Gevaarlijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimwimwim

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2006
Berichten
152
Hallo,

Dit is eigenlijk een algemene vraag.

Op een oude computer (P3 1Ghz) heb ik een gameserver(HLDS) geïnstaleerd. Nu ben ik van plan om de computer op zolder te zetten (zonder randapparatuur) en `em daar dag en nacht te laten draaien. Nu vraag ik me af: kan de computer daar wel tegen, constant maar "aan" staan? Of zou ie te verhit raken, in de fik vliegen:shocked: , binnen een maand opgelseten zijn of wat dan ook.....

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Wat denk je dat Servers doen? ;)
Die staan ook dag en nacht te draaien.. Het enigste wat dat ding zal gaan doen is stof vangen :p
Behalve als het vochtig is op je zolder.. dan zou ik het afraden.. vocht+computer = niet goed.
 
Op zich kan dat geen kwaad zolang je de temperatuur van je processor maar goed in de gaten houd. Dus zorg voor een goede koeling. Ook moet je oppassen met stof. Probeer te voorkomen dat er veel stof in je pc kan komen.
 
killermenace zei:
Wat denk je dat Servers doen? ;)
Die staan ook dag en nacht te draaien.. .

Maar de meeste servers staan dan ook ruimtes die daarvoor geschikt gemaakt zijn inclusief vloer en/of plafond koeling
 
m@rio zei:
Maar de meeste servers staan dan ook ruimtes die daarvoor geschikt gemaakt zijn inclusief vloer en/of plafond koeling

Dan heb je het meer over bedrijfsservers..
Thuis hebben wij ook een server staan, en die staat gewoon op de computerkamer.. dag en nacht te draaien.
 
Server

killermenace zei:
Wat denk je dat Servers doen? ;)
Die staan ook dag en nacht te draaien.. Het enigste wat dat ding zal gaan doen is stof vangen :p
Behalve als het vochtig is op je zolder.. dan zou ik het afraden.. vocht+computer = niet goed.
:thumb: Hoi Killermence Is het niet zo dat stof en vocht al fataal kunnen zijn voor je gewone pc?Ik ben het met je eens dat het bij Servers extra opletten is het is niet voor niets dat de plaats waar alles gebouwd wordt stof en vocht vrij zijn en dat de medewerkers gehuld erbij lopen in pak en muts alles om maar stof delen tegen te gaan.
Om je pc te koelen is het dan ook aan te raden om idd een goede koeler te kopen ipv je pc open te zetten door een zij paneel weg te laten,er zijn mensen die dit doen mvg Jos
 
Stof kan er voor zorgen dat je PC/server wat warmer wordt, maar het schoonmaken is ook niet altijd goed, omdat het nog wel eens op de verkeerde manier gedaan wordt... (stofzuiger erin.. en zuigen maar.. en dan daarna "hey, mijn computer doet het niet meer.. ik hoorde al wat raars de stofzuiger in gaan")..

Als je een kast op de juiste manier koelt, dan zal het met de warmte geen probleem zijn.
En als je die computer 1x in het half jaar een keer uitblaast(dus niet zuigen) zodat de stof eruit is, moet het genoeg zijn. Vaker is wel beter.
 
Allemaal bedankt voor reacties! :thumb:

Trustno1 zei:
Op zich kan dat geen kwaad zolang je de temperatuur van je processor maar goed in de gaten houd. Dus zorg voor een goede koeling. Ook moet je oppassen met stof. Probeer te voorkomen dat er veel stof in je pc kan komen.

Uitblazen dus, niet zuigen. Nouw, gelukkig ben ik geen roker ;)

Ik denk dat de PC wel goed gekoeld is: Er zit een koeler op de processor, een aan de achterkant van de kast en nog een op de voeding. Dit zal toch wel genoeg zijn? Wat denken jullie? Als ik er meer op zet vliegt ie misschien wel weg....
 
Nou, de harde schij(f)(ven) koelen, als deze 24/7 aanstaa(t)(n), is zijn/hun beste werktemp 5 tot 10 % boven de omgevingstemp, dat verlengt wel de levensduur.
 
Lange Pier zei:
Nou, de harde schij(f)(ven) koelen, als deze 24/7 aanstaa(t)(n), is zijn/hun beste werktemp 5 tot 10 % boven de omgevingstemp, dat verlengt wel de levensduur.

Bedankt voor je reactie.
Ohja, dat kan natuurlijk ook nog. Maar het is een compaq waar de harde schijf (op z`n kant) aan de zijkant zit, dus tussen de CDrom speler en de buitenkant van de kast. Zo is er dus heen ruimte voor een hardeschijf-cooler.:(
 
heeft een server dan een cdrom drive nodig?
die kun je nadat je hem geinstalleerd hebt toch ook weer uitschoreven, scheelt weer in warme en in energie verbruik :)

hetzelfde geld voor de floppy drive.

als je gegevens nodig hebt kun je altijd via het netwerk heen en weer stuiteren :)


db
 
dirtbag zei:
heeft een server dan een cdrom drive nodig?
die kun je nadat je hem geinstalleerd hebt toch ook weer uitschoreven, scheelt weer in warme en in energie verbruik :)

hetzelfde geld voor de floppy drive.

als je gegevens nodig hebt kun je altijd via het netwerk heen en weer stuiteren :)


db

Nee, nergens voor nodig! Das een goed idee, ik haal ze eruit, dat scheelt weer. Dit maakt trouwens geen ruimte voor een cooler, hij zit echt tussen twee ijzeren frames, maar toch...

Ja, dat met dat netwerk is wat lastig... Op de "server" staat een windows 98 (die had ik nog liggen van vroegeren heb ik gebruikt om dat het niet zoveel van de PC vraagt). Maar daar krijg het netwerk gebeuren niet mee voor elkaar. Ik zal het toch nog eens proberen :confused:
 
Als je een cd rom drive kwijt kan kan je ook een harde schijf koeler kwijt. Je hebt harde schijf koelers die het formaat van een cdrom drive hebben. Hier bouw je je harde schijf in en hij is gelijk gekoelt. Kijk is op deze site, hier worden wat hardeschijf koelers getest:
http://tweakers.net/reviews/545
 
Owke bedankt dat ziet er inderdaad uit alsof het gaat passen. Als over een paar weken blijkt dat de server goed blijft werken kan ik hier wel wat geld aan uit te geven.
 
koeling

wimwimwim zei:
Allemaal bedankt voor reacties! :thumb:



Uitblazen dus, niet zuigen. Nouw, gelukkig ben ik geen roker ;)

Ik denk dat de PC wel goed gekoeld is: Er zit een koeler op de processor, een aan de achterkant van de kast en nog een op de voeding. Dit zal toch wel genoeg zijn? Wat denken jullie? Als ik er meer op zet vliegt ie misschien wel weg....[ /QUOTE] Programma`s zoals bv Sis http://www.sisoftware.co.uk/ vertellen je precies hoe warm je processor wordt buiten deze funtie zit het pro vol met allerlei info over je pc ook doet het programma aanbevellingen wat er verbeterd kan worden en welke instellingen je het best kan veranderen makkelijk voor als je niet weet waar je alle info kan vinden over je pc buiten je koeling
Ps.meestal staat erin je Bios hoe warm je proccesor is op dat moment.
 
hey Nixs

thx! De PC liep steeds vast, dacht dat ie misschien tóch nog te heet was geworden en daarom heb ik Everest gedownload, maar die gaf bij de sensors een leeg scherm. Sandra 2007? Ik zal het `ns proberen, maar ik twijfel of m`n MB/Bios dit soort dingen ondersteund.
 
Normaliter kan je in het BIOS de temperatuur wel zien. Is je processor telkens 100% beladen bij zo'n gameserver? Of staat ie gewoon de helft van de tijd uit z'n neus te eten.

Dat scheelt ook veel qua temperatuur namelijk :p Ik zou er ook iets van VNC of Remote Administrator opzetten, zodat je vanaf je eigen computer alles kan regelen :)
 
koeling

wimwimwim zei:
hey Nixs

thx! De PC liep steeds vast, dacht dat ie misschien tóch nog te heet was geworden en daarom heb ik Everest gedownload, maar die gaf bij de sensors een leeg scherm. Sandra 2007? Ik zal het `ns proberen, maar ik twijfel of m`n MB/Bios dit soort dingen ondersteund.
Geen Dank wim waarom zou je Bios het niet weergeven is het een heel oud MB??? geen nood er werdt al eerder geopperd dat een programma een betere optie is waar ik het wel mee eens ben gewoon ff sandra dl.
Jouw probleem kan haast geen probleem zijn van koeling daar je zelfs met een hd koeler werkt en nog 2 extra koelers
Voor de duidelijkheid is het aan te raden om erbij te zetten wat je voor systeem jehebt en wat je voor OS hebt draaien
Het kan geen kwaad even in je Bios te kijken zonder iets te veranderen zo weet je ook wat meer by the way als mijn pc te warm wordt kapt hij er ter afkoeling mee :thumb: Nixs
 
koeling

BrEeZeR zei:
Normaliter kan je in het BIOS de temperatuur wel zien. Is je processor telkens 100% beladen bij zo'n gameserver? Of staat ie gewoon de helft van de tijd uit z'n neus te eten.

Dat scheelt ook veel qua temperatuur namelijk :p Ik zou er ook iets van VNC of Remote Administrator opzetten, zodat je vanaf je eigen computer alles kan regelen :)

Ja je hebt hier wel een punt,ik ging van de laatste vraag uit waar gewoon PC stond verder ken ik de betrouwbaarheid niet of die 100% is zelf werkte ik met een P4 met celeron die erg warm worden de proc. dan die was altyd min 15 graden te warm bij 100%beladen en als game server krijg je dan problemen en het is idd moeilijk meetbaar.
De makkelijkste oplossing bij een server zou dan toch een Remote zijn.
Zelf twijfel ik aan het koelen van de HD kiezen voor betere koeling op de proccesor en een grote koeler in de atx kast lijkt me effectiever,je kan er wel vanuit gaan dat als hij vanuit het bios gezien al veel te warm is je naar andere oplossingen moet gaan zoeken
Nixs
 
gevaarlijk

wimwimwim zei:
Allemaal bedankt voor reacties! :thumb:



Uitblazen dus, niet zuigen. Nouw, gelukkig ben ik geen roker ;)

Ik denk dat de PC wel goed gekoeld is: Er zit een koeler op de processor, een aan de achterkant van de kast en nog een op de voeding. Dit zal toch wel genoeg zijn? Wat denken jullie? Als ik er meer op zet vliegt ie misschien wel weg....
Hey door te zuigen met een stofzuiger kan je buiten het opzuigen een machnetisch veld creeren alles waar een electro motor bij aan te pas komt is foute boel dus ook geen haar fohne maar een comprossor je hebt dus groot gelijk dit was ter aan vulling daar een fohne ook blaasd maar ook je pc naar de eeuwige jacht velden dan Dit bericht heb ik aangepast wegens teveel smilyes en ik ben het er wel mee eens dat stofzuigen op de goede manier wel kan maar dan gewoon het stof wat in de kast ligt opzuigen er is al eerder geopperd dat vele het fout doen wanneer de stofzuiger gewoon op de grond staat kan je het stof makkelijk uit de hoeken zuigen,toch onderhoud ik mijn pc goed en probeer ik stof buiten te houden wat er toch in komt blaas ik eruit iedereen heeft zijn eigen manier maar om er met veel voorzichtigheid mee om te gaan lijkt me geen over bodige luxe Nixs

In de voeding zit al een koelsys,de truc is heel de kast dmv circulatie te koelen,je proccesor een grotere koeler op te zetten " wim"
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan