GPU versnelling gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

diana30

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2003
Goedemiddag,

Ik heb een nieuwe camera aangeschaft en moest daarvoor een nieuwe camera raw versie downloaden. Dat heb ik gedaan, maar nu krijg ik deze melding bij mijn foto´s en kan ik ze dus nog niet bewerken in RAW. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen en waar ik dat van die GPU kan vinden? Want ik heb echt geen idee

1730823263110.png

1. Kies Bewerken > Voorkeuren > Prestaties (Windows) of Photoshop > Voorkeuren > Prestaties (macOS).
  2. Zorg dat in het deelvenster Prestaties, onder de sectie GPU-instellingen, GPU gebruiken is geselecteerd.
  3. Klik op Geavanceerde instellingen en geef de volgende optie op:

OpenCL gebruiken: schakel deze optie in om de nieuwe filters voor Galerie vervagen, Slim verscherpen, Scherpstellingsgebied selecteren of Afbeeldingsgrootte met details handhaven te versnellen (Opmerking: OpenCL is alleen beschikbaar op nieuwere grafische kaarten die OpenCL v1.1 of hoger ondersteunen.)

Veelgestelde vragen en probleemoplossingen voor de GPU (grafische processor) in Adobe Camera Raw

Laatst bewerkt:
dat zijn de digitale negatieven. En met iedere nieuwe camera heb je een nieuwe plug-in nodig. Die heb ik wel nu, maar de GPU doet het niet. Ik ben bang dat mijn pc en grafische kaart te oud zijn :-(

Laatst bewerkt:
dat zijn de digitale negatieven.
Maar dít klopt niet :). In Photoshop kun je de instellingen aanpassen en de optimale afstemmingen zoeken tussen GPU processor en CPU processor. Mits ze niet te oud zijn, dan houdt het op.

Vraag mij af waarom er geen hardware opsomming wordt gegeven.
Wordt nu maar wat roepen.

Dat gaan we dan toch niet doen? Wachten op TS, lijkt mij. Zíj vragen, wij helpen. Veel moeilijker is het niet.

1730839944224.png

Ik ben bang dat mijn systeem te oud is, alhoewel die 2-3 jaar geleden geüpgraded is. Maar blijkbaar voor dit toch te oud. Dus behalve een nieuwe camera ook een nieuwe pc op korte termijn ;-)

In ieder geval kijken of je er bent met een upgrade van je grafische kaart. Wellicht heb je die over het hoofd gezien bij de upgrade. Maar zoals de anderen ook al hebben gezegd: wij kunnen niets zinnigs zeggen als jij niet verteld wat er allemaal in de kast zit. Niemand hier werkt met een (door het kabinet Schoof goedgekeurde) glazen bol, dus niemand kan bij jou binnen kijken.
Ben wél benieuwd waar die angst om dat te vertellen vandaan komt :D.

Laatst bewerkt:
In ieder geval kijken of je er bent met een upgrade van je grafische kaart. Wellicht heb je die over het hoofd gezien bij de upgrade. Maar zoals de anderen ook al hebben gezegd: wij kunnen niets zinnigs zeggen als jij niet verteld wat er allemaal in de kast zit. Niemand hier werkt met een (door het kabinet Schoof goedgekeurde) glazen bol, dus niemand kan bij jou binnen kijken.
Ben wél benieuwd waar die angst om dat te vertellen vandaan komt :D.
geen angst, maar moest vandaag werken. Maar ga het nu uitzoeken en dan meld ik het hier :-)

Naam van besturingssysteem Microsoft Windows 10 Home
Versie 10.0.19045 Build 19045
Andere beschrijving van besturingssysteem Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem Microsoft Corporation
Systeemnaam PC
Systeemfabrikant To Be Filled By O.E.M.
Systeemmodel To Be Filled By O.E.M.
Systeemtype x64-based PC
Systeem-SKU To Be Filled By O.E.M.
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz, 3392 MHz, 4 core('s), 8 logische processor(s)
BIOS-versie/datum American Megatrends Inc. P1.90, 11-7-2013
SMBIOS-versie 2.7
Versie van ingesloten controller 255.255
BIOS-modus Verouderd
Basisbordfabrikant ASRock
Basisbordproduct H61M-VG3
Basisbordversie
Platformfunctie Desktop
Status beveiligd opstarten Niet ondersteund
PCR7-configuratie Binding niet mogelijk
Map met Windows C:\WINDOWS
Systeemmap C:\WINDOWS\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume4
Landinstelling Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer) Versie = "10.0.19041.3636"
Gebruikersnaam PC\Diana
Tijdzone GMT (standaardtijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 8,00 GB
Totaal fysiek geheugen 7,71 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 3,01 GB
Totaal virtueel geheugen 15,5 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 10,7 GB
Ruimte voor wisselbestand 7,75 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys
DMA-beveiliging van kernel Uitgeschakeld
Beveiliging op basis van virtualisatie Niet ingeschakeld
Ondersteuning voor apparaatversleuteling Redenen voor mislukte automatische apparaatversleuteling: TPM is niet bruikbaar, PCR7-binding wordt niet ondersteund, Testinterface voor hardwarebeveiliging is mislukt en apparaat bevindt zich niet in Moderne stand-by, Niet-toegestane bus/apparaten met DMA-ondersteuning gedetecteerd, TPM is niet bruikbaar
Hyper-V - Modusextensies VM-monitor Ja
Hyper-V - Extensies voor adresomzetting op tweede niveau Ja
Hyper-V - Virtualisatie ingeschakeld in firmware Ja
Hyper-V - Bescherming tegen gegevensuitvoering Ja

Er staat niets in over je GPU, wellicht gebruik je nog een interne GPU. Daarmee kun je sowieso niet goed Photoshoppen. Daarnaast is 8Gb echt de totale ondergrens. Normaal gesproken moet je er niet eens aan willen beginnen onder de 16Gb (wat mij betreft). Als je met de rechtermuisknop op <Deze pc> klikt, en dan uit het snelmenu <Beheren>, kun je, als je op de groep Apparaatbeheer in de linker kolom klikt, rechts op <Beeldschermadapters> klikken, en dan zie je welke GPU er eventueell in je pc zit.

Beeldschermadapters.jpg
Zoals je ziet zit er bij mij een GeForce RTX 3070 in. Daarmee kun je prima photoshoppen (met andere uiteraard ook ;)).
Kijk eens wat er bij jou staat, en meldt dat hier.

1730912100142.png
is dus een interne zo te zien.... Dus nieuwe kleurenkaart zou moeten helpen denk ik? En intern geheugen erbij plaatsen?

An sich een prima kaart; zo te zien heeft-ie 6Gb geheugen aan boord? Let er wel op of hij bij jou in de kast past; hij neemt behoorlijk wat ruimte in beslag (2 slots) en die moet je dus wel hebben. Zelf heb ik één keer de fout begaan om een kaart te kopen die qua slots wel paste, maar die gewoon te lang was (had drie ventilatoren achter elkaar). Eind van het liedje was dat er nu een compleet nieuwe pc staat (met overigens nu dus de GeForce 3070).

In beginsel geldt: hoe duurder, hoe beter (een beetje gechargeerd natuurlijk) :). Maar bij grafisch werk is dat een regel die zeker op gaat. Met een programma als Word ga je uiteraard totaal geen verschil zien. Hangt dus ook helemaal van jouw budget af. Ik weet niet of je het prijsverschil met een 3060 kan overbruggen (die kost nu 5 269,- bij CoolBlue) maar die lijkt mij al beter geschikt vanwege de 12Gb aan geheugen.

oke en hoeveel ruimte neemt die in beslag? Zal zo wel es ff kijken hoe de pc er van binnen uitziet en hoeveel ruimte ik (nog) heb ;-)

Laatst bewerkt:
De 3060 is net zo groot als de 3050, dus ze passen allebei, of allebei niet :). Sowieso moet je dus twee slots vrij hebben (de kaart zelf gebruikt er maar één, maar hij is dus vrij dik) en de lengte zal wel geen probleem zijn. Maar meet dat even na in je kast.

Maar 6Gb op de kaart of 12 ga je echt merken, zeker omdat je pc maar 8Gb heeft. Die hoeft dan dus eigenlijk niks meer te doen op grafisch gebied, dat gebeurt dan allemaal op de videokaart. En dat maakt photoshoppen ineens weer leuk ;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan