• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens automatisch kopieren van blad1 naar blad2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans04

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
44
Hallo beste helpers,

Heb een vraag. Hoe kan ik automatisch gegevens van blad 1 naar blad 2 kopieren.
Heb een bestandje bijgevoegd.
Aan blad 1 wordt telkens op regel 3 d.m.v. een macro een nieuwe opgemaakte regel toegevoegd die kan worden ingevuld, de andere regels schuiven dus steeds verder naar beneden, zodat de bovenste regel steeds de laatste (nieuwste) is.
De bedoeling is, dat wanneer er een vink wordt geplaatst in de betreffende kolom op blad 1 de gegevens daarvan naar blad 2 worden gekopieerd en wel op datum volgorde van laatste datum naar oudste datum.
Wanneer een vink wordt weggehaald, dan moet ook de betreffende gegevens op blad 2 worden verwijderd én als later bij een van de oude datums alsnog een vink wordt geplaatst (in het voorbeeldbestand bijv. 25-11-2016) moet die dus alsnog worden gekopieerd naar blad 2 én op de juiste volgorde worden tussen geplaatst.

Oplossing zal wel niet met een simpele macro zijn te bereiken. Het zal denk ik wel met VSB moeten worden gedaan.
Ik zie vooralsnog geen oplossing.
Wie kan me hier mee op weg helpen?

gr. Hans
 

Bijlagen

  • vink.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 59
Er staat geen macro in een .xlsx dus mogelijk heb je het verkeerd bestand geplaatst?
 
Hallo VenA,

Nee, dit is een voorbeeld. Ik zie nog geen oplossing, dus er ook nog geen macro in.

Gr. Hans
 
Dan ontgaat mij dit:
Aan blad 1 wordt telkens op regel 3 d.m.v. een macro een nieuwe opgemaakte regel toegevoegd die kan worden ingevuld, de andere regels schuiven dus steeds verder naar beneden, zodat de bovenste regel steeds de laatste (nieuwste) is.

Hoe zie je dit voor je? En waarom moeten de gegevens naar een ander blad?
 
Laatst bewerkt:
Verwijder die lege rijen in elk blad (codes zijn daardoor eenvoudiger te schrijven en te onderhouden).

Om een tweede regel in te voegen in blad1.
Code in standaard module plaatsen.
Code:
Sub hsv()
 Sheets("blad1").Rows(2).Insert
End Sub

Bij een wijziging in kolom 2 gaat de macro lopen en zet de filter in werking voor "V" en "v".
De gegevens worden weggeschreven naar blad 2 en gesorteerd.

Code in bladmodule van blad1.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim sh As Worksheet
If Not Intersect(Target, Columns(2)) Is Nothing Then
 Set sh = Sheets("blad2")
  sh.Cells(1).CurrentRegion.Clear
 With Cells(1).CurrentRegion
    .AutoFilter 2, "v"
    .Copy sh.Range("A1")
    .AutoFilter
  End With
sh.Cells(1).CurrentRegion.Sort sh.[A1], 2, , , , , , 1
End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
VenA,

Omdat die macro niet relevant is voor het gevraagde zit die niet in het voorbeeld. In het oorspronkelijke bestand werkt die macro prima.
Waarom de gegevens naar een ander blad moeten?
Ik wil daar verdere bewerkingen cq overzichten van maken, zonder dat het oorspronkelijke bestand/blad wordt aangetast/ veranderd.
Als de macro echt nodig is wil ik hem wel aanpassen voor het voorbeeld en toevoegen.

Hans
 
Maak een representatief voorbeeld. Als je verdere bewerkingen gaat doen dan kan het zijn dat de code van HSV de boel door elkaar gooit. De meeste helpers kunnen er wel wat van maken maar als het niet duidelijk is hoe het bestand in elkaar steekt dan zal je het zelf moeten aanpassen.
 
Wat de bestaande macro doet kan heel goed gevolgen hebben voor, of van invloed zijn op een antwoord op de eigenlijk gestelde vraag.
 
VenA en Edmoor,

Ik ben al bezig om de macro aan het voorbeeld bestand toe te voegen.
Als dit gereed is zal ik hem opnieuw posten.

Hans
 
Hoe kan ik een nieuw voorbeeld bestand sturen?
Ik zie nog niet hoe dat met snel reageren moet.
 
Klik op Ga geavanceerd en kies dan de paperclip.
 
Heb je de code van HSV wel getest? Ik vind het nogal onbeschoft om er niet eens op te reageren.
 
Ja sorry hoor.
Ik heb er wel even naar gekeken, maar gezien andere bezigheden, de waarschuwing dat het mogelijk destrateus zou kunnen zijn, ben ik nog even met het voorbeeld bestand bezig geweest.
Ik lees net je bericht in mijn mail op mijn smartphone. ik kan me niet vinden in jouw opmerking tot "onbeschoftheid". Het nl niet mijn gewoonte om niet te antwoorden op reacties. Die leeftijd ben ik inmiddels dallang voorbij en mijn opvoeding is denk ik ook navenant geweest. Ik ben overigens blij dat ik op mijn leeftijd nog zo actief bezig kan en mag zijn met een appl als Excel.
Overigens ben ik helpers altijd zeer dankbaar voor hun onbaatzuchtige hulp, zelfs als dat mij niets zou helpen.

Vr.gr, en een fijne avond nog,
Hans
 
In een kopie kan het nooit desastreus zijn toch?
 
Ik heb het woord desastreus ook niet genoemd. Ik gaf alleen aan dat ze invloed op elkaar kunnen hebben. Ik bedoel ermee dat de code van de nog te maken macro afhankelijk zou kunnen zijn van zaken die in de reeds bestaande macro worden gedaan. Dan kan de maker er rekening mee houden.
 
Laatst bewerkt:
HSV,

Al vast bedankt voor je bijdrage. Ik zal er morgen nog even naar kijken.

Ik reageerde in hoofdzaak op "onbeschoft", daarin voel ik me behoorlijk persoonlijk gegriefd, omdat niet antwoorden niet mijn stijl is. Het kan soms even duren als je ergens mee bezig bent.
Ik was voor deze avond ook al weer gestopt.

In een kopie kan het nooit desastreus zijn toch?
Ik bedoelde het niet zo rigoureus, maar in mijn enigzins heftige reactie kwam hst er zo uit.
Uiteraard probeer ik dergelijk opties uit op een kopie. Dat doe ik zelfs met een kopie van het originele bestand als ik iets ga uittesten.

Nogmaals dank, ook voor de anderen, tw. VenA en Edmoor
Als ik even tijd heb, probeer ik morgen een voortzetting te maken van hetgeen vandaag is opgestart.

Hans
 
Goedendag allen,

Ik heb inmiddels een aangepast voorbeeldbestand (incl. de gebruikte macro) bijgevoegd.
Met de oplossing van HSV ben ik aan het stoeien geweest, maar ik kom daar vooralsnog niet uit.

Misschien dat een van de andere helpers er een gat in ziet.

De meedenkers tot heden (VenA, Edmoor en HSV) wil ik in elk geval al vast bedanken voor het meedenken/meewerken aan een oplossing.
 

Bijlagen

  • vink.xlsm
    18,1 KB · Weergaven: 49
Als je iets meer vertelt over je 'verdere bewerkingen' zal blijken dat een tweede blad (en dus ook een macro) overbodig is.
De vooronderstelling dat een bewerking tot wijziging van oorspronkelijke gegevens zou moeten leiden is nl. niet juist.
 
snb,

Het gaat niet echt om bewerkingen.
Wat ik eigenlijk wil bereiken is, dat de gegevens (of een aantal van de gegevens) op de regel die met een "v" worden gemerkt, naar Blad2 worden gekopieerd.
Als de "v" weer wordt weggehaald (omdat het bijv. foutief was), dat dan het bijbehorende op Blad2 ook weer wordt weggehaald.
Alles op Blad2 staat moet ook gesorteerd met de jongste datum bovenaan te staan.

Met de oplossing van HSV kom ik nog niet verder.

gr. Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan