Gekoppelde tekstvakken in Word

KoningBartt

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2012
Hi,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Op dit moment ben ik bezig om muntkaartjes te maken voor mijn muntenverzameling.

Het principe is vrij simpel: ik heb 3 soorten kaartjes die ik middels een word-tabel maak.
1 - Kaartjes voor de periode (in Nederland heb je dus Juliana, Beatrix, Willem III etc)
2 - Kaartjes voor de waarde (bv. 1cent, 5cent, 1 gulden)
3 - Alle losse munten, dus per jaar en soort

Bijgevoegd heb ik een template die ik gebruik. Ik heb inmiddels al aardig wat landen gedaan, en ben nu bij portugal uitgekomen, maar had dit ook al bij het maken van de UK kaartjes.
Voor het gemak heb ik even de tekstvakken een rand gegeven, zodat het inzichtelijk is wat tekstvakken zijn en waar ze zitten.
Alle tekstvakken hebben de instellingen dat overlappen mag, dat ze gefixeerd op de pagina moeten zitten en dat ze qua orientatie "voor de tekst" moeten zitten.

De cellen zijn vastgezet op een formaat van 5cm hoog, 5,4cm breed. Dit is namelijk exact het formaat wat in de houders die ik heb past.

Het probleem is nu als volgt:

Als ik in een tekstvak type, verspringt de tekst in een andere cel ook. Bijgevoegd een voorbeeld, waar ik cel #1 (links boven) 3x heb gekopieerd in de rij eronder.
Als ik vervolgens de tekst in het 4e vak aan wil passen, verspringt de tekst in de andere cellen ook.
Met het aanpassen van de orientatie van dat tekstvak (nogmaals op "voor tekst" drukken) springt hij weer naar hoe hij daadwerkelijk moet zijn. Het is dus niet dat de tekst daadwerkelijk mee gaat, maar puur een visueel iets.

Wel is het super vervelend en geeft me enorm veel extra werk.
Bij eerdere landen is dit niet gebeurd, en ik weet ook niet meer precies of ik iets in instellingen heb aangepast. Ik heb namelijk al een paar keer de template aangepast in de afgelopen weken.

Screenshot 2025-07-27 104210.png

Ik wil er wel even naar kijken, maar ik heb geen flauw benul van wat je aan het doen bent, en waarom op deze manier met tekstvakken. Mij lijkt het veel logischer om in een tabel te werken, die je óók helemaal vast kan zetten. Ik zie de winst van tekstvakken niet, en al helemaal niet waarom je die koppelt.

Word (of Excel) zijn niet geschikt voor exacte maten. Wil je garanties dan zul je naar iets anders op zoek moeten.

Ik wil er wel even naar kijken, maar ik heb geen flauw benul van wat je aan het doen bent, en waarom op deze manier met tekstvakken. Mij lijkt het veel logischer om in een tabel te werken, die je óók helemaal vast kan zetten. Ik zie de winst van tekstvakken niet, en al helemaal niet waarom je die koppelt.

Bedankt voor je reactie, al snap ik niet helemaal wat je bedoeld?
- Ik werk in een tabel van 3 kolommen breed.
- De tekstvakken zijn (voor zover ik kan zien in instellingen) niet gekoppeld. Dat is waarschijnlijk het hele probleem waar ik de oplossing niet kan vinden, en daarom hier deze vraag stel.

De tekstvakken, die dus in een cel staan, maken het voor mij mogelijk om de opmaak van een cel in ieder gewenste indeling te maken. Als ik de landnaam een millimeter naar links of rechts zou willen bewegen dan kan dat, zonder dat ik de andere gegevens (jaartal en valuta) verplaats.

Terug
Bovenaan Onderaan