Geinstalleerde SSD op desktop A werkt niet op desktop B?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guudoo

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2010
Hallo,

Ik heb twee desktops thuis staan. Desktop A is mijn persoonlijke desktop, desktop B is een PC die door heel de familie wordt gebruikt. Omdat desktop B wat langzamer werd, besloot ik om een SSD te kopen. Nadat ik deze had geplaatst in desktop B realiseerde ik dat ik niet Windows 7 kon installeren. Dit kwam doordat de desktop B niet de USB stick met Windows accepteerde. Omdat de DVD/CD drive al een tijd niet werkt van desktop B kon ik helaas niet proberen om Windows via de DVD/CD te booten.

Ik heb de nieuwe SSD in mijn persoonlijke desktop gedaan (desktop A) en Windows 7 zonder problemen via de USB stick geinstalleerd. Ik dacht dat ik hierna zonder problemen de SSD in desktop B kon doen, echter lukt het niet om de PC op te starten, tijdens het laden van het Windows logo start hij opnieuw op met de vraag of hij een system recovery kan doen. Dit heb ik nog geprobeerd, echter mislukt deze helaas. Ik denk dat dit te maken heeft met verschillende moederbords?

Moederbord desktop A: Pegatron IPMEL-AE (Evans
Moederbord desktop B: Asus p8p67

Mijn vragen:
- Kan ik Windows 7 installeren op een andere wijze dan USB of DVD/CD?
of
- Is er een mogelijkheid om toch de SSD werkend te krijgen?

Je kunt niet zo maar de windows installatie op een hd/SSD van de ene naar de andere PC overbrengen. Soms lukt dat, als de pc's/mobo's op elkaar lijken, maar vaak werkt dat niet of niet goed.

Ik weet geen andere manier (los van een bedrijfsnetwerk dan) om windows te installeren via USB of DvD.
Als beide niet (goed) werken, dan kies ik meestal voor een extern DvD-station die dan via een USB-poort op de PC is aangesloten.
Een andere optie is om het goed werkende DvD-station uit de ene pc over te zetten naar de andere pc.

Maar controleer eerst eens even of bij die ASUS-PC in de bios niet een instelling staat die uit gaat van een vaste bootpartitie, anders dan de partitie waar Windows staat. Veel PC's en laptop's maken gebruik van zo'n boot-strap-partitie, zeker als windows preinstalled komt. Als dat zo is, zet dat dan uit in de bios.

De eenvoudigste manier om dat alles te omzeilen is door de bestaande HD in zijn geheel te kopieren naar de nieuwe SSD met een tooltje als Easus Partition manager. Dan blijft de indeling van de HD/SSD precies zoals de bios dat verwacht en windows is gelijk geinstalleerd.

Laatst bewerkt:
Zoals srpchulp al aangaf: je kunt niet zomaar je Windows installatie op andere hardware gebruiken.

Wat mij wel opvalt: het moederbord van pc B is niet heel erg oud en dit moederbord zou gewoon in staat moeten zijn om vanaf een usb op te starten. Ik denk dat je eerder moet zoeken in de opstartvolgorde (aan te passen in BIOS/UEFI) of eenmalig vanaf de stick te booten via het bootmenu (herhaaldelijk op F12 drukken direct na het indrukken van de aanknop, dan moet het menu tevoorschijn komen, soms is F11 daar de toets voor).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan