• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal omzetten naar uren en minuten

Status
Niet open voor verdere reacties.

advandenbraakel

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2005
Dag Allen,

Ik heb een vraag m.b.t. Excel.
Ik heb een lijst van personen en voor elk heb ik het aantal vrije uren berekend. Dit getal is een getal met 2 cijfers achter de komma. Het is een getal wat staat voor het aantal uren wat in totaal opgenomen mag worden. Een voorbeeld: 56,40 staat voor 56 uur en 0,40 van een uur.
Nu is mijn vraag of dit via een code om te zetten is naar een cijfernotatie in uren en minuten, dus:
56: 24 ----> 56 uur en 24 minuten.

Het zal een heleboel werk schelen indien ik dit met een formule kan oplossen. Anders moet ik alles handmatig bereken en ben ik heel wat tijd kwijt.

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!

Groeten,
Ad

In cel A1 56,24
in cel A2 de volgende formule: =AFRONDEN(A1;0)&":"&AFRONDEN(REST(A1;1)*60;0)
Uitkomst is dan 56:24.

Dag Jan, bedankt voor de hulp.

Ik heb de formule ingetypt zoals je zei, maar excel geeft een foutmelding. Ik begrijp niet wat er verkeerd is. Ook in een nieuw bestand geeft excel de foutmelding. Ik heb dit bestand bijgevoegd; zou je het hier in kunnen veranderen?

Groet
Ad

Bijlagen

Beste Ad,

Het kan zijn dat jij werkt met de engelstalige versie van Excel. Daar waar in een formule een ";" staat, dien jij een "," in te vullen.

In jouw bestand moet je op cel B1 gaan staan, op F2 klikken en dan een enter geven.

Succes,

Richard

Dat is het inderdaad!
Zeer bedankt beiden voor de hulp.

Wel vreemd trouwens, mijn Excel is volledig in het Nederlands, kan het dan nog steeds de Engelse versie zijn?

Nogmaals bedankt en ik ga het nu in het grote bestand proberen te implementeren.

Groeten,
Ad

Daar ben ik weer,

Er is nog een klein probleempje wat niet klopt.
Bij een aantal getallen, waarbij het getal achter de komma hoger of gelijk aan ",60" dan telt hij een uur op bij het getal wat voor de komma staat.
Dus bijvoorbeeld 76.80 wordt 77:48, terwijl dit eigenlijk 76 uur + 80% van een uur moet zijn ---> 76:48
Of zie ik iets verkeerd?
Tweede vb: 57.60 wordt 58:36 maar moet zijn 57:36

Iemand een kleine aanpassing van de formule?
Dit is de huidige formule die ik gebruik:
=AFRONDEN(L4,0)&":"&AFRONDEN(REST(L4,1)*60,0)

Wederom bedankt alvast

Ad

Met het afrondingsprobleem heb ik inmiddels zelf opgelost middels de functie: "=afronden.naar.beneden" ipv "=afronden".

Ideaal deze formule, scheelt me een heleboel tijd!

Nog een vraagje, als het een heel getal betreft, bijvoorbeeld: 40,00 en ik gebruik de afrondingsformule, dan komt er 40:0 uit. Dit klopt, maar het zou prettig zijn als er dan achter de ":" 2 nullen zouden staan ipv 1, om zo het geheel overzichtelijk te houden. Is dit nodig? Ben zelf er mee bezig, maar ik kom er niet uit.

Groeten van een reeds zeer dankbare Ad.
Ideaal zo'n forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan