Geen Internet op Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

swallav

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2007
Ik heb gister Ubuntu op mijn laptop (acer as 7520) geïnstaleerd met Wubi. Mijn geluid en beeld werken prima. Nu wil ik alleen nog internet en het liefst draadloos. Ik heb de site gekeken van mijn Wlan kaart (atheros) maar daar staat geen driver voor Linux op. Heeft iemand een idee hoe mijn Wlan en Lan (van nvidia) aan de praat kan krijgen? Alvast bedankt
Ps. Dit is mijn eerste ervaring met Linux en ben tot nu toe altijd hardcore windows gebruiker geweest.

Ik heb gister Ubuntu op mijn laptop (acer as 7520) geïnstaleerd met Wubi. Mijn geluid en beeld werken prima. Nu wil ik alleen nog internet en het liefst draadloos. Ik heb de site gekeken van mijn Wlan kaart (atheros) maar daar staat geen driver voor Linux op. Heeft iemand een idee hoe mijn Wlan en Lan (van nvidia) aan de praat kan krijgen? Alvast bedankt
Ps. Dit is mijn eerste ervaring met Linux en ben tot nu toe altijd hardcore windows gebruiker geweest.

Welkom bij de linuxcommunity :D

Je zou toch eerst via een kabeltje verbinding moeten maken want je moet enkele dingen kunne downloaden.

Dit is voor de Wlan tot stand te laten komen

als je zegt dat er geen driver (oftewel kernelmodule) voor je wlankaartje is moet je werken via NDISWRAPPER
je gaat via het menu naar system>administration>synaptic packet manager
daar ga je dan moeten zoeken naar NDISWRAPPER die aanvinken en dan op apply drukken. (zo download je de meeste linuxsoftware)

Waarschijnlijk ga je je softwaresources nog moeten open zetten: ga naar system>administration>softwaresources en naar de universe en restricted nog aanvinken.

Als je dan eenmaal die ndiswrapper hebt kan je een windowsdriver voor je kaart downloaden onthou waar je deze zet.

Dan ga je naar system>administration>windows wireles drivers
Je drukt op ADD en dan ga ja naar de plaats waar je jouw windows driver hebt opgeslagen je opent de map van de driver en selecteert de .inf file en dan op APPLY drukken en klaar.

Het zou kunnen dat je X terug moet herstarten (ctrl+alt+backspace)
En tot mijn grote spijt werkt draadloos internet niet zo goed onder linux.

Ik kan windows wireless driver niet vinden. NDSwrapper heb ik wel gedownload. Als ik op de inf druk zegt ie wel run in terminal maar doet verder niets meer.

Welke versie van Ubuntu heb je te pakken? De nieuwste versie van Ubuntu heeft wubi ingebouwd en zou volgens mij met atheros wlan moeten werken, er bestaan nl de madwifi linux driver die voor die chipset geschikt zou moeten zijn.
Kijk anders hier ook nog even: http://madwifi.org/

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik 8.04 (kan dat?). Ik heb met wubi geïnstaleerd dus ik neem dat Wubi gelijk de nieuwste download.

ik heb het zelfde probleem dat internet het niet doet met draadloze verbinding.... maar je zou even een lan kabel van iemand kunnen lenen en met die de nodige software installeren en dan je draadloze verbinding weer aanzetten :D

Ja dan moet ik maar mijn oude lan kabel gebruiken. Wordt nog heel leuk want die heeft geen lockpins meer :(:(

als je nou eventjes een zo'n niew plastik ding koopt voor op het uiteinde van de kabel en er eventjes op zet is het tog gewoon goed??

als je nou eventjes een zo'n niew plastik ding koopt voor op het uiteinde van de kabel en er eventjes op zet is het tog gewoon goed??

speciaal gereedschap nodig om dat erop te zette denk ik, maar een nieuw kabeltje is toch niet zo verschikkelijk duur ;)

en je moet eerst via NDISWRAPPER gaan (system>administration>windows wireless driver) en daar op ADD of ADD NEW DRIVER (of iets) drukken en dan zo navigeren naar je inf-file

Ja das waar. Maar toch het kabeltje werkt nog wel alleen niet al te veel bewegen met laptop

Ja das waar. Maar toch het kabeltje werkt nog wel alleen niet al te veel bewegen met laptop

eens de laptop staan beweeg je hem toch niet meer al te veel he.
NDISWRAPPER al gevonden.
Anders kan je het ook altijd via de terminal proberen, de eerste keren is het altijd proberen, maar niet te snel opgeven dan ;)
begin dan al eens met ndiswrapper in de terminal te typen
SUCCES

Ik heb NDISWRAPPER nog niet gevonden. Als ik namelijk in typ Start Ndiswrapper krijg ik need to be root. Hoe wordt je root?

Ik heb NDISWRAPPER nog niet gevonden. Als ik namelijk in typ Start Ndiswrapper krijg ik need to be root. Hoe wordt je root?

tijdelijke rootrechten krijg je door sudo te typen
bv sudo synaptic
of sudo ndiswrapper
daarna vraagt hij altijd voor het rootwachtwoord en dat geef je dan in je ziet geen tekens verschijnen tijdens het typen maar dat is normaal

EN doe dan eerst ook eens
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

dat is het updaten van je pc en dat is natuurlijk geregeld nodig ;)

Gebruik alsjeblieft geen ndiswrapper.

Vermoedelijk moet je nog de restricted modules voor jou kernel installeren
daar zit namelijk de madwifi module bij in.

Nu weet ik niet welke atheros chipset daadwerkelijk op jou wifi kaart zit
(doe eens lspci in je console eventueel sudo lspci)
maar mad wifi heeft op haar site tonnen aan info staan om atheroskaarten zonder de bagger ndiswrapper te gebruiken

maar mad wifi heeft op haar site tonnen aan info staan om atheroskaarten zonder de bagger ndiswrapper te gebruiken

draait het dan zoveel beter met madwifi dan met ndiswrapper, want oke ik heb minder sterke verbinding maar ik kan verbinding maken, wat is er dan zo slecht aan ndiswrapper?

Dit krijg ik bij lspci

00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation MCP67 Memory Controller (rev a2)
00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP67 ISA Bridge (rev a2)
00:01.1 SMBus: nVidia Corporation MCP67 SMBus (rev a2)
00:01.2 RAM memory: nVidia Corporation MCP67 Memory Controller (rev a2)
00:01.3 Co-processor: nVidia Corporation MCP67 Co-processor (rev a2)
00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2)
00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
00:04.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2)
00:04.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 IDE Controller (rev a1)
00:07.0 Audio device: nVidia Corporation MCP67 High Definition Audio (rev a1)
00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Bridge (rev a2)
00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 AHCI Controller (rev a2)
00:0a.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP67 Ethernet (rev a2)
00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:04.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 05)
01:04.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 22)
01:04.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 12)
01:04.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev 12)
02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 8400M G (rev a1)
05:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

Hoe instaleer ik bijv. mad wifi. De readme zegt dat ik top of madwifi directory $ make moet typen. Wat bedoeld men hier precies mee een adres balk kan namelijk nog niet vinden. Mischien een domme vraag maar ik ben lang hardcore windows gebruiker geweest.

Hoe instaleer ik bijv. mad wifi. De readme zegt dat ik top of madwifi directory $ make moet typen. Wat bedoeld men hier precies mee een adres balk kan namelijk nog niet vinden. Mischien een domme vraag maar ik ben lang hardcore windows gebruiker geweest.

http://madwifi.org/wiki/UserDocs/FirstTimeHowTo
alsjeblieft
Om te verandern van directory (oftwel van map):

cd madwifi-0.9.4

cd staat change directory ;), kan ook bijvb zijn cd /home/yannick (als de user yannick zou noemen)

als je ls typt krijg je de inhoud van de map te zien en als je ls -a typt krijg je ook de hidden files te zien (in grafische mode moet je dan op ctrl h drukken)

@Swallav lees even de post (#8) in volgende link
http://forum.ubuntu-nl.org/message/227953#p227953

en als reminder ook even #11

@spons.
1. Ik heb zelf slechte ervaringen met ndiswrapper (niet zeggend dat dat bij iedereen zo is). en dus ben ik er vanaf gestapt.
2. Daarnaast geloof ik niet dat een driver emuleren via ndis stabieler werkt dan native code.
3. Via NDIS wrapper kun je meestal de wifi kaart niet in listen mode zetten wat ik wegens mijn werk wel nodig heb... (illegale wifi puntjes zoeken int bedrijf)

Laatst bewerkt:
@ellasar

ik heb vista gehad en die had wel uitstekende verbinding is dat dan te vergelijken als je madwifi gebruikt?
Want zoals ik al heb gezegd heb ik minder sterke verbinding met ndiswrapper en moet ik dus dichter bij de router zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan