Gehackt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elandlord

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2010
Hallo,

Ik stel deze vraag niet voor mezelf, maar voor iemand anders.

Deze persoon is bang dat hij gehackt is. Terwijl hij op internet zat, viel de internetverbinding weg (vervolgens met een pop-up dat de verbinding weg was), en kwam er een apart logotje links bovenin de browser. Na een reboot werd de computer als 'traag' beschouwd. Hierover heb ik een paar vragen:

1. In hoeverre kan een (goede) hacker gaan in een netwerk?
2. Is dit bovenstaande een voorbeeld van een hack?
3. Hoe kun je je hier tegen wapenen?

Tegen deze persoon heb ik gezegd dat het waarschijnlijk allemaal wel meevalt als je een goede virusscanner hebt (firewall), maar wil me toch niet geloven. Zouden jullie deze 3 vragen willen beantwoorden?

Alvast bedankt!

Elandlord

Het heeft meer iets weg van een virus.
Laat hem MalwareBytes in vielige modus een keer runnen.
Laat hem is de vraag stellen, wat zou die hacker van je willen. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.

Succes verder.

het is gewoon internet uitval... de traagheid zou je kunnen oplossen met ccleaner.

Ik weet dat er 3 soorten hackers bestaan:

==>De witte hacker: hackt je pc en stuurt een mailtje om te zeggen dat je je pc beter moet beveiligen

==>De grijze hacker: hackt je pc en verwijdert bestanden en voegt bestanden toe (met virussen)

==>De zwarte hacker: hackt je pc en zorgt ervoor dat hij helemaal niet meer werkt

Voor de rest van je antwoord zal je moeten wachten op andere forumleden. ;)

Hartstikke bedankt voor alle antwoorden!

Alleen heb ik nog geen concrete antwoorden gehad op de 3 vragen, wat ik wel dus graag zou willen hebben :p. Vooral op vraag 3 :D.

Alvast bedankt!

firewall veel aanhebben en een goeie virus scan ;) dan kom je al een heel eind.

antw. op vraag 3 haal de internetverbinding weg.

als je een goede firewal hebt en die staat ook aan dan ben je al goed beschermd.
zet in je router niet zomaar een poort open of doe niet te veel aan portforwarding.
Gebruik sterke wachtwoorden voor je router, heb je in de router een firewal zet die dan ook aan.

1. In hoeverre kan een (goede) hacker gaan in een netwerk?
Dat is afhankelijk vanzaken hoe het netwerk is ingericht en hoe goed de "systeembeheerder" is met het tegen gaan van hackpogingen
2. Is dit bovenstaande een voorbeeld van een hack?
Op basis van de gegevens die je geeft is dit een voorbeeld van een traag lopende machine na een onderbreking in het netwerk verkeer
3. Hoe kun je je hier tegen wapenen?
betere internet verbinding, die klapt er dan niet uit en je hebt geen reboot nodig waardoor de machine niet langzaam word.

Moraal van mijn antwoorden:de vragen zijn zonder onderzoek niet te beantwoorden.

Gehacked? Als hij/zij dat uit de logging van zijn av/firewall/router kan halen wel.
Als hij er bang voor is? Scannen met alle eerder aangedragen malware software, alle wachtwoorden die toegang geven tot het netwerk wijzigen naar sterke wachtwoorden (en beveiligings typen)
Is hij er nog steeds bang voor?Herinstallatie van alle machines in het huis uitvoeren. Alle machines/ accounts van wachtwoorden voorzien en zo min mogelijk rechten uitdelen (en zeker geen installatie rechten)

Bedankt Ellasar, hier kan hij hoop ik wat mee ;).

Ik zet deze vraag op opgelost en hij ziet maar wat hij er mee doet.

Iedereen bedankt voor de antwoorden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan