getal ingeven en tekst bekomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mettes99

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2007
Ik heb nog een vraag. Ik heb een tabel waarin een kolom staat met getallen en in de tweede staat tekst. Nu zou ik het volgende moeten bekomen. Wanneer ik naar mijn formulier ga en ik geef dat getal in in een tekstbox dan zou daarnaast in andere tekstbox of label de tekst die naast dat getal staat tevoorschijn moeten komen. Kwestie dat je snel en toch goed kunt werken.

alvast bedankt.
jooo

ja, sorry maar ik ben niet zo'n handige harry in computers. Ik ben namelijk een database voor een bedrijf aant maken.Ik denk niet dat ik deze hier zo maar mag posten. Vraag is vrij simpel. stel ik heb volgende kolommen

1 rood
2 blauw
3 geel
wanneer ik naar mijn formulier ga en ik druk op een tesktbox 1 in dan zou daarnaat rood moeten komen te staan.Druk ik 3 komt er rood. Zo had ik er graag een stuk of 7 onder elkaar.

Waarom gebruik je geen combobox om de kleur te selecteren?
Zie bijvoorbeeld: http://www.gratiscursus.be/access_2003/accessles12.htm
Of kijk naar de vele voorbeelden in de Noordenwind database.
De wijze waarop je dit soort dingen oplost is erg afhankelijk van de specifieke situatie waarin ze toegepast worden.
Zonder kennis van die specifieke situatie is het lastig om je verder te helpen.
Denk hierbij aan informatie over je tabeldefinities, koppelingen tussen tabellen en formulieren, gebruik van queries, etc.

het is hem net zo dat dat getal ook moet worden weergegeven. Het gaat over bepaalde regels. Dus selecteer je 1 dan komt deze regel tevoorschijn. Selecteer je 2 komt deze. Bij 13 komt regel 13 tevoorschijn.

Kun je zelf een klein voorbeeldje maken en daarin aangeven waar je wat precies wilt zien gebeuren?
Ik snap namelijk niet wat je nu precies wilt.
Dan hoef je niet je originele database te posten?

Ik dus een tabel met 2 kolommen. De eerste bevat een cijfer. De tweede een regel. Het cijfer verwijst naar de regel. Als je naar mijn formulier gaat zien, dan zie je een vijftal conboboxen, wanneer je hierop klikt kan je al een cijfer aanduiden.Zover ben ik al, nu had ik graag gehad dat in die tekstbox daarnaast de regel komt met welke het cijfer gelijk is. Duid ik dus 1 aan komt daar 'opgepast natte vloer' te staan. Duid ik 4 aan komt er 'opgelet voorrang van rechts' te staan. Begrijp je. Of is dit niet mogelijk in access. Zou natuurlijk ook kunnen.

Dan moet je op de bij klikken event van iedere combobox op je formulier even een regeltje code uitvoeren.
Voor de eerste combobox is dat regeltje:
Me.Text11 = DFirst("regel", "tblregels", "getal='" & CStr(Me.Combo0) & "'")
De overige comboboxen moeten natuurlijk een vergelijkbare regel krijgen.

man man man, wat ben jij slim zeg. Heb het bij mijn voorbeeld gebruikt en daar werkte het. Straks effe op men andere database probere. ik hou je op de hoogte. Thanx:thumb:

dit werkt dus wel, maar ik zit nog steeds met een probleem. Er zijn al verschillende records ingegeven, wanneer ik naar de volgende ga blijft deze regel gewoon in zijn tektsbox staan. Ook als ik bij records kom waar een cijfer is ingegeven blijft deze staan.

Ik heb sterk de indruk dat jij op zoek bent naar de functionaliteit van een bound formulier.
Dit betekent dat er een koppeling bestaat tussen het record in een tabel en je formulier en dat op je formulier per defintie de inhoud van de velden van het betreffende record staan.
Dan heb je de problemen die je nu beschrijft helemaal niet.
Dat is ook de manier waarop je normaliter in access toepassingen ontwikkeld.

Misschien is het goed als je een kijkt naar deze cursus access. Daar staat behoorlijk duidelijk in hoe je in access een toepassing ontwikkeld, dat verschilt behoorlijk van het ontwikkelen van een toepassing in excel.
http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm
Let ook op de volgorde: database, queries formulieren, rapporten. Die is erg belangrijk.

Verder is het misschien handig als je eerst verteld wat voor soort toepassing je wilt maken en dan pas aangeeft met welk detail je precies een probleem hebt. Vaak is een andere benadering een zeer goede manier om het probleem simpel niet tegen te komen.

ik ben nu bezig met een database voor een risicoanalyse. wanneer je een stof aanduid kun je verschillende gegevens bezien of erin verwerken. De stoffen hebben ook enkele regels. R en S regels (risico en safety).

ik heb nog eens voorbeeldje gepost voor je te laten zien waar ik fout zit, ik heb net hetzelfde probleem bij mijn eigen database al deze bij het voorbeeld. Er zijn een aantal records gegeven(tblproducten), daar zijn enkele regels aan verbonden. Wanneer ik nu naar mijn formulier ga en ik klik op de combobox en ik selecteer een getal dan komt deze regel er ook op te staan, dus dat is in feite in orde. Ga ik nu naar een volgend record dan blijft deze regel ook staan terwijl hij moet veranderen.

ik ben ook eens op microsoft gaan kijken, kun je namelijk sample databases afhalen. Daar staat ongeveer een voorbeeld van maar klopt niet volledig met dat van mij.

Zefl denk ik het volgende, via de properties van formulier zit ik in tblproducten. Maar bij mij tekstbox moet ik in tblregels geraken. Dit heb ik al geprobeerd, maar werkt dus niet.

btw die gratis cursus wat voor iets is dat, is dat een les ofzo.staat alleen maar een index bij mij,

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan