(Deze vraag is al eens in soortgelijke bewoordingen gesteld, maar de antwoorden voldoen m.i. niet in mijn situatie.)
Het betreft het afsluiten van een boekhoudperiode (maand).
tbl=tabel.
In tblBoekingen wordt het filter gezet op de af te sluiten periode.
Deze periode wordt opgeslagen in de variabele "VELD1" als het de huidige maand betreft en in "VELD2" de vorige (=de al afgesloten) periode.
Dit, omdat tblGrootboek o.a.de volgende velden kent: Datum, RekeningNr, H1, H2...H12, V1,V2...V12. H1=januari Huidig jaar(etc) en V1 staat voor januari Vorig jaar.
De afsluitperiode wordt bepaald door =(afgesloten MOD 12)+1. De invulling is dan: VELD1="H" + LTRIM(STR(afsluitperiode).
VELD2 wordt gebruikt indien de vorige, dus al afgesloten periode in het vorige jaar ligt (december dus). Dan wordt VELD2="V" + (etc.). Ligt de vorige periode in het huidige jaar (vanaf januari als afgesloten periode) dan krijgt VELD2 de waarde van "H"+ (etc.). Het verhaal over VELD2 is m.i. niet relevant voor mijn probleem, maar dient voor wat verduidelijking.)
Een rekening kan meerdere transacties bevatten (bijvoorbeeld: RekeningNr 25.3 met als naam "Kosten brandstof" vermeldt in februari 10 transacties). Daarom worden de rekeningen eerst getotaliseerd.(mrek=RekeningNr).
Deze rekeningtotalen moeten naar tblGrootboek weggeschreven worden. (Met behulp van: "indien rekeningnummer wijzigt, het totaal van die rekening wegschrijven naar tblGrootboek".) Bestaat een rekening nog niet in tblGrootboek, dan -na gecontroleerd te hebben in tblRekeningen of het een bestaande rekening betreft- een nieuw record aan tblGrootboek toevoegen.
Als alles naar behoren is verwerkt, dan is het de bedoeling om de transacties in tblBoekingen te verwijderen.
Het totaliseren van de rekeningen in tblBoekingen lukt nog wel, maar ik loop vast bij het overbrengen van die totalen naar tblGrootboek.
Heeft iemand een (of wellicht wel dé) oplossing?
Het betreft het afsluiten van een boekhoudperiode (maand).
tbl=tabel.
In tblBoekingen wordt het filter gezet op de af te sluiten periode.
Deze periode wordt opgeslagen in de variabele "VELD1" als het de huidige maand betreft en in "VELD2" de vorige (=de al afgesloten) periode.
Dit, omdat tblGrootboek o.a.de volgende velden kent: Datum, RekeningNr, H1, H2...H12, V1,V2...V12. H1=januari Huidig jaar(etc) en V1 staat voor januari Vorig jaar.
De afsluitperiode wordt bepaald door =(afgesloten MOD 12)+1. De invulling is dan: VELD1="H" + LTRIM(STR(afsluitperiode).
VELD2 wordt gebruikt indien de vorige, dus al afgesloten periode in het vorige jaar ligt (december dus). Dan wordt VELD2="V" + (etc.). Ligt de vorige periode in het huidige jaar (vanaf januari als afgesloten periode) dan krijgt VELD2 de waarde van "H"+ (etc.). Het verhaal over VELD2 is m.i. niet relevant voor mijn probleem, maar dient voor wat verduidelijking.)
Een rekening kan meerdere transacties bevatten (bijvoorbeeld: RekeningNr 25.3 met als naam "Kosten brandstof" vermeldt in februari 10 transacties). Daarom worden de rekeningen eerst getotaliseerd.(mrek=RekeningNr).
Deze rekeningtotalen moeten naar tblGrootboek weggeschreven worden. (Met behulp van: "indien rekeningnummer wijzigt, het totaal van die rekening wegschrijven naar tblGrootboek".) Bestaat een rekening nog niet in tblGrootboek, dan -na gecontroleerd te hebben in tblRekeningen of het een bestaande rekening betreft- een nieuw record aan tblGrootboek toevoegen.
Als alles naar behoren is verwerkt, dan is het de bedoeling om de transacties in tblBoekingen te verwijderen.
Het totaliseren van de rekeningen in tblBoekingen lukt nog wel, maar ik loop vast bij het overbrengen van die totalen naar tblGrootboek.
Heeft iemand een (of wellicht wel dé) oplossing?