Gedeeltelijk doorzichtige tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

janwillem 5000

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2007
Weet iemand hoe je een tabel gedeeltelijk doorzichtig maak zodat je de achtergrond nog wel ziet doorlopen maar hij wel iets lichter en vager wordt?

Alvast bedankt.

janwillem 5000
Een wit plaatje maken met een dekking van ongeveer 30% (iets meer of minder) dekking en als achtergrond van die bewuste cel(len) laden.

janwillem 5000
Een wit plaatje maken met een dekking van ongeveer 30% (iets meer of minder) dekking en als achtergrond van die bewuste cel(len) laden.

Ik heb een website met een achtergrondafbeelding.
Daarover heen zitten enkele tabellen en sommige wil ik dus een doorzicht opvulling geven.. ietsje wit... maar wel zodat die achergrondafbeelding er een beetje doorheen komt.

Weet jij hoe ik zo'n plaatje maak met Adobe Photoshop? Ik ben daar nog niet zo heel bekend mee... heb een engelse versie van Photoshop...
Alvast bedankt!

gjhvs,
Ik kan het ook beter doen dan uitleggen, maar toch een poging .
Ik werk met de Nederlandstalige versie maar zal proberen het te vertalen naar het Engels?
Ga naar file > new een venster opent zich daar geef je de grote van het plaatje in en zet de background op transparent klik OK.
Een nieuwe layer (laag) komt op het scherm.
Geef die een witte kleur en dan in het palet layers kan je met fil verminderen naar de gewenste hoeveelheid transparantie.

gjhvs,
Ik kan het ook beter doen dan uitleggen, maar toch een poging .
Ik werk met de Nederlandstalige versie maar zal proberen het te vertalen naar het Engels?
Ga naar file > new een venster opent zich daar geef je de grote van het plaatje in en zet de background op transparent klik OK.
Een nieuwe layer (laag) komt op het scherm.
Geef die een witte kleur en dan in het palet layers kan je met fil verminderen naar de gewenste hoeveelheid transparantie.

Hey defietser,

Ik heb zo'n plaatje gemaakt zoals je beschreven hebt.. maar het celletje blijft toch geheel gevuld... Zie hier even snel een testje:

doorzichtig001.jpg

het vakje waar de tekst in staat heeft een geheel gevulde achtergrond..
Ik zou dus willen dat het oranje achtergrondje oranje blijft maar doorzichtig zodat je dus iets van de foto/achtergrond en vaagjes doorheen ziet.....

Je mag in die cel geen achtergrond kleur geven. maar uw doorzichtig plaatje er in laden.

Je mag in die cel geen achtergrond kleur geven. maar uw doorzichtig plaatje er in laden.

Dat heb ik dus gedaan :)
Dat orangje dat je ziet is een plaatje dat ik heb ingevoegd..... maar hij is niet doorzichtig meer.....

Zet dat eens online dat ik de code zie en er eventueel eens aan werken om dat goed te krijgen

Code:
<body bgproperties="fixed" background="file:///F:/Afbeeldingen/2007/Ariake/67rhgzb.jpg">

<table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="100%">
  <tr>
    <td width="33%">&nbsp;</td>
    <td width="33%">&nbsp;</td>
    <td width="34%">&nbsp;</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="33%" background="file:///C:/Documents%20and%20Settings/GertJan2/Bureaublad/Untitled-1.gif">
    test<br>
    Ik hier wil hier bijvoorbeeld tekst in hebben<p>Maar met een achtergrond 
    maar zo dat ik nog wel iets van de foto (achtergrond) er doorheen zie!<br>
    Dus dit achtergrondje in deze cel zou dus oranje-achtig moeten zijn maar 
    doorzichtig...</td>
    <td width="33%">&nbsp;<p>&nbsp;</p>
    <p>&nbsp;</td>
    <td width="34%">&nbsp;</td>
  </tr>
</table>

Ik bedoelde op uw server met hier een link naar je website dan kan ik met uw fotos werken

Uw trans.gif opslaan als .png en niet als .gif en een dekking geven van 40%

*.png

Ik gebruik ook doorzichtige plaatjes .PNG
Maar als ik de site bekijk met IE6 dan is ie niet meer doorzichtig.
Kan IE6 niet overweg met .png of is er iets anders aan de hand.

Zelf gebruik ik IE7 en daar is alles oké wat betreft doorzichtige plaatjes.

Fred

IE 6 ondersteunt geen transparantie op zich maar:
The Internet Explorer problem
Up until IE7, there has been no fully native support for PNG alpha channel transparency in Internet Explorer. However, since IE5.5 there has been some support in the form of proprietary filter called the AlphaImageLoader. Internet Explorer filters can be applied directly in your CSS (for both inline and background images), or by setting the same CSS property with JavaScript.

CSS:

img {
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(...);
}
Source: /code/supersleight-transparent-png-in-ie6/1.txt
JavaScript:

img.style.filter = "progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(...)";
Source: /code/supersleight-transparent-png-in-ie6/2.txt
That may sound like a problem solved, but all is not as it may appear. Firstly, as you may realise, there’s no CSS property called filter in the W3C CSS spec. It’s a proprietary extension added by Microsoft that could potentially cause other browsers to reject your entire CSS rule.

Secondly, AlphaImageLoader does not magically add full PNG transparency support so that a PNG in the page will just start working. Instead, when applied to an element in the page, it draws a new rendering surface in the same space that element occupies and loads a PNG into it. If that sounds weird, it’s because that’s precisely what it is. However, by and large the result is that PNGs with an alpha channel can be accommodated.

The pitfalls
So, whilst support for PNG transparency in IE5.5 and 6 is possible, it’s not without its problems.

Background images cannot be positioned or repeated
The AlphaImageLoader does work for background images, but only for the simplest of cases. If your design requires the image to be tiled (background-repeat) or positioned (background-position) you’re out of luck. The AlphaImageLoader allows you to set a sizingMethod to either crop the image (if necessary) or to scale it to fit. Not massively useful, but something at least.
http://24ways.org/2007/supersleight-transparent-png-in-ie6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan