• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

geneste if functie: Problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beetjhu

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2012
Beste heren en dames,

Ik zit met een probleem bij mijn geneste if en vind geen oplossing.

Kleine schets van het probleem.

=IF(FIND("Jan";A1);"Jan";IF(FIND("Kees";A1);"Kees";IF(FIND("Jos";A1);"Jos";IF(FIND("Piet";A1);"Piet";"Error"))))

is de geneste functie.

Visser Jan Jan
Visser Kees #VALUE!
Visser Jos #VALUE!
Visser Piet #VALUE!
Jager Piet #VALUE!
Jager Kurt #VALUE!
Jager Jos #VALUE!
Jager Kees #VALUE!
Jager Jan Jan
Boer Jan Jan
Boer Kees #VALUE!
Boer Jos #VALUE!
Boer Piet #VALUE!

Kan er iemand mij zeggen waarom ik de andere namen (in dit geval, in mijn echt probleem zullen hier waarden à la "A", "B" en "C" worden aan toegekend) niet te zien krijg?
Dank bij voorbaat,

Jasper

Laatst bewerkt:
Beste,

Hartelijk welkom op Helpmij.nl

Als eerste is het gemakkelijker om een voorbeeld bestandje bij te voegen in plaats van de manier die je nu gebruikt.

Volgens mij is dit wat je zoekt:
Code:
=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1))

in engels:
=RIGHT(A1,LEN(A1)-SEARCH(" ",A1))
en doortrekken naar nemedem met de vulgreep.

(in dit geval, in mijn echt probleem zullen hier waarden à la "A", "B" en "C" worden aan toegekend)
Zet de namen in een tabel met de waarde er achter en gebruik de functie VERT.ZOEKEN.

Succes,

Laatst bewerkt:
Goeiemiddag Thankyou,

Alvast hartelijk dank voor de verwelkoming en de snelle reactie.
Ik heb er ook al aangedacht maar het is niet zo dat ik via zoeken tot aan de eerste spatie kan werken, het zal ook kunnen dat het een eerste woord van de zin zou kunnen zijn ("Jan Visser uit Breda") of dergelijke , moet dus echt in de Textstrings gaan zoeken.

En mijn excuses, wist inderdaad niet hoe ik een bestand moet opladen :)

Bekijk bijlage Book1.xls

Als ik uit ga van jouw formule, dan zou ik die zo aanpassen:
Code:
=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("Jan";A1));"Jan";ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("Kees";A1));"Kees";ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("Jos";A1));"Jos";ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("Piet";A1));"Piet";"Error"))))

in engels:
=IF(ISNUMBER(SEARCH("Jan",A1)),"Jan",IF(ISNUMBER(SEARCH("Kees",A1)),"Kees",IF(ISNUMBER(SEARCH("Jos",A1)),"Jos",IF(ISNUMBER(SEARCH("Piet",A1)),"Piet","Error"))))
Succes,

Beetjhu,

Het probleem waar je tegen aan loopt is dat bij de formules FIND(), VIND.SPEC() of VIND.ALLES() de uitkomst een foutmelding #WAARDE is als de gegeven formule niet gevonden wordt. Zo gauw dus de naam "Jan" niet gevonden wordt is er een error in de functie en wordt deze afgebroken, aan de rest van de formule komt het programma niet meer toe. Dit kan je alleen maar oplossen door de foutmelding af te vangen. Bijvoorbeeld met behulp van de functie ISFOUT()

Veel Succes.

Beste mensen,

Hartelijk dank voor de snelle reactie!
Probleem is inderdaad opgelost! :thumb:

Hartelijk dank!

Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan