Gevolgen van backslash in link?

Status
Niet open voor verdere reacties.

evertVB

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
570
Ik had een linkje gemaakt als volgt:
Code:
<p><a href="amersfoort\index.html">Weekendje Amersfoort</a></p>
Dus daar zit een backslash in en dat had ik op zich verder ook niet bewust gedaan.

Nu werkt deze link niet bij een bezoeker die een mac heeft staan.

Hoe zit het precies met forward slashes en backslashes en waarom werkt het wel in mijn IE?
 
IE herkent backslashes en zet deze denk ik dan om in normale slashes. Het hoeft niet zo te zijn dat alleen in IE dit zo is, mischien is het ook zo in andere browsers. Maar: URL's (links) op websites behoren slashes (forward slashes, / dus) te hebben. Dan werkt het bovendien in alle browsers (omdat deze URL's verwachten :))
 
Laatst bewerkt:
In Unix (en dus Linux en OS X) hoort vanaf 't allereerste begin 'n / gebruikt te worden. Waarom Bill Gates 't nodig vond om daar intern voor Windows 'n \ van te maken is 'n raadsel. Dit leidt natuurlijk tot heel veel fouten, dus 't zou kunnen zijn zoals Vegras zegt dat IE die automatisch corrigeert.
In OS X en Linux gebeurt dat echter niet. 'n \ is in heel veel talen het begin van 'n soort speciaal teken, dus dat kán ook helemaal niet. Je hebt ook (grote) kans dat dit problemen geeft bij zoekmachines e.d.
 
Het klopt inderdaad dat IE de (foute) backslashes in URL's automatisch omzet in de noodzakelijke goede forward slashes.
Als je in IE onder Windows in de adresregel intikt:
en dan Enter geeft om de pagina op te roepen, klappen de foute slashes vanzelf om, en staat er
in de adresregel - en verschijnt de pagina.

Maar bij Firefox verschijnt er een foutmelding: pagina niet gevonden.
Opmerkelijk: Firefox (onder Windows) herkent het weer wel, als alle slashes de verkeerde kant op wijzen, dus ook de eerste twee; dan werkt het domino-effect weer wel, vallen ze de goede kant op, en komt de pagina tevoorschijn. Voor de test (even inplakken in een nieuw FF-tabblad, want dit forum-bulletinboard maakt er weer iets anders van :rolleyes: ):
  • http:\\www.helpmij.nl\forum\showthread.php?t=485589
En de conclusie blijft: altijd forward slashes in je links gebruiken! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan