• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal uit tekst halen: is er een betere formule?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas4
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas4

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2023
Zie excel bestand hierbij.

Ik heb de volgende formule gebruikt:
=ALS(ISFOUT(WAARDE(RECHTS(B3;3)));WAARDE(RECHTS(B3;2));WAARDE(RECHTS(B3;3)))

Maar misschien is er een betere/eenvoudigere formule?

Bijlagen

Staat er altijd 2-persoons voor? Dan zo wellicht:
Code:
=--SUBSTITUEREN(B2;"2-persoons";"")

Dan was je voorbeeld niet representatief :(.

Zo dan?
Code:
=--VERVANGEN(B2;1;10;"")

@AlexCEL
Ja, dit werkt goed voor ..-persoons. Dank!
Maar sorry dat mijn voorbeeldbestand niet voldoende representatief was. Nu als bijlage een nieuw bestand, waarin nu ook items staan die een verschillende lengte hebben. Dan werkt jouw formule helaas niet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@peter59, dank voor je reactie.
Ik ben niet bekend met Power query. Ik zie in het bestand ook niet hoe je dit hebt gerealiseerd. Het ziet er wel power-achtig uit. Kan dit ook in google sheets?

Zo dan?
Code:
=ALS.FOUT(--RECHTS(B2;3);--RECHTS(B2;2))

@AlexCEL , ja deze werkt perfect. Opnieuw bedankt!
Ik was niet bekend met die twee streepjes voor --RECHTS. Kun je een website noemen waar ik wat meer uitleg hierover kan lezen?

"Kun je een website noemen waar ik wat meer uitleg hierover kan lezen?" Nee niet echt, wordt weinig beschreven heb ik gemerkt. Maar het is niet ingewikkeld. Feitelijk heeft -- dezelfde werking als de functie WAARDE of vermenigvuldigen met 1.

-- maakt van dus van cijfers opgeslagen als tekst weer een getal.

N.B. mochten er getallen groter dan 999 mogelijk zijn is de formule ook nog wel uit te breiden.

Excel 365 optie, checkt de laatste 5 tekens op getallen:
Code:
=TEKST.COMBINEREN("";1;ALS.FOUT(--DEEL(RECHTS(B2;5);REEKS(5);1);""))

Deze werkt uitstekend in excel. Prachtige formule, want kan (met een kleine aanpassing) ook werken met getallen met veel cijfers. (Heb ik voorlopig niet nodig, maar toch mooi dat het kan.) En werkt ook als er in de tekst niet-cijfers achter de cijfers staan.
Alleen 1 nadeel: werkt niet in google sheets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan