• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie/keuzemenu's

Status
Niet open voor verdere reacties.

0040272

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2013
Beste redder in nood!!:P
Inmiddels ben ik al een tijdje aan het stoeien en zoeken naar een manier om mijn probleem op te lossen helaas zonder succes... Mijn "probleem"is het volgende: Ik heb gegevensvalidatie toegepast in cel B6 de data hiervan staat op het tabblad "Data", nu zou ik graag willen dat in de cel naast de keuze die ik heb gemaakt ik een nieuwe keuze kan maken uit enkel de producten van het bedrijf dat in de cel ernaast is gekozen. De gegevens hiervan staan weer in een apparte kollom op het tabblad "Data". Dit is de bedoeling voor al de leveranciers zodat ik niet een hele lijst van alle mogelijke te bestellen machines/artikelen door moet zoeken. Is dit haalbaar/mogelijk door een bepaalde formule te gebruiken?

Van VBA heb ik helaas geen kaas gegeten...
Bekijk bijlage Machines - Keuze.xlsxBedankt alvast!!

Als validatie moet je deze hebben:

Code:
=INDIRECT(B6)

Maar B6 moet dezelfde waarde hebben als de naamlijsten.

Dank voor de sneller reactie.
Ik vind het heel erg om te moeten zeggen maar snap niet wat je bedoelt :$
Zou je misschien in het document kunnen kijken of anders proberen uit te leggen...

heb het niet snel maar voel me nu heel dom :$

Bekijk bijlage Machines - Keuze.xlsx

Maar je moet je zeker NIET dom voelen, als je eens wist welke vragen ik al allemaal gesteld heb eer ik er iets van snapte.:)

Maar in je bestand heb ik gezien dat je alle lijsten een naam hebt gegeven, dat is al een goed begin,
in je validatie(vervolg) kies je voor de naam die je gekozen hebt in kolom B maar om dit als naam te gebruiken
moet je Indirect gebruiken.
=Indirect(B5) in de validatie geeft de lijst met de naam in B5, snap je.

Ik heb je lijst een beetje aangepast onder Leveranciers zo snap je beter wat de bedoeling is.

Bijlagen

Beide onwijs bedankt dit is wat ik bedoel ben hier erg blij mee:)

@JeanPaul28 hier blijven de koppen precies hetzelfde dit is wat ik graag wil, ik kan alleen geen formule ontdekken o.i.d. misschien dat je een poging wil wagen om me het uit te leggen zodat ik het zelf ook kan toepassen. het viel mij wel op dat er iets verandert was aan de kleur in de tabellen waar komt dit door??

@Cobbe Thanx, ben in ieder geval blij dat je me begreep, maar snap nog niet helemaal hoe de formule (indirect) werkt.

nu is eigenlijk mijn grote vraag door welke handelingen kan ik dit zelf gaan toepassen?

De 2 validaties zijn naam bereiken, nl ValLeverancier en ValTeLeveren hier maak ik gebruik van de formule verschuiving, bij ValTeLeveren zowel in rijen als in kolommen

@JeanPaul28 helemaal top!! ben er erg blij mee en een heel eind op weg geholpen:) jammer dat het me zelf nog steeds niet lukt om het goed te krijgen maar ben hier igg al heel erg blij mee!!!

Probeer de 2 validatie te vergelijken van je test bestand en het laatste bestand, dan merk je misschien het verschil.

@JeanPaul28 je bedoelt deze 2:
=ValLeverancier en =ValTeLeveren
zodra ik die ga gebruiken krijg ik de melding foute formule.
Kan ook niet achterhalen naar welke cellen precies verwezen wordt omdat ik verder geen formule zie/kan vinden..

Ik bedoel ValTeLeveren van je eerste bestand en je laatste bestand.

hihi grappig dit :P we snappen allebei niet van elkaar wat we bedoelen volgens mij :P

ik kan juist niet ontdekken wat het bereik of waar het over gaat bij ValTeLeveren, krijg allen maar =ValTeLeveren te zien maar niet wat het nou precies is...
of ben ik nu heel domblond bezig ??:$

Nee nee onwetende mensen zijn niet domblond.
Met welke versie excel werk je, ik nog met 2003, heb je een ander dan is dat een probleem voor uitleg te geven

haha ik als onwetend persoon werk met 2007, merkte idd al dat je met een eerdere versie werkte vandaar het kleurverschil in de celopmaak toen ik het bestand terug kreeg

Dan moet ik passen om uitleg te geven, bij 2007 is de menu structuur heel anders.
Maar ben bereid je altijd te willen verder te helpen zolang mijn excel kennis dit toelaat

Laatst bewerkt:
hihi grappig dit :P we snappen allebei niet van elkaar wat we bedoelen volgens mij :P

ik kan juist niet ontdekken wat het bereik of waar het over gaat bij ValTeLeveren, krijg allen maar =ValTeLeveren te zien maar niet wat het nou precies is...
of ben ik nu heel domblond bezig ??:$

Naam Verwijst naar

ValLeverancier =OFFSET(Data!$T$1,2,,COUNTA(Data!$T:$T)-1)
ValTeLeveren =OFFSET(Data!$U$1,2,MATCH(Machines!$J1,Data!$V$1:$BZ$1,0),COUNTA(OFFSET(Data!$U:$U,,MATCH(Machines!$J1,Data!$V$1:$BZ$1,0)))-1)
Dit zijn de naambereiken die JeanPaul gebruikt.

@Cobbe thnx dat bedoelde ik, dat kon ik nergens achterhalen :) maar het blijft voor mij abracadabra...:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan