• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gestapelde grafiek geeft verschillende waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervv19

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2008
Ik heb een gestapelde grafiek gemaakt waarbij de kleur van de balk veranderd aan de hand van de waarde. Deze haalt de gegevens van een ander blad.

<17% = rood
>= 17% en < 18% = oranje
>=18% = groen

Nu geeft hij in de grafiek alleen 3 waardes in de grafiek. Ik wil alleen dat hij maar 1 waarde weergeeft en deze moet aan de rechterkant naast de balk komen te staan.

Als voorbeeld heb ik het bestand toegevoegd zoals het er nu uit ziet.

Heeft er iemand een oplossing.

(Overigens gaat de eer van het veranderen van de kleuren naar @MarcelBeug, hij heeft hier in een ander onderwerp bij geholpen.Bekijk bijlage Grafiekstaven kleuren MB3 kopie.xlsx)

In het vorige onderwerp had je al aangegeven dat er veel waarden in de balk stonden.
Alleen was daar nog geen enkel voorbeeldbestand gepasseerd met gegevens in de balken, dus die vraag was niet te begrijpen (althans ik begreep het niet); mede om die reden mijn verzoek om een nieuw onderwerp.

Nu duidelijk is wat je bedoelt, is de oplossing eenvoudig: aangepast nummerformaat 0,00%;;;
Dit zorgt ervoor dat alleen positieve percentages zichtbaar zijn; normaliter heb je 4 onderdelen bij een volledig nummerformaat: positief, negatief, nul en tekst, gescheiden door een puntkomma ( ; ). Door nu onderdelen weg te laten, wordt dat onzichtbaar.

Dit kun je doen in de brongegevens (i.c. K2:M10) zoals in de bijlage, of in de grafiek zelf, maar dan moet het 3 keer, dus dit lijkt me handiger.

Verder heb ik de labels van rode balken nog wit gemaakt (label in de balk selecteren en via het lint de letterkleur aanpassen).

Bijlagen

Super, dank je wel. Ik was in de veronderstelling dat ik wel een voorbeeld bestand had toegevoegd, sorry.
Is het ook mogelijk om de waarde aan de rechterkant ernaast te zetten? Als je nu bijvoorbeeld 1% behaald dan is het niet leesbaar. En ik vind het daar ook beter staan ;-)

Ben je op zoek naar zo'n thermometer om de voortgang of het behaalde resultaat te zien? Neem dan deze zoekterm "3 color thermometer + excel" eens over in Google. Krijg je heel veel voorbeelden...

Zoals MarcelBeug het bestand nu heeft gemaakt qua kleuren is hij super. Nu staat alleen de waarde, dus bijvoorbeeld 10,00%, midden in de balk. Ik zou het graag aan de rechterkant buiten de balk willen weergeven. Op die manier is het altijd leesbaar, ook al is de balk te klein om het getal weer te geven. Zie voorbeeld.

Schermafbeelding 2016-04-03 om 13.31.49.png

Bv zo. Waarbij je zelf even mag spelen met de formules om het gewenste resultaat te krijgen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De plek waar ze staan is goed. Ik snap allene de mid en max niet. Als ik boven de 50% ga komen dan klopt het getal dat er staat ook niet meer. Doe ik iets fout?
Zoals MarcelBeug het had gedaan was het goed, alleen wilde ik de lokatie van het getal achter de balk (grafiek) op een andere plek hebben. Die staat in het document van VenA goed qua lokatie, alleen niet meer wat hij weergeeft.

Het mooiste zou nog zijn als hij elke keer direct achter de balk staat en dus meebeweegt met waar de balk qua grote op uit komt. Zoals in de afbeelding eigenlijk. Maar als dat niet mogelijk is dan ben ik met deze lokatie ook happy.

Laatst bewerkt:
Zoals al geschreven moet je zelf met de formules en de opmaak aan de gang. Zowel van MarcelBeug als van mij heb je een aantal mogelijkheden gekregen hoe je een grafiek kan aanpassen aan jouw eigen wensen. Naast het idee van Ginger kan je ook even zoeken op 'Peltier en excel grafieken'

Ik heb nu geprobeerd om het staafdiagram in mijn eigen sheet te zetten. Op zich is dit gelukt, maar qua weergave is niet helemaal correct.

Voorbeeld 1:
voorbeeld 1.png

Voorbeeld 2:
voorbeeld 2.png

Voorbeeld 1 zou het moeten zijn, maar op dit moment is het voorbeeld 2. Heb ik iets overgeslagen of niet goed gedaan?

Je kunt ook de oorspronkelijke waarden aan de grafiek toevoegen met onzichtbare staven (geen opvulling, geen lijn) en alleen daarvan de labels laten zien (positie basis binnenkant).
Het nadeel is dat je grafiek 2 keer zo breed wordt (omdat de maximale waarde 2 keer - en gestapeld - wordt opgenomen).
Dit kun je weer ondervangen door een horizontale as op te nemen met vaste schaalverdeling en vaste schaal (bijvoorbeeld 0 tot 0,8 = 0% tot 80%).
Deze kun je weer onzichtbaar maken met "geen lijn" en labelnummerformaat ;;; (onzichtbaar).
Maar goed, dat is dan vast en beweegt dus niet mee als je bijvooorbeeld een staaf hebt met 100% (of juist een maximum van bijvoorbeeld 20%).

Een en ander zoals in de bijlage.

Als je dit soort dingen wilt doen, moet je je inderdaad wat verder in de (uitgebreide) grafiekfunctionaliteit verdiepen, anders zit je straks met een onbeheersbare oplossing.

Voor wat betreft je laatste vraag: met een plaatje zonder Excel bestand kunnen we niet veel, maar het ziet er naar uit dat het geen gestapelde grafiek is; de overlap van de staven moet op 100% staan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de uitleg MacelBeug. Het was inderdaad geen gestapelde grafiek meer, daar was ik de fout in gegaan.
Dat andere laat ik nog maar even zo, dan zal ik me eerst meer moeten gaan verdiepen erin. Het moet inderdaad wel beheersbaar blijven voor me :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan