• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens filteren uit kruistabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johny88

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2010
Beste helpmij mensen,

Ik heb een brandende vraag waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen.

De situatie is als volgt:

Ik heb een lijst met gebreken opgesteld die een bepaalde waarde moeten bevatten.Bekijk bijlage Conditiescore.xls

Dit gebeurd aan de hand van 3 kruistabellen op tabblad 2.

• Wanneer in tabblad 1 kolom C een G (gering) wordt aangegeven wil ik dat er gezocht word in kruistabel geringe (G) gebreken.
  • Wanneer in tabblad 1 kolom C een S (serieus) wordt aangegeven wil ik dat er gezocht word in kruistabel serieuze (S) gebreken.
  • Wanneer in tabblad 1 kolom C een E (Ernstig) wordt aangegeven wil ik dat er gezocht word in kruistabel ernstige (E) gebreken.

De volgende voorwaarde omvang (O) wordt ingevoerd in kolom D (Doormiddel van een cijfer 1 t/m 5)

De derde voorwaarde intensiteit (I) wordt ingevoerd in kolom E (Doormiddel van een cijfer 1 t/m 3)

Met deze 3 voorwaarden moet dus een getal uit de kruistabellen worden gefilterd en in kolom F worden geplaatst.

Iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken>?

Zie bestand voor opheldering

1) Ik ben bang dat ik je niet helemaal kan volgen. Je hebt het over "filteren uit een kruistabel". Volgens bij bedoel je "zoeken in een tabel".
2) zijn de tabellen op Blad2 uitputtend of zijn er (veeL) meer combinaties?

Het doel is om aan de hand van 3 ingevoerde waarden in kolom C,D en E het juiste getal uit één van de drie kruistabellen te halen, en vervolgens dit getal weer wegschrijven naar kolom F

Voorbeeld:

Kolom C staat G gering aangegeven
Kolom D staat een 2
Kolom E staat een 1

Als we nu naar de kruistabel gaan op blad 2

Zien we dat we de onderste kruistabel moeten gebruiken (gering)
Vervolgens moeten we naar horizontaal kijken voor de omvang (O) en waar we 2 voor hebben ingevuld
Bij 2 kijken we verticaal naar beneden waar de intensiteit 1 is

Waar de twee factoren kruisen is de output (CEL D17)

Snap dat t wat vaag klinkt , maar vraag jullie hier puur wiskundig en programmeertechnisch naar te kijken.

voorbeeldbestand toevoegen

je wordt sneller en beter geholpen, als je een voorbeeldbestandje, ontdaan van gevoelige info, toevoegd.

Er staat een link in de bovenste post , is die niet bruikbaar of verkeerd geplaatst?

Jawel, maar hij stond midden in de tekst en daarom heb ik er overheengekeken, sorry.

ga even kijken hoever ik hiermee kom.

index, vergelijken

hier de oplossing voor het opzoeken in een (vaste) tabel.

voor het opzoeken uit de verschillende tabellen ga ik nog even aan de slag.

het gaat om de gele cel.

LET OP: DEZE FORMULE GAAT VERKEERD - OPGEZOCHT IN DE VERKEERDE REEKS -

ik plaats in de loop van de avond een aangepaste versie.

bestand daarom ook verwijderd

de formule dient als volgt te worden opgebouwd:

index ; opzoeken in rij; opzoeken in kolom.

Laatst bewerkt:
in de oranje-achtige cellen de formules voor de individuele tabellen

in de groene kleur de formules voor de samengevoegde tabel.

je dient de tabel iets anders in te richten (zie mijn voorbeeld).

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Oke dan geweldig dit!

dit is wat ik bedoelde en heb er ook veel van geleerd

Heb nog een vraagje.

Ik wil graag de #N/B wegwerken

Hoe verwerk ik ISNB (heb ik ergens gelezen) in de onderstaande functie?

=INDEX(Blad2!$B$15:$G$18;VERGELIJKEN(Blad1!E6;Blad2!$B$15:$B$18;0);VERGELIJKEN(Blad1!D6;Blad2!$B$15:$G$15;0))

In igg bedankt alvast

gr,

John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan