclocken heb je dat moederbord en CPU waarbij dat kan ook niet nodig.

Zijn die fans belangrijk ? ik heb er echt geen idee van.

Die extra harde schijf is volgens mij niet echt nodig. Ik vind het niet zo belangrijk dat mijn PC en sommige programma's wat langer nodig hebben om op te starten ... zolang ik goed kan gamen ben ik al heel tevreden eigenlijk.

Overclocken ben ik al helemaal niet van plan, ik zou in de verste verte geen idee hebben hoe ik daaraan zou moeten beginnen ...

Ik zie ook dat je er 8 GB RAM hebt ingestoken. Is dat niet relatief weinig ? Ik dacht dat 12/16 GB toch wel noodzakelijk zou zijn gezien het feit dat ik toch een hele tijd wil kunnen gamen.

De gtx970 is ook €140 duurder dan de gtx960. Is het die meerprijs waard volgens jouw ? Dat is toch heel wat geld.

Laatst bewerkt:
De setup is prima, de processor lekker snel en 8 Gb ramm is ruim voldoende voor de hedendaagse games, ik ken er geen die meer als 8 Gb gebruiken.
Meer geheugen heeft alleen zin als je gaat multitasken met video-bewerking of zware grafische toepassingen maar in dat geval zou je met een i7 processor beter afzijn als met de huidige i5.
Een goede airflow is uitermate belangrijk voor een stabiel systeem en lange levensduur van je hardware, met deze setup zou ik minimaal 3 kast-ventilatoren plaatsen.

Wat HDD's betreft: Je zou de SSD weg kunnen laten en er 2x de WD Blue in hangen, dan ben je €30 goedkoper uit of zonder SDD de WD Blue wijzigen in een WD Black van 2 Tb maar dan ben je € 25 duurder uit en is het geheel langzamer als met SSD.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp, ik ben er bijna :D toch nog een paar kleine vragen :

- Jullie praten over een WD Blue en Red. Ik zie echter alleen een Green in het winkelmandje ?

- Ik veronderstel dat de GTX970 een pak beter moet zijn dan de GTX960, aangezien hij €140 meer kost ? Is dat het verschil waard ?

- 8 GB RAM is op dit moment voldoende. Ik zou met deze computer echter een jaartje of 5 willen gamen. Gaat dat in de toekomst ook nog voldoende zijn ? Neem ik niet beter het zekere voor het onzekere en neem ik nog wat extra ram ?

- Ik zou niet weten hoe ik zou moeten overclocken. Is dit volgens jullie toch belangrijk om te doen ?

- Indien nee op bovenstaande vraag : kan ik dan de Intel Core i5 4690K niet vervangen door een Intel Core i5 4690?

Laatst bewerkt:
Had het verkeerde winkelmandje inderdaad ... Nog drie kleine vraagjes en dan ben ik klaar :thumb:

- Wanneer ik uw samenstelling vergelijk met die van anderen valt het op dat jij 2 dingen erin steekt die met weinig andere mensen voorkomen, namelijk "DeLOCK seriale kabel" en "Gelid Solutions Silent 12 PWM ventilatorhuis". Is er een reden waarom jij ze neemt en andere mensen niet ?

- Kan ik wat RAM betreft niet voor een gulde middenweg gaan en 12 GB nemen, als ik gewoon nog een Crucial Ballistix Sport 4 GB eraan toevoeg ? Of gaat dat niet meer ?

- Denk je dat ik een 5-tal jaar zal kunnen gamen met deze PC ?

Laatst bewerkt:
Ventilatoren om de airflow te verbeteren, had er 3, nu 2, is ook wel voldoende alleen kunnen er 2 in het zijpaneel en is miss mooier, er zit al een intake in de kast, de voeding is een gedeeltelijke outtake, dus aan de achterzijde een outtake bij.
http://www.sharkoon.com/?q=en/content/vs4-s

Sata kabels bij een moederbord zijn vrij lang en hebben geen borging, die ik erbij zette is 20 cm en met een lock, staan er nog 2 dus er kan er eentje weg want de SSD staat er ook niet meer bij.

Over het geheugen, 8 GB is zat om te gamen, als je daar de helft van gebruikt is het al veel dus 10 (geen dual-channel) of 12 is overdreven.
Dual-channel geeft iets meer snelheid maar belangrijker is de bandbreedte.
http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel

Het is een illusie dat de PC 5 jaar mee kan met de nog uit te brengen games, die vragen steeds meer van de hardware.
Oftewel, de PC gaat zeker 5 jaar mee maar of die de toekomstige games vloeiend kunnen gaan verwerken......

Ik zou met deze computer echter een jaartje of 5 willen gamen. Gaat dat in de toekomst ook nog voldoende zijn ?
Niemand kan in de toekomst kijken ( en degene die beweert van wel is een leugenaar :D ) dus wat L.P. hierboven zegt is een waarheid als een koe.
Volgend jaar zijn er weer nieuwe processors en nog weer snellere videokaarten en wordt DDR4 geheugen goedkoper, de game-studio's maken daar dankbaar gebruik van.
Anders gezegd: met de technische vooruitgang zullen games steeds meer van de hardware vragen en als je over 5 jaar nog net zo wilt gamen als met dit systeem nu, zul je tussentijds moeten investeren in nieuwe hardware dat is een ding wat zeker is. Toekomstbestendig samenstellen is een illusie.

Laatst bewerkt:
Niemand kan in de toekomst kijken ( en degene die beweert van wel is een leugenaar :D ) dus wat L.P. hierboven zegt is een waarheid als een koe.
Volgend jaar zijn er weer nieuwe processors en nog weer snellere videokaarten en wordt DDR4 geheugen goedkoper, de game-studio's maken daar dankbaar gebruik van.
Anders gezegd: met de technische vooruitgang zullen games steeds meer van de hardware vragen en als je over 5 jaar nog net zo wilt gamen als met dit systeem nu, zul je tussentijds moeten investeren in nieuwe hardware dat is een ding wat zeker is. Toekomstbestendig samenstellen is een illusie.

Maar het is toch nog altijd een feit dat een gtx 970 zoiezo langer zal meegaan dan een gtx 960 ? In die zin ben je toch wel toekomstbestendig aan het samenstellen lijkt me.

Ik heb nog een vraagje. Ik ga mijn PC enkel gebruiken puur om te gamen. Surfen op het internet en dergelijke ga ik op een laptop doen. Is een SSD harddrive dan nodig ? Naar wat ik lees is dat ding super handig als je veel surft / Word gebruikt en dergelijke, maar het nut voor gaming zie ik niet echt in. Of zie ik dat verkeerd ?

Maar het is toch nog altijd een feit dat een gtx 970 zoiezo langer zal meegaan dan een gtx 960 ? In die zin ben je toch wel toekomstbestendig aan het samenstellen lijkt me ?

Ik heb nog een vraagje. Ik ga mijn PC enkel gebruiken puur om te gamen. Surfen op het internet en dergelijke ga ik op een laptop doen. Is een SSD harddrive dan nodig ? Naar wat ik lees is dat ding super handig als je veel surft / Word gebruikt en dergelijke, maar het nut voor gaming zie ik niet echt in. Of zie ik dat verkeerd ?

Ook maar even een DVD brander erbij gezet, helemaal vergeten.

Met een SSD start je OS lekker snel op en als je de games daarop zet starten die ook snel op, als dat niet hoeft.....

dedaio

Welke spellen wil je zoal spelen, dan kunnen we beter schatten of een gtx 970 een meerwaarde bied(voorlopig)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan