• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gantt tijdlijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pelikano

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Beste mensen,
ik heb gezocht naar een grafische weergave van datum perioden maar niet een bruikbaar voorbeeld gevonden. Nu ben ik zelf aan de slag gegaan maar loop vast op mijn kennisgebrek of gekozen insteek. Inmiddels wel een voorbeeldje gemaakt dat in de richting komt.

Wat ik nodig heb is obv begin datum en eind datum een balk laten kleuren aan de hand van een kwartaal planning. Het mag geen fancy gantt grafiek worden want de lijst moet gefilterd en gesorteerd kunnen worden met behoud van de planningslijntjes.
In het voorbeeld is zowel de formule zichtbaar als de voorwaardelijke opmaak. Uiteindelijk wil ik de formule alleen in de voorwaardelijke opmaak hebben.

Wie heeft er een idee of misschien wel voorbeeldjes?

Bekijk bijlage gantt.xlsx

Dank voor de snelle reacties, het heeft mij weer een stap verder geholpen. Thuis zit ik op de iMac IOS-Excel en dat geeft toch kennelijk weer andere resultaten :evil:
De oplossing van mvw64 bracht mij op het idee om WAAR en ONWAAR gewoon als tekst in de formules te zetten en dat slikt Excel zodat ik geen formules meer heb in de cel, die ruimte heb ik nodig voor andere tekst.

Inmiddels heb ik jullie voorbeelden uitgewerkt tot het model waar ik naar toe wil. Nu zit er een voor mij onverklaarbaar gat in de gantt lijn van regel :confused:
Waarom zijn op regel 5 O, P & Q kolom niet rood?

Bekijk bijlage gantt V2.xlsx

pelikano,

Dat klopt toch.....O5, Q5 en P5 zijn toch niet kleiner dan: D5

Zet in O8 :=EN(O2>=C5;O2<=D5)
In O9: =O2>=C5
en in O10: =O2<=D5

En zie het resultaat

edit: O5,Q5 en P5 moet zijn O2,Q2 en P2

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nee, het probleem zit hem in het feit dat de gebruikte formules in de voorwaardelijke opmaak niet dynamisch door gekopieerd worden...Dit probleem zat al in 2003 en kennelijk nog steeds in 2010. Dat is balen want dan moet ik per cel de formules van de voorwaardelijke opmaak aanpassen. Dat was niet mijn bedoeling van automatiseren.
Iemand met 2012 om het te checken of die het wel dynamisch kan?

Code:
groen	:  ALS(EN(E$2>=$A3;E$2<=$B3);WAAR;ONWAAR)			
oranje:  ALS(EN(E$2>=$B3;E$2<=$C3);WAAR;ONWAAR)			
rood:    ALS(EN(E$2>=$C3;E$2<=$D3);WAAR;ONWAAR)

Nu zoek ik even een snel alternatief door toch maar een formule in de cel te hebben waarop ik een kleurtje kan tonen via de voorwaardelijke opmaak maar het samenpersen van de formules is duidelijk niet mijn ding.

De formules die ik nu gebruik zijn;
Code:
ALS(EN(E$2>=$A3;E$2<=$B3);groen;ONWAAR)
ALS(EN(E$2>=$B3;E$2<=$C3);oranje;ONWAAR)
ALS(EN(E$2>=$C3;E$2<=$D3);rood;ONWAAR)

ik heb dit geprobeerd maar Excel snapt mij niet...

Code:
ALS(EN(E$2>=$A3;E$2<=$B3);groen;ALS(EN(E$2>=$B3;E$2<=$C3);oranje;ALS(EN(E$2>=$C3;E$2<=$D3);rood;ONWAAR)))

of 

OF(ALS(EN(E$2>=$A3;E$2<=$B3);groen;ONWAAR);ALS(EN(E$2>=$B3;E$2<=$C3);oranje;ONWAAR);ALS(EN(E$2>=$C3;E$2<=$D3);rood;ONWAAR))

De eerste formule blijkt wel te werken maar geeft de fout #NAAM? omdat de tekst van de kleur niet vanzelf als tekst gezien wordt. Door de ONWAAR als spatie erin te zetten ziet het er net echt uit.

Code:
=ALS(EN(E$2>=$A3;E$2<=$B3);"groen";ALS(EN(E$2>=$B3;E$2<=$C3);"oranje";ALS(EN(E$2>=$C3;E$2<=$D3);"rood";"")))

@Ad Becude Jij had wel gelijk, ik was aan het blindstaren op de datums. De kwartaaldata in de kop was fout gekopieerd waardoor de vergelijking wel klopte.

Ik heb het voorbeeld uitgewerkt naar de voorlopige oplossing;
Bekijk bijlage gantt V2.2.xlsx

Wens is nog om de formules in de voorwaardelijke opmaak te zetten maar die lijkt niet met dynamische formules om te kunnen gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan