Dus je ziet het nut ervan in en je weet ook dat het bepaalde taken een stuk eenvoudiger maakt, maar toch weet je het niet te gebruiken in de praktijk ? Volgens mij klopt er dan iets niet...
Jep, dat is wat ik eerder zei met het probleem om dingen toe te passen. Wat weer terugkomt op die opmerking dat boeken als droge maaltijden en koud water zijn
Over het algemeen vind ik die boeken wel leuk om te lezen. Ik moet er alleen niet bij gaan liggen want dan lig ik zo te pitten.
Het probleem met veel boeken, en niet alleen boeken maar ook leermethoden op scholen en dergelijke, is dat ze pedagogisch slecht in elkaar kunnen zitten.
Ik heb eens een les meegemaakt van één van m'n oude leraren waarbij hij een student mij liet instrueren om een bepaalde flamenco-gitaar-techniek te leren. De student deed het volgens een conventionele theoretische methode (lees: oud, ongemakkelijk, oncomfortabel, moeizaam, verwarrend, tijdrovend, "veilig", vol met onnodig jargon, en andere typische troep). Het was moeizaam, en hij vertelde dat het veel mensen jaren kost, soms 10 of meer, om deze bepaalde techniek te leren en te meesteren. En dat is alleen al EEN techniek maar.
Wat nou komt ga je leuk vinden. Toen zei de leraar tegen hem om het op een andere manier aan te pakken. In plaats van zo droog en saai en geestdodend te doen, waarom niet op een praktischere manier? De leraar nam het een beetje over en begon mij te instrueren. Wat denk je dat er gebeurde? Ik was in staat om METEEN de techniek toe te passen, alspelend, alsof ik het allang kende! Een techniek waarvan meesters zeggen dat het jaren duurt voor je het beheerst! Ja, dat zal wel, m'n **** voor ze! Ze kunnen gewoon geen lesgeven!
Dat was één van de mooiste leermomenten die ik ooit heb meegemaakt. In plaats van dat ik een koude droge maaltijd werd geserveerd (wat gewoonlijk is in het Westerse leersysteem), dronk ik van een heerlijke natuurlijke nectar waarvan ik het fruit zelf snel had geplukt. Waarom kunnen boekschrijvers, leraren, enzo, niet meer een wat betere aanpak bedenken zoals deze leraar? Een aanpak die verfrissend is en iemand iets meteen laat begrijpen en toepassen?
Daarom gooi ik veel boeken weg, en had ik er (vroeger) een hekel aan om "conventioneel te studeren", want het is toch allemaal dezelfde herkauwde academische **** gemaakt door mensrobots die niet weten hoe ze kennis en vaardigheden snel en effectief moeten doorgeven. Ze zitten er om geld te verdienen, en door het moeilijker en ontoegankelijker te maken verdienen ze alleen maar meer geld en respect. En wat denk je dat andere leraren van m'n leraar vonden? Ze voelden zich bedreigd en wilde hun eigen belangen, de school, het instituut "conserveren"...... hij werd ontslagen.
[/klaagzang]
Dus nu ik dat verhaaltje heb verteld, moet ik je vragen: is er één programmeerboek dat je kent, het liefst taal-agnostisch, dat gewoon zonder jargon, mooie taal, en onnodige troep praktisch is, snel, duidelijk en ECHT effectief? Je hoeft niet te antwoorden als je niet wilt, want ik weet dat zo'n boek niet bestaat
En nu ik toch al aan 't klagen ben, moet ik nog iets anders zeggen. Degenen die ooit een programmeerboek hebben geschreven waar "Hello, World!" ongeveer bij het begin wordt geïntroduceerd, moet meteen zonder pardon worden neergeschoten

Het lijkt alsof ze geen enkele MOEITE willen doen om het echt verfrissend en interessant te maken, maar wel lekker een oude gare traditie volgen. "Begin dan meteen met pointers of zo, ***," denk ik dan. Een string uitprinten is zo in een paar seconden geleerd, pointers niet. Als ik dus een programmeerboek lees dat "Hello, World!" heeft, krijg ik zin om het meteen te verbranden.