• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens voor lijst uit ander tabblad of file

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berthombre

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2006
Hey,

Ik kan in excel een lijst maken uit gegevens die ik ingeef in hetzelfde tabblad.

bv:

1
2
3
4

en dan een rollijstje maken zodat ik 1 2 3 of 4 kan selecteren.

Hoe kan ik dit doen met gegevens uit een ander tabblad of een andere excelfile?

Bert

Bert,
Als de gegevens op een ander tabblad staan moet je die een naam geven. Vervolgens ga je naar Data > Valideren en kies je voor Lijst, vervolgens geef bij Bron de naam op die je aan het bereik hebt gegeven. Dus = naam (de naam die je gegeven hebt aan het bereik).
Of het mogelijk is om dat vanuit een ander bestand weet ik niet maar ik betwijfel dat.

CorVerm zei:
Bert,
Als de gegevens op een ander tabblad staan moet je die een naam geven. Vervolgens ga je naar Data > Valideren en kies je voor Lijst, vervolgens geef bij Bron de naam op die je aan het bereik hebt gegeven. Dus = naam (de naam die je gegeven hebt aan het bereik).
Of het mogelijk is om dat vanuit een ander bestand weet ik niet maar ik betwijfel dat.

Hey Cor, dank je voor de hulp, probleem is echter nog niet opgelost.

Ik heb gevalideerd maar als ik een lijst maak in een ander tabblad, en ik geef bij gegevensbereik die naam in krijg ik een foutmelding.

"de tekst die u hebt ingegeven is geen geldige verwijzing of naam"

of zo iets.

Bert

Eerst de data selecteren en in het naamvak (links van het Fx teken) klikken om daar een naam in te typen. Druk dan op enter. Daarna valideren, vergeet niet om het = teken voor de naam te zetten als je de bron opgeeft.

Hey Cor, ben hier terug :rolleyes:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die lijst ook andere gegevens aanvaard die niet in de "lijst" staan?

bv:

gegevens: 1 2 3 4 5 6 & 7

rollijstje in cel toont:
1
2
3
4
5
6
7

ik wil hier nu soms iets anders intypen dat niet te voorzien is bv: a of 10

Ik krijg dan een foutmelding dat dat niet in de lijst staat (logisch) hoe kan ik dit oplossen?

Bert

Valideren mét vrije keuze

Wanneer je een lijst hebt gemaakt voor gegevensvalidatie is het normaal niet mogelijk om een niet in de lijst voorkomende waarde in te geven.
Maar...
Wanneer je ervoor zorgt dat de bovenste cel in de keuzelijst léég is, dan kun je gewoon iedere tekst invoeren die je maar wilt.

Keuzelijst
(leeg)
Keuze1
Keuze2
Keuze3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan