Geinfecteerd! Help

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, daar zit wel wat in...

Maar zoals ik al zei: elke dag precies om 18.00 uur.

:thumb:

Geplaatst door saldos
Heren, mensen denken vaak dat als ze NAV hebben, dat ze nooit hoeven te scannen omdat autoprotect altijd aan staat. Fout !
Een full system scan moet je eens in de 2 weken doen ondaks dat autoprotect aan staat.

Hoe komt dat trouwens?

Ja, maar als je niet de juiste virusdefs. hebt haalt de scan ze er toch ook niet uit?
Of gebeurd dat dmv bloodhound?

Nee XP_PC,
Zo gaat het:

Jij krijgt bijvoorbeeld een virus op 18-1-2003 via je email. Norton geeft geen meding dat het een virus is omdat er nog geen virus definities zijn ertegen. Dus je hebt het niet in de gaten dat je net een virus binnen hebt gekregen.
Op 19-1-2003 komen er virus definities ertegen.
Norton zal je nog steeds geen melding geven dat je een virus hebt. Reden: autoprotect kan alleen een virus onderscheppen als het virus in het gegeugen zit. Dat zou betekenen dat je het virus eerst voor je op het scherm moet zien en dan pas zal autoprotect je een melding geven dat er een virus in zit. D.w.z. dat als je een virus hebt in bijvoorbeeld C:\windows\system dan moet je eerst naar de map "system" gaan en die openen voordat de autoprotect van Norton je een waarschuwing zal geven en anders niet.
Als je dus een volle scan doet van je pc, dan wordt het virus dus wel herkend en verwijderd.

Snap je het nu?

Daar wil ik nog iets aan toevoegen: ZIP bestanden worden niet door autoprotect herkend of verwijder. Dit kan alleen met de full system scan.

Laatst bewerkt:
Owh ok, ja dat snap ik.
En als ik iets download, zit ik in die map en als het een virus is haalt NAV hem eruit.

:thumb:

Geplaatst door saldos
Nee XP_PC,
Zo gaat het:

Jij krijgt bijvoorbeeld een virus op 18-1-2003 via je email. Norton geeft geen meding dat het een virus is omdat er nog geen virus definities zijn ertegen. Dus je hebt het niet in de gaten dat je net een virus binnen hebt gekregen.
Op 19-1-2003 komen er virus definities ertegen.
Norton zal je nog steeds geen melding geven dat je een virus hebt. Reden: autoprotect kan alleen een virus onderscheppen als het virus in het gegeugen zit. Dat zou betekenen dat je het virus eerst voor je op het scherm moet zien en dan pas zal autoprotect je een melding geven dat er een virus in zit. D.w.z. dat als je een virus hebt in bijvoorbeeld C:\windows\system dan moet je eerst naar de map "system" gaan en die openen voordat de autoprotect van Norton je een waarschuwing zal geven en anders niet.
Als je dus een volle scan doet van je pc, dan wordt het virus dus wel herkend en verwijderd.

Snap je het nu?

Maakt niet uit wie of wat met die map bezig is? Als ik een FTP server zou hebben, en iemand is in mijn map aan het FTP-en zou autoprotect hem eruit vissen?

Geplaatst door XP_PC

Maakt niet uit wie of wat met die map bezig is? Als ik een FTP server zou hebben, en iemand is in mijn map aan het FTP-en zou autoprotect hem eruit vissen?

Ja hoor.

Virusscanners onderscheppen niet alleen virussen als ze in 't geheugen zitten. Ze controleren ook het bestandssysteem. Bestanden worden gescand zodra ze gebruikt worden, dus zodra ze geopend, gewijzigd of opgeslagen worden.

Bestanden die niet op de een of andere manier gebruikt worden, worden dus ook niet real-time gescand. Daar heb je de "on demand" scan voor.

Voor de beginners is dit misschien interessant :
http://online.securityfocus.com/infocus/1622

Auk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan