• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gegevens validatie

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bikertje1980

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2023
Hallo,
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende.
Ik meen het ooit eens ergens gelezen te hebben iets met verschuivingen maar kan het niet meer vinden.
Met gegevens validatie lijst zoek ik in een bereik, om het overzichtelijk te maken staan de code en soort dmv tekst samengevoegd in die zoek bereik kolom C als ik bv 123 aardbei selecteer zal deze ook dit weergeven in de lijst. maar ik wil zoeken in Kolom C en dat dan de gegevens uit kolom A van dezelfde regel wordt weergegeven.
Iemand hier een oplossing voor.

Bijlagen

Johan, ik zoek in de samengevoegde tekst = code & product die vervolgens alleen de code als resultaat weergeeft.

Bijlagen

wat je zoekt is denk ik deze functie

=INDEX(gegevens!$A$2:$A$4;VERGELIJKEN(lijst!C4;gegevens!$C$2:$C$4;0))

of met de nieuwe X.ZOEKEN() functie (vervanger van vert.zoeken) lukt het ook.

=X.ZOEKEN(C7;gegevens!$C$2:$C$4;gegevens!$A$2:$A$4;"niet gevonden";0)

zie bijlage

Bijlagen

Ik ken geen aarbeien wel aardbeien of aambeien.
Hiermee kun je iets aanvangen.

Bedankt allemaal voor de ideeën, maar het is nog niet wat ik zoek. zoek.JPG Zoals hier je zoekt in de lijst waar zoals hier 567 Perzik staat, dat resulteert in de andere cellen de code en soort opgesplitst. Maar het is de bedoeling als je zoekt in de lijst en bv 567 Perzik selecteer de code 567 wordt weergegeven ipv 567 Perzik.

Ah zo..
bekijk deze video eens. die doet volgens mij wat je vraagt.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Ah zo..
bekijk deze video eens. die doet volgens mij wat je vraagt.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Dit begint er op te lijken even proberen, dank alvast.

Zijn de oplossingen nog niet wat je wilt, vraag me dan toch af wat je dan precies wil bereiken.
Geef anders een voorbeeldje wat je precies voor ogen hebt, al is het maar een plaatje.

Hallo Johan, er zijn vele ideeën voorbij gekomen maar het is nog niet wat ik zou willen, en ik begin er aan te twijfelen of het wel mogelijk is.
Ik zal het proberen uit te leggen. Kolom A=een code B=het product.
Via gegevensvalidatie en lijst zoek je in kolom A, en kun je een code selecteren. met de geselecteerde code kun je weer zoeken naar het product.
Ik heb dmv tekst samenvoegen de code en product samengevoegd. hierdoor krijg je bv. 44 Sinaasappel
Het is makkelijker zoeken op 44 sinaasappels dan alleen op 44.
Dus ik wil zoeken in A1 naar de samengevoegde tekst als ik dan 44 Sinaasappel selecteer wil ik in A1 alleen de code 44 hebben staan, en niet wat standaard is 44 sinaasappel.
De aangeboden oplossingen zorgen wel voor die code 44 maar dan komt het in een andere kolom te staan wat niet de bedoeling is.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Bijlagen

Ik begrijp het nu, en het is wat ik al dacht, je wil twee mogelijkheden in één cel en dat is denk ik persoonlijk niet mogelijk. Misschien via VBA. Het punt is natuurlijk, als je bijvoorbeeld 44 hebt staan, en dan weer terug naar de positie van 44 sinaasappel of andere mogelijkheden.

Mooi gemaakt @emields, ik heb hem nog iets aangepast met mijn niet al te grote verstand van vba.
Hij wou de complete tekst zien en dan volgens mij alleen de cijfers in een cel.
Credits voor @emields.

Bijlagen

Emields en Johan ik ga gauw even kijken... alvast bedankt.
Trouwens hoe krijg jij Emields die icoontjes zo van excel bestanden. zie zoek lijstv12icoon.JPG

Idd een knap staaltje vba code Emields.... petje af hoor.
Wel een kleine opmerking, als je per ongeluk op de bewuste range F1:F20 gaat staan komt de lijst in beeld, deze kun je dan niet annuleren je moet altijd een keuze maken...
Ik ben ook al een tijdje naar de code aan het kijken maar of ik dit toegepast krijg op ander bestanden met andere tabbladnamen en bereiken ik betwijfel het...
super gedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan