• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost gegevensvalidatie over meerdere kolommen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

DesignerQZ

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2022
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om als ik in één cel een scrolldown-menu heb, dat dan in een aantal achterliggende cellen ook de daarbij behorende formules (dus niet de waardes!!) mee overneemt. Nu heb ik met x.zoeken de waarde wel, maar als ik heb juist de formule nodig om wanneer ik een waarde in kolom D, E, of F aan wil passen, de waarde in kolom G en H mee aangepast wordt. Omdat op meerdere regels hetzelfde product voor kan komen met verschillende waardes kan het dus niet in kolom K, L of M aanpassen. Wie weet raad?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik weet niet of ik het goed heb begrepen maar zet voor de formules eens een apostrof.

Formules kun je niet overnemen die staan vast in een cel.
In kolom D, E en F staat een formule als daar dan en waarde in wil zetten dan gat de formule voorgoed weg en wordt er dus niets meer opgezocht.
Als je bij 1 product verschillende waarden wilt kunnen opzoeken hoe denk je dat EXCEL dan weet wat jij wilt hebben?

Ik wil ook niet iets opzoeken, maar juist iets uitrekenen aan de hand van variabelen

Ik begrijp je helemaal niet meer.
Je gebruikt x.zoeken maar je wilt niets opzoeken??????????

Graag wat duidelijker en meer specifieke uitleg voor meer hulp.
Wat wil je nu veranderen en welk resultaat verwacht je daardoor te krijgen.

Staar je vooral niet blind op mijn probeersel met x. zoeken, dat is precies waarom het dus niet werkt. Zoals je al aangeeft: dan wordt de waarde overgenomen, en niet de formule.
Ik wil in kolom B een product selecteren uit een lijst. Deze lijst staat in kolom J. In de kolommen C, D, en E wordt dan een voorzetje gegeven van mogelijke (lees: de meest voorkomende) variabele. Soms komt het voor dat deze variabele gewijzigd dient te worden. Als dit zo is, dan dient de waarde in de kolommen F en G aangepast te worden, zoals dit ook gebeurt wanneer je diezelfde variabele in de kolommen K, L en M aanpast. Dan veranderen de waarden in kolom N en O. Omdat het kan voorkomen dat een product op meerder regels voorkomt, maar met verschillende variabelen kan dit dus niet in de kolommen K, L, en M aangepast worden. Overigens: De formules in kolom N en O zijn niet op elke regel gelijk.
Mocht dit niet met een formule kunnen maar met een VBA oplossing dan sta ik daar uiteraard ook voor open hoor

Het blijft voor mij een warrig verhaal zonder duidelijke voorbeelden.
Het is of formules in een cel of waarden.

Als ik het goed begrijp wil je waarden in kolom C, D en E uit kolom K, L en M halen
Daarna wil je C,D of E veranderen waardoor K,L of M ook weer veranderd.
Wat jij wilt bereiken lukt niet met formules je zult daar VBA voor nodig hebben.
En daar kan ik je niet verder bij helpen.

ik snap niet wat je er warrig aan vindt, ik heb het toch duidelijk omschreven? Maar bedankt voor je hulp iig, waardeer de moeite enorm!

Hoi,
Ik heb geen xlzoeken dus met verticaal zoeken op twee manieren, met verwijzing en met een definitie.
Nog ééntje online gemaakt

Groetjes Johan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik heb het ondertussen opgelost door een vrij lange formule toe te passen met de als(B4=j2;"formule x";als(b4=j3;"formule y";als(b4=j4;"formule z"))) enzovoorts... methode. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan