geen verbinding met andere computers in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Thuis heb ik een (draad)netwerk van 6 PC's (W98SE en XP-pro), die allemaal op internet (ADSL) kunnen en onderling bij elkaar op de schijven kunnen werken. De computers zijn allen op een routertje aangesloten. Ik heb nu een laptop (W98SE) aangesloten op de router en die kan wel het internet op, maar kan niet bij de andere computers terecht. De andere computers kunnen ook niet op de laptop terecht. Dat is vervelend want we willen bestanden uitwisselen.

Bij apparaatbeheer zie ik bij netwerkadapters dat delen van internet-verbinding geel is. Heeft dat met het niet bij ander computers kunnen te maken?

De laptop heeft een Realtek RTL8139(A/B/C/8130) cardbus Fast Ethernet NIC, die bij apparaatbeheer geen problemen aangeeft.

Wat moet er gebeuren zodat de laptop bij de andere computers kan en andersom? Kan iemand me helpen?

Geplaatst door jan42
Bij apparaatbeheer zie ik bij netwerkadapters dat delen van internet-verbinding geel is.

De laptop heeft een Realtek RTL8139(A/B/C/8130) cardbus Fast Ethernet NIC, die bij apparaatbeheer geen problemen aangeeft.

Dit begrijp ik niet goed. Bedoel je een geel uitroepteken in apparaatbeheer?

Heb je mischien een firewall aanstaan op de laptop?

Dit is inderdaad hoogstwaarschijnlijk de firewall op de laptop. Zet die eens uit en kijk of het dan wel lukt.

Ik kan nergens een firewall vinden op de laptop. Hoe zou ik die kunnen vinden?

Als je windows xp SP1 of SP2 hebt, vind je die in de eigenschappen van je netwerkkaart. Op je bureaublad heb je een icoon "netwerkomgeving" staan. Klik er met de rechter muisknop op en kies voor eigenschappen. Daarin staat de betreffende netwerkadapter. Klik er met de rechter muisknop op en kies voor eigenschappen. Op een van de tabbladen zie je firewall staan. Vink die uit.

Ik heb W98SE geinstalleerd (XP is te zwaar voor dit laptopje) en die heeft geen tabblad met firewall (ik kan het niet vinden).
Volgens mij is er geen firewall aanwezig.
Heeft het iets met de hardware of met de software (instellingen) te maken?

Bedoel je een geel uitroepteken in apparaatbeheer?

Ja, ik bedoel een geel uitroepteken. Dat uitroepteken heb ik nu weg door het betreffende subitem te verwijderen. De situatie is nog steeds dat ik op internet kan (via de router/switch), maar niet bij de andere computers.
Ik heb al op XP een netsetup-diskette aangemaakt en die op de laptop met W98SE geladen, en dat doet ook niets. Heb je nog suggesties hoe dit op te lossen?

Laatst bewerkt:
Van alles heb ik geprobeerd, maar krijg de laptop niet in contact met de andere computers in het thuisnetwerk (en omgekeerd). Wie weet waar ik het moet zoeken om het wel voor elkaar te krijgen?
Of moet ik een nieuwe W98SE installatie doen?

Jan

Zitten ze wel in dezelfde werkgroep?
Probeer anders eens start zoeken zoeken naar computers
of ip adres

ja, de laptop zit in dezelfde werkgroep als al de andere computers.
Met "Start", "Zoeken", "computer" wordt er niets gevonden (geen ip-adres, geen computernaam, gewoon geen zoekresultaten).
Waar zou ik het nog meer kunnen zoeken?

Beste Jan

Wil je niet ongerust maken,
maar ik geloof dat je dan beter opnieuw kan installeren.
W98 is helemaal niet moeilijk om hem in een netwerk te zetten,altans ik heb nooit geen problemen er mee gehad
xp en wk2 ja die willen wel eens dwars liggen.

Groeten Ed

Hoe kan ik de installatie dan het beste doen; met een diskformat of gewoon een install over de huidige W98SE heen (is helemaal geupdate)? Raak ik dan de updates kwijt?

Is de bestands- en printerdeling wel ingeschakeld en ook werkelijk een map gedeeld?

Bestands- en printerindelingen zijn aangevinkt. Mappen zijn gedeeld (toegangsbeheer op shareniveau).
Wat kan ik nog meer doen?

Doe eens een ping naar een ipadres binnen het netwerk, open dospromp en type: ping [ipadres andere pc]

Ping'en gaat uitstekend, ik krijg reactie terug van de andere computers. Is er nu hoop?

Zeker, ze kunnen in ieder geval met elkaar communiceren, al begrijp ik nu even niet waarom ze elkaar niet weergeven... misschien dat er later een brainwave komt.... kan nu even niet op een hapklare oplossing komen

Jan

In welke werkgroup zitten de pc's
mshome of workgroup.
zowel de xp comp als 98 comp

Groeten Ed

Hoe je de werkgroep noemt maakt geen bal uit, als het op ALLE pc's maar hetzelfde is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan