Geen schijfruimte beschikbaar! Windows XP, zeer langzaam!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Falkon

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2010
Berichten
28
Hallo,

Thuis heb ik een computer staan waar windows XP op staat. Deze computer is de laatste tijd zeer langzaam geworden, en heeft geen schijfruimte meer over. Twee, drie jaar terug is er een nieuw moederbord in gegaan omdat de pc helemaal niets meer deed. Er is toen ook een andere versie van XP op gezet, namelijk proffesional. Nu heb ik thuis wel een recovery schijf van de de pc, maar dat werkt alleen bij xp home edition.

Wat nu eigenlijk mijn probleem is dat mijn pc telkens aangeeft geen ruimte meer over te hebben, maar ik wel alles al heb verwijderd. De persoonlijke mappen, zoals mijn documenten en mijn muziek zijn al helemaal leeg. Ook games en andere rotzooi heb ik er al allemaal afgegooid, maar toch komt er geen schijfruimte bij.

Nu had ik hetzelfde probleem met mijn latop, maar die heb ik helemaal geformatteerd en windows opnieuw geinstalleerd. Dat gaat bij de pc dus niet en ik zoek daarom een andere oplossing. Ik sta nu op het punt die pc uit het raam te gooien, want niets werkt meer. Zelfs als ik een programma wil verwijderen via configuratiescherm krijg ik de melding dat dit niet kan omdat er geen beschikbare schijfruimte is

Kan iemand mij helpen?

Groeten
 
En als je systeemherstel naar een lager percentage zet, hibernation staat miss aan? uit zetten en file wissen, wel even alle opties zo zette dat je alles kunt zien, tevens het wisselbestand even uit zetten, scheelt ook weer en de prullebak leegmaken.
Kun je miss ccleaner installeren en gebruiken.
 
@ langepier
bedankt voor de snelle reactie. Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat ik geen held ben met computers.
Hoe kan ik de instellingen van systeemherstel dan veranderen? Volgens mij worden er namelijk helemaal geen back-up's gemaakt.
Prullenbak leegmaken helpt ook niet ;-)





Heb even verder gekeken op het forum en heb een aantal mappen in windows leeggemaakt wat alweer een beetje ruimte gaf, maar nog niet genoeg.
Heb nu 750 mb van de 36GB vrij, en heb al het onnodige al verwijderd. Zijn er nog meer mappen wat ik misschien kan leegmaken?
 
In configscherm en systeem staat systeemherstel.
En bij energiebeheer de slaapstand en standby, beide uitzetten, kun je in explorer bij de mapopties alles zo zetten dat je de systeembestanden en verborgen bestanden kunt zien en de file hibernogwat wissen in explorer.

Indien je iets meer ruimte hebt zou je met treesize kunnen kijken waar de rest van de ruimte is gebleven.
https://www.jam-software.de/custome...guage=EN&PHPSESSID=sr8hoh40e03qcvk0k62hcmce14
 
in C:\Windows\System32 alle mappen met KB....... beginnend verwijderen. Dit zijn herstelbestanden van updates en dat zijn er inmiddels bijna 300. Neemt ook meer als 1GB in beslag.

Klik even met je rechtermuisknop op de C:\ schijf en kijk of compressie staat ingeschakeld. XP start onder de 10% vrije schijfruimte gratis en voor niks de wizard schijfopruiming. Deze begint dus doodleuk met het comprimeren van je bestanden. Hierdoor wordt je computer dus definitief sloom. Als dit gebeurt is zul je helaas Windows opnieuw moeten installeren om weer een beetje snelheid terug te krijgen.
 
@RogerS
Bedankt voor je reactie. Ik heb de bestanden verwijderd, maar dit waren er niet zo veel. Dat tweede is nog niet gelukt. Als ik rechter muisknop op C doe zie niet geen compressie. Ook bij eigenschappen kan ik hier niets over vinden.

@Lange Pier
bedankt voor de link. Ik heb het programma geinstalleerd
het resultaat:
- Van de 38 GB die ik aan geheugen heb word er al ruim 21 GB voor documents and settings gebruikt. Hierin is al 20 GB voor back up.
- Daarnaast word er 8 GB voor windows gebruikt, waarvan bijna 4 GB naar installer gaat
- er gaat ook nog ruim 4 GB naar een map die geen naam heeft. als ik in die map kijk staan er bestanden als hiberfil.sys en pagefile.sys

Wat kan ik nu eigenlijk verwijderen zonder schade aan te richten?
 
Indien je de slaapstand en standby uit zet bij energiebeheer kun je hiberfil.sys wissen.
Je kunt zelf de pagefile.sys verkleinen door in systeem bij wisselbestandsbeheer die op een vaste waarde van b.v. 3 gb zetten, die staan ipp nooit in een map maar staan als file op de C: in dit geval.
Weet niet wat er in de map backup staat maar als je voldoende ruimte hebt om Ccleaner te draaien, wel de goede dingen aanvinken, zal die alles opzoeken wat weg kan.

Vanuit winows kun je ook schijfopruiming doen, doet bijna hetzelfde, ook de goede dingen aanvinken eerst.
 
Falkon, je zegt dat je 20 GB voor back-up hebt, maar wat back-up je daar precies mee?
 
@ itsmesander

Ik heb echt geen idee wat ik allemaal back-up, dat is automatisch gebeurt. Ik heb die bestanden gevonden via het programma treesiz.
 
Maar wat staat er in die map? welke extensies hebben die files?
Had 'm zelf allang weggegooit.:)
 
@ Lange Pier


Een voorbeeld naam van zo'n bestand is

Nieuwe back-up_20120124_111649_total.z09

Het zijn in totaal 437 bestanden. Ik kan dit dus allemaal verwijderen?
 
Weet niet welk progje dat doet, Back4Win b.v. maakt ze.
Ik zou de hele map gewoon wissen.
 
Heeft weinig nut om een backup op dezelfde schijf als de bestanden te zetten. Als die schijf crasht ben je toch alles kwijt. Die map dus inderdaad wissen. Verder gewoon alle bestanden zoals afbeeldingen en documenten die je niet meer nodig hebt verwijderen.
 
bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb alle tips toegepast en heb voorlopig weer even voldoende schijfruimte.
Nu ga ik even verder kijken hoe ik het beter kan indelen.
wat mij betreft, vraag opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan