• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gegevens in een kolom splitsen met kenmerk

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Omteleren

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Ik wil graag gegevens in een kolom splitsen met kenmerk VF via Power Query.
Dan komen de ontbrekende facturen naar voren.
Soms zijn er meerdere facturen in de kolom vermeld. In dit geval met kenmerk VF.

Ik wil graag een tabel maken met Factuur en Dbk. Dan kan ik de ontbrekende facturen direct achterhalen.
Hoe kan de Factuur met de code VF op een aparte regel krijgen. Soms staan er 3 facturen op 1 regel.

Bijlagen

Peter helemaal top.
:)

Ik ga het ontrafelen hoe je dit gedaan hebt.
Bericht automatisch samengevoegd:

Peter, toch nog een vraag.
De 2e stap lukt mij nog niet.
Splits, hoe heb je dit precies gedaan.

Laatst bewerkt:
Ga bij het splitsen naar geavanceerd en dan naar rijen.
1755721223328.png

Peter, Ik ging fout in de geavanceerde opties.
Helemaal goed. Ik kan nu snel ontbrekende facturen opzoeken.
Bedankt voor je hulp en je snelle reactie !

Deze kan wel een stukje korter:

PHP:
let
    Bron = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabel1"]}[Content],
    fList = Table.AddColumn(Bron, "Factuur", each let vList = List.Select( Text.SplitAny([Omschrijving]," ,"), (x)=> Text.StartsWith(x,"VF")) in if List.Count(vList) > 0 then vList else {Text.BeforeDelimiter([#"Uw referentie"]," ")}),
    Result = Table.SelectColumns( Table.ExpandListColumn(fList, "Factuur"),{"Factuur" , "Dbk."})
in
    Result

Jec, dank je. Ik moet het simpel houden. Ik begrijp jouw stuk, maar maken kan ik het zelf niet.
Ik heb het na gedaan en kwam er ook, alleen met een langere code.

Code:
let
    Bron = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabel1"]}[Content],
    #"Kolom splitsen op scheidingsteken" = Table.SplitColumn(Bron, "Uw referentie", Splitter.SplitTextByDelimiter(" ", QuoteStyle.Csv), {"Uw referentie.1", "Uw referentie.2"}),
    #"Type gewijzigd" = Table.TransformColumnTypes(#"Kolom splitsen op scheidingsteken",{{"Uw referentie.1", type text}, {"Uw referentie.2", type text}}),
    #"Kolom splitsen op scheidingsteken1" = Table.ExpandListColumn(Table.TransformColumns(#"Type gewijzigd", {{"Omschrijving", Splitter.SplitTextByDelimiter(" ", QuoteStyle.Csv), let itemType = (type nullable text) meta [Serialized.Text = true] in type {itemType}}}), "Omschrijving"),
    #"Type gewijzigd1" = Table.TransformColumnTypes(#"Kolom splitsen op scheidingsteken1",{{"Omschrijving", type text}}),
    #"Kolommen verwijderd" = Table.RemoveColumns(#"Type gewijzigd1",{"Uw referentie.2"}),
    #"Voorwaardelijke kolom toegevoegd" = Table.AddColumn(#"Kolommen verwijderd", "Aangepast", each if [Uw referentie.1] = null then [Omschrijving] else [Uw referentie.1]),
    #"Rijen gefilterd" = Table.SelectRows(#"Voorwaardelijke kolom toegevoegd", each Text.Contains([Aangepast], "VF")),
    #"Rijen gegroepeerd" = Table.Group(#"Rijen gefilterd", {"Dbk.", "Aangepast"}, {{"Aantal", each Table.RowCount(Table.Distinct(_)), Int64.Type}}),
    #"Kolommen verwijderd1" = Table.RemoveColumns(#"Rijen gegroepeerd",{"Aantal"})
in
    #"Kolommen verwijderd1"

Terug
Bovenaan Onderaan