Gegevens koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

informaticahelp

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
Beste mensen,

wij hebben, het liefst snel, hulp nodig met een access database.
Wij willen zodra je het startnummer invoert hij gelijk de voornaam, tussenvoegsel en de achternaam zelf invult vanuit een tabel.

Ook willen wij rij "starttijd" veranderen in een keuzelijst met verschillende "series" wanneer een serie geselecteerd wordt. Dit moet zo gebeuren dat de "tijd" nog wel uitgerekend kan worden. Nu is de formule als volgt:

Private Sub Keuzelijst_met_invoervak16_AfterUpdate()
' De record zoeken die overeenkomt met het besturingselement
Dim rs As Object

Set rs = Me.Recordset.Clone
rs.FindFirst "[Startnummer] = " & Str(Nz(Me![Keuzelijst met invoervak16], 0))
If Not rs.EOF Then Me.Bookmark = rs.Bookmark
Me!Tijd = Format(Now() - [starttijd], "long time")
DoCmd.DoMenuItem acFormBar, acRecordsMenu, acSaveRecord, , acMenuVer70

End Sub

De tijd wordt dus berekend volgens de formule Tijd = Tijd nu - Starttijd
Nu moet een bepaalde starttijd automatisch gebruikt worden voor een bepaalde serie.

Serie 1 begint bijvoorbeeld om 08:00 maar de bedoeling is dat alleen de serie ingevoerd moet worden d.m.v. een keuzelijst, de starttijd moet daar automatisch bij geselecteerd worden.

Hoe koppel je dus de serie en starttijd aan elkaar?

erzgut.png

Alvast heel erg bedankt!

M.v.g.

Je beide problemen zijn makkelijk op te lossen met keuzelijsten.
Wij willen zodra je het startnummer invoert hij gelijk de voornaam, tussenvoegsel en de achternaam zelf invult vanuit een tabel.
Zet in de keuzelijst waarmee je het startnummer opzoekt alle relevante gegevens die je terug wilt zien op het formulier. Dus aan de rijbron van de keuzelijst voeg je de velden [Voornaam], [Tussenvoegsel] en [Achternaam] toe. In de tekstvakken voor de betreffende velden verwijs je vervolgens in de <Besturingselementbron> van de keuzelijst.
Dus voor het tekstvak Voornaam krijg je dan de formule =[cboStartnummer].Columnn(1), Tussenvoegsel wordt dan =[cboStartnummer].Columnn(2) en Achternaam: =[cboStartnummer].Columnn(3)

Hetzelfde principe gebruik je ook voor je keuzelijst cboSerie. En als je slim bent, gebruik je objectnamen die je volgend jaar ook nog snapt ;) [Keuzelijst met invoervak16] is niet de beste omschrijving van je keuzelijst...

We komen er nog niet helemaal uit,

de "starttijd" moet verandert worden in "serie"
Hier moet een bepaalde keuzelijst komen waarin een serie gekozen kan worden; 1,2,3, enz.
Bij zo'n serie hoort een bepaalde starttijd die gebruikt moet worden om de "tijd" te berekenen.

Hier een afbeelding om het toe te lichten.
kbuj29.png

en dan hadden we nog een vraag,
we hebben een tabel met leerlinggegevens met daarbij het leerlingnr voornaam tussenvoegsel en achternaam.
nu zouden wij in het formulier alleen het leerlingnr [bpnr in de tabel] willen invullen en aan de hand van die tabel met die leerlinggegevens dat hij m.b.v. het leerlingnr de voornaam tussenvoegsel en achternaam in 3 aparte tekstvakken invult

Ten slotte hebben we het access bestand even upgeload, misschien dat het dan wat duidelijker wordt
het gaat dus om het formulier "leerlingegevens & tijd berekenen"

Hier.

Alvast bedankt!

Dat downloaden werkt niet heel erg jofel; als ik de link aanklik moet ik inloggen, of mag ik een bestandje uploaden. Da's niet wat ik wil.... Kun je hem niet zippen, (eventueel met winrar, dan kun je er deelbestanden van 100kb van maken), of ergens neerzetten waar we er bij kunnen? Mailen mag eventueel ook nog wel, als het bestand te groot is. Maar dat is denk ik een kwestie van Comprimeren en herstellen.... En eventeel de data er uit, want we hebben alleen maar de tabellen en formulieren nodig.

EN dit zien sukkels zoals ik die geen account (willen) hebben bij RapidShare...

Bijlagen

• RapidShare.jpg
    RapidShare.jpg
    159,7 KB · Weergaven: 28
Deze doet het prima! Ik werp er een blik op. Er zijn overigens meer mensen geweest met problemen met RapidShare... Mocht het vaker nodig zijn ;)

Ik snap niet helemaal wat je aan het maken bent, want zo te zien gebruik je een brontabel (leerlingen) om gerelateerde (wedstrijd)gegevens op te slaan. Dat is een erg onhandige constructie... Ik heb die dan ook een beetje aangepast, door er een extra tabel bij te zetten. Overigens is die tabel op nog geen enkele manier gekoppeld aan de andere tabellen, maar dat geldt voor de rest ook, dus je zou daar echt nog even naar moeten kijken. Ook gebruik je bijvoorbeeld geen sleutelvelden, wat heel riskant is. Maar goed, in het voorbeeldje werken de keuzelijsten wel zoals ik eerder had uitgelegd.

En: door het bestand te comprimeren, is het dermate gekrompen, dat het probleemloos is te uploaden naar HelpMij; geen externe site dus nodig ;)

Bijlagen

heey heel erg bedankt dat je de tabel zelf hebt aangepast alleen, we maken een triatlon tijdsregistratie-programmaatje met access
we kunnen de tijd al berekenen als iemand over de finishlijn komt alleen, we moeten nog een makkelijkere manier te vinden om alle leerlingen in het systeem in te voeren.
wij hebben als leerlingen allemaal een unieke code, aan die code hangen onze naam klas etc. nu kunnen we bij het systeembeheer zo een access bestandje opvragen met een tabel met alle leerling gegevens, dus hun unieke code en bijbehorende naam etc.
alleen nu zoeken we een makkelijke manier om in het formulier alleen die unieke code in te vullen, en zodra we dat nummer ingevuld hebben en bijvoorbeeld op enter hebben gedrukt, dat hij dan automatisch in de 3 tekstvakken ernaast de voornaam,tussenvoegsel en achternaam zelf in vult via de tabel die we van het systeemeheer hebben gekregen.
Mvg

alleen nu zoeken we een makkelijke manier om in het formulier alleen die unieke code in te vullen, en zodra we dat nummer ingevuld hebben en bijvoorbeeld op enter hebben gedrukt, dat hij dan automatisch in de 3 tekstvakken ernaast de voornaam,tussenvoegsel en achternaam zelf in vult via de tabel die we van het systeemeheer hebben gekregen.

Volgens mij doet mijn voorbeeldje dat ;) Ik kan er nu helaas niet naar kijken omdat onze systemen plat liggen, maar kijk dus eerst eens hoe de keuzelijsten op het formulier werken. Wel een aantal opmerkingen:

we maken een triatlon tijdsregistratie-programmaatje met access

Dat houdt dus in, dat je een aparte tabel moet gebruiken voor het registreren van die tijdsregistratie. Vandaar de extra tabel die ik heb toegevoegd.

nu kunnen we bij het systeembeheer zo een access bestandje opvragen met een tabel met alle leerling gegevens, dus hun unieke code en bijbehorende naam etc.

Het lijkt mij een stuk simpeler als je een Koppeling naar die Access tabel opneemt in de triatlon database. Dan hoef je namelijk nooit meer bestandjes te vragen, omdat je alles 'live' kunt gebruiken.
Bovendien heb je in jouw voorbeeld geen sleutelvelden gedefinieerd, wat betekent dat geen enkel record uniek gemaakt kan worden. En dat houdt weer in dat je geen unieke codes hebt voor de leerlingen, wat uiteraard niet zou moeten mogen. Als je een koppeling legt met die andere database, dan ben je van dat probleem af, want daar is LeerlingID vast een sleutelveld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan