OctaFish
Verenigingslid
- Lid geworden
- 6 feb 2009
- Besturingssysteem
- Windows 10/MacOS
- Office versie
- Office 365
Gelukkig nog nét binnen de 40 berichten gebleven; dit draadje begint ouderwets te worden qua lengte. En het is in beginsel zo'n simpele vraag
.
Maar goed, na het noeste handwerk hier dan de functie die, voor zover ik kan zien, de juiste uitkomsten oplevert. Gebruik hem voor de grap in een query naast die van Peter, en zoek de verschillen. Ik heb die van snb overigens nog niet getest, gezien de drukte in dit topic.
Ik heb 'm met opzet vrij uitgebreid opgezet, zodat je kunt zien wat er gebeurt in de 4 mogelijke varianten. Die worden allemaal afzonderlijk berekend, vandaar de vele IFjes.
Zoals ik al eerder schreef, er zijn een aantal mogelijkheden.
1. jaar = vandaag, maand kleiner dan vandaag, en dag kleiner dan vandaag
2. jaar = vandaag, maand kleiner dan vandaag, en dag groter dan vandaag
3. jaar = vorig jaar, maand groter dan vandaag, en dag kleiner dan vandaag
4. jaar = vorig jaar, maand groter dan vandaag, en dag groter dan vandaag
Die moet je allemaal apart verwerken. Dus dat gebeurt in de verschillende stappen van de functie.
Ik heb, in tegenstelling tot de functie van Peter, wél twee argumenten in de functie gezet, zodat je met zowel een peildatum kunt werken, als met de huidige datum. Vul je geen peildatum in, dan krijg je automatisch de berekening op basis van de huidige datum. Lijkt mij een stuk vriendelijker in het gebruik dan altijd een peildatum te moeten invullen.

Maar goed, na het noeste handwerk hier dan de functie die, voor zover ik kan zien, de juiste uitkomsten oplevert. Gebruik hem voor de grap in een query naast die van Peter, en zoek de verschillen. Ik heb die van snb overigens nog niet getest, gezien de drukte in dit topic.
Code:
Function LeeftijdExact(Geb_Dat As Date, Optional Peildatum As Date) As String
Dim iJ As Integer, iM As Integer, iD As Integer, sGeb As String, sPeil As String
Dim sM As String, sD As String, sM_ As String, sD_ As String
Const sJ As String = " jaar"
If Not IsDate(Geb_Dat) Then GoTo Hell
If Not IsNull(Peildatum) Then Peildatum = Date
sGeb = Format(Geb_Dat, "mmdd"): sPeil = Format(Peildatum, "mmdd")
'jaar = vandaag, maand kleiner dan vandaag, en dag kleiner dan vandaag
If CInt(Left(sGeb, 2)) <= CInt(Left(sPeil, 2)) And CInt(Right(sGeb, 2)) <= CInt(Right(sPeil, 2)) Then
iJ = CInt(DateDiff("yyyy", Geb_Dat, Peildatum))
iM = CInt(DateDiff("m", DateSerial(Year(Peildatum), Month(Geb_Dat), Day(Geb_Dat)), Peildatum))
iD = Abs(CInt(DateDiff("d", DateSerial(Year(Peildatum), (Month(Peildatum)) - bD, Day(Geb_Dat)), Peildatum)))
'jaar = vandaag, maand kleiner dan vandaag, en dag groter dan vandaag
ElseIf CInt(Left(sGeb, 2)) <= CInt(Left(sPeil, 2)) And CInt(Right(sGeb, 2)) > CInt(Right(sPeil, 2)) Then
iJ = CInt(DateDiff("yyyy", Geb_Dat, Peildatum))
iM = CInt(DateDiff("m", DateSerial(Year(Peildatum), Month(Geb_Dat) + 1, Day(Geb_Dat)), Peildatum))
iD = Abs(CInt(DateDiff("d", DateSerial(Year(Peildatum), (Month(Peildatum) - 1), Day(Geb_Dat)), Peildatum)))
'jaar = vorig jaar, maand groter dan vandaag, en dag kleiner dan vandaag
ElseIf CInt(Left(sGeb, 2)) > CInt(Left(sPeil, 2)) And CInt(Right(sGeb, 2)) <= CInt(Right(sPeil, 2)) Then
iJ = CInt(DateDiff("yyyy", Geb_Dat, Peildatum)) - 1
iM = 12 + CInt(DateDiff("m", DateSerial(Year(Peildatum), Month(Geb_Dat), Day(Geb_Dat)), Peildatum))
iD = Abs(CInt(DateDiff("d", DateSerial(Year(Peildatum), Month(Peildatum), Day(Geb_Dat)), Peildatum)))
'jaar = vorig jaar, maand groter dan vandaag, en dag groter dan vandaag
ElseIf CInt(Left(sGeb, 2)) > CInt(Left(sPeil, 2)) And CInt(Right(sGeb, 2)) > CInt(Right(sPeil, 2)) Then
iJ = CInt(DateDiff("yyyy", Geb_Dat, Peildatum)) - 1
iM = 12 + CInt(DateDiff("m", DateSerial(Year(Peildatum), Month(Geb_Dat), Day(Geb_Dat)), Peildatum))
iD = Abs(CInt(DateDiff("d", DateSerial(Year(Peildatum), (Month(Peildatum)), Day(Geb_Dat)), Peildatum)))
End If
'String samenstellen
sM = Switch(iM = 0, "", iM = 1, " maand", iM <> 1, " maanden")
sM_ = IIf(iM = 0, "", ", " & iM & sM)
sD = Switch(iD = 0, "", iD = 1, " dag", iD > 1, " dagen")
sD_ = IIf(iD = 0, "", ", " & iD & sD)
LeeftijdExact = iJ & sJ & sM_ & sD_
'' MsgBox LeeftijdExact
Exit Function
Hell:
LeeftijdExact = "Geen juiste datum"
End Function
Ik heb 'm met opzet vrij uitgebreid opgezet, zodat je kunt zien wat er gebeurt in de 4 mogelijke varianten. Die worden allemaal afzonderlijk berekend, vandaar de vele IFjes.
Zoals ik al eerder schreef, er zijn een aantal mogelijkheden.
1. jaar = vandaag, maand kleiner dan vandaag, en dag kleiner dan vandaag
2. jaar = vandaag, maand kleiner dan vandaag, en dag groter dan vandaag
3. jaar = vorig jaar, maand groter dan vandaag, en dag kleiner dan vandaag
4. jaar = vorig jaar, maand groter dan vandaag, en dag groter dan vandaag
Die moet je allemaal apart verwerken. Dus dat gebeurt in de verschillende stappen van de functie.
Ik heb, in tegenstelling tot de functie van Peter, wél twee argumenten in de functie gezet, zodat je met zowel een peildatum kunt werken, als met de huidige datum. Vul je geen peildatum in, dan krijg je automatisch de berekening op basis van de huidige datum. Lijkt mij een stuk vriendelijker in het gebruik dan altijd een peildatum te moeten invullen.
Laatst bewerkt: