• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal optellen met 12.5 achter de komma.

Status
Niet open voor verdere reacties.
En er is geen komma te zien in je voorbeeld.

Bij je vertrekgetal heb je 3 cijfers na je komma en als eenheid (Mhz)
Je wil er een getal bijtellen dat uitgedrukt is in Khz, dus dat kan zomaar niet - je kan geen appelen bij citroenen tellen. Daarvoor moet je de beide waarden op dezelfde norm brengen.

Dus ofwel zet je het startaantal 144.000 Mhz om in Khz - dat wordt dan 144000.00 Khz en telt er dan je Khz factor 12.50 Khz bij = 144000.00 + 12.50 = 144012.50 Khz ofte 144.0125 Mhz
Ofwel andersom : 144.000 Mhz + 0.0125 Mhz = 144.0125 Mhz

En er is geen komma te zien in je voorbeeld.

In frequenties is het idd. gebruikelijk het decimaal punt te gebruiken in plaats van de comma... Maar zolang de TS maar bleef verzwijgen dat het om frequenties ging snapten we daar natuurlijk geen bal van !

Je voorbeeld in #42 erover zou inderdaad afdoende moeten zijn.

40 reacties en nog steeds niet willen verstaan...
Ten eerste, er bestaan geen getallen voor en na de komma.
Ten tweede, er bestaan geen getallen met meer dan één komma:
144.0000 + 12.5 = 144.012.5 Die laatste komma vervalt.
De ene keer zeg je dat je 12.5 wil optellen, de andere keer 0.0125 en in je plaatjes zien we je 125 optellen.
En je manuele optelling uit #21 klopt ook al niet.

Zie bijgaand voorbeeld. Om verder te tellen niets doen behalve de onderste cel verder kopiëren.

Edit: ondertussen nog wat extra reacties, zie ik. Misschien heeft TS ondertussen toch het licht gezien...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
40 reacties en nog steeds niet willen verstaan...
Ten eerste, er bestaan geen getallen voor en na de komma.
Ten tweede, er bestaan geen getallen met meer dan één komma:

De ene keer zeg je dat je 12.5 wil optellen, de andere keer 0.0125 en in je plaatjes zien we je 125 optellen.
En je manuele optelling uit #21 klopt ook al niet.

Zie bijgaand voorbeeld. Om verder te tellen niets doen behalve de onderste cel verder kopiëren.

Edit: ondertussen nog wat extra reacties, zie ik. Misschien heeft TS ondertussen toch het licht gezien...

Ja deze xlsx is goed nu nog naar het einde hi 146.0000. En klopt dat ik 125 aangaf omdat Exel bij gelijk naar 125 springt als 0,0125 ingeef. Exel laat de nullen weg bij mij.

omdat Exel bij gelijk naar 125 springt als 0,0125 ingeef. Exel laat de nullen weg bij mij.
Volgens mij zit je nog altijd in de knoop met die decimale punt : volgens mij geef je helemaal géén 0,0125 bij maar geef je 0.0125 in op een systeem waar het decimaal teken als een comma gedefinieerd staat (standaard in Europa) of iets van die aard !
Kijk ook je nummer formaat na in de cel waar je de input doet ... moet op nummer en 4 decimalen staan om zo iets te kunnen ingeven...

Laatst bewerkt:
Volgens mij zit je nog altijd in de knoop met die decimale punt : volgens mij geef je helemaal géén 0,0125 bij maar geef je 0.0125 in op een systeem waar het decimaal teken als een comma gedefinieerd staat (standaard in Europa)
Dat zou kunnen maar stel je dit in Windows in of in Exel? En wat is de formule om dit door te rekenen naar beneden? Dit werkt namelijk niet =A1+0.0125 enter.

Volgens mij zit je nog altijd in de knoop met die decimale punt : volgens mij geef je helemaal géén 0,0125 bij maar geef je 0.0125 in op een systeem waar het decimaal teken als een comma gedefinieerd staat (standaard in Europa) of iets van die aard !
Kijk ook je nummer formaat na in de cel waar je de input doet ... moet op nummer en 4 decimalen staan om zo iets te kunnen ingeven...

Idd Daar zat de fout stond op "." en nu op ", ". We zijn eruit. Bedankt voor het geduld en alle medewerking.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Daar is dus door bereidwillige helpers hier met handen én voeten uitgelegd in de opeenvolgende tussenkomsten : 6, 12, 16, 18, 31 en 47 !
Je begrijpt dat we niet meer goed weten hoe het te doen inzinken !

Succes ermee maar bij een volgende vraag proberen meteen het ganse probleem beetje duidelijk en correct mee te geven hé ... :p

Oef... we zijn eruit.

Gewoon nog voor de duidelijkheid:
wat is de formule om dit door te rekenen naar beneden? Dit werkt namelijk niet =A1+0.0125 enter.
Als de scheidingstekens juist zijn ingesteld (komma als decimaal scheidingsteken) moet je in die formule natuurlijk niet opnieuw met een "." proberen...
Verder moest je met het bestand dat ik stuurde zelf geen formules meer schrijven. Ik had al meteen aangegeven dat kopiëren volstond.

Khz kun je niet zo maar optellen bij Mhz Dit zijn 2 verschillende eenheden.
Khz moet je dus eerst omzetten naar Mhz door te delen door 1000
Dus 12,5Khz wordt 0,0125 Mhz.
De som wordt dan 144 +0,0125 =144,0125 Mhz

gelijknamig maken voor je optelt
144000 Mhz +12,5 Khz=144000000 Khz +12,5 Khz= 144000012,5 Khz=144000,0125 Mhz

of

144000 Mhz +12,5 Khz=144000 Mhz +0,0125 Mhz=144000,0125 Mhz

Laatst bewerkt:
Probleem is opgelost. De instellingen die hier als voorbeeld zijn aangedragen kloppen, ergens heeft een programma (vraag me niet welke) de zaak overhoop gehaald. Windows er opnieuw opgezet en nu gaat alles zoals het moet gaan.
Bedankt allen voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan