• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek gaat naar 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Berichten
255
Ik maak een lijngrafiek op grond van de uitkomst van een reeks van berekening waarbij gegevens uit een cel gehaald worden behorend bij een datum. Als er nog geen gegeven bekend is moet de grafiek daar stoppen. Nu daalt de grafiek lijn naar 0 en blijft tot het einde van het bereikreeks 0 aangeven. Ik begrijp dat dit verhaal nogal onduidelijk overkomt. Daarom even een concreet voorbeeld:
In cel BCF70 staat de formule =ALS(BCF24>0;AFRONDEN(100*BCF24/$SL$24;2);"")
Deze formule gebruikt het gegeven dat staat in cel BCF24 en voert een bewerking daarop uit (vermenigvuldigen met 100 en delen door het getal staat dat staat in cel SL24). In cel BCF24 staat een gegeven dat en hoort bij bv 23 februari.
In de rechts naast gelegen cel BCG70 staat de formule =ALS(BCG24>0;AFRONDEN(100*BCG24/$SL$24;2);""). Hier wordt een getal uit cel BCG24 behorend bij 24 februari opgehaald en voert weer de bewerking uit.
In cel BCH70 staat de formule =ALS(BCH24>0;AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2);""). Hier wordt uit een nog lege cel BCH24 behorend bij 25 februari de waarde opgehaald. Aangezien de waarde van 25 februari en daarna nog niet bekend is, is het resultaat 0. Nu gaat de grafiek meteen naar 0 en dat wil ik juist niet. De grafiek zou moet stoppen bij het laatste ingevulde gegeven, dus bij 24 februari. Om te bereiken dat er in de cellen met de formule waarvan nog geen waarden bekend zijn overal een 0 komt te staan, is de voorwaarde ALS (BCI>0; .......;"") ingebouwd. Dit werkt in het spreadsheet goed maar even goed gaat de lijngrafieklijn toch naar 0.
De vraag is nu: Hoe maak ik de grafiek zo dat de grafiek gewoon stopt (in dit voorbeeld bij 24 februari) als er geen gegeven bekend is?
Een lang verhaal. Ik hoop dat ik mezelf duidelijk heb gemaakt.
Hans
 
Er moet NB komen te staan, dan stopt de grafiek daar.
Probeer deze formule eens.
Code:
=ALS(BCH24>0;AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2)=0;NB();BCH24>0;AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2)))
Dit heb ik niet van mij zelf maar had ik eens gevonden.
 

Bijlagen

  • Gegevens.jpg
    Gegevens.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 75
  • Grafiek.jpg
    Grafiek.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Jouw formule =ALS(BCH24>0;AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2)=0;NB();BCH24>0;AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2))) werkt bij mij niet ik krijg een fout melding. Je hebt mij wel op het goede spoor gezet want ik heb de formule nu veranderd in:
=ALS(BCH24="";NB();AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2)) en nu loopt de grafiek bij de eerste lege cel NIET naar 0 maar stopt.
Alleen .......
Ik ben nog niet tevreden want nu krijg ik bij de eerste lege cel als resultaat van de berekening #N/B in het spreadsheet te zien en dat vind ik niet fraai. Dus staat er niets in de cel BCH24 dan verschijnt in de cel met de formule het resultaat #N/B . Er moet toch een mogelijkheid zijn in Excel dat de #N/B niet zichtbaar wordt. Excelamateur heb jij een oplossing?
 
Hans,

Ik heb daar geen oplossing voor.
Je zag bij de 2 plaatjes, dat er bij mij ook #NB zichtbaar is en dat hij stopt in de grafiek.
Misschien dat iemand een andere oplossing voor je heeft.

Kun je niet met V.W.Opmaak de text kleur wit maken?
Dan zie je het niet, misschien een idee?

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is die #N/B alleen een schoonheidsfoutje. Ik ben met het resultaat best tevreden, maar mocht er nog iemand zijn die hiervoor ook nog een oplossing heeft, dan houd ik me aanbevolen.
 
Hans,

Ik heb de cellen met #N/B de tekstkleur op wit gezet.
Met v.w.opmaak de cellen "Alleen cellen opmaken met" - "Celwaarde" - "Groter dan" - 0 en de tekstkleur op zwart.
Nu zie je geen #N/B staan en als de cel een waarde bevat is hij weer zichtbaar door v.w.opmaak.

Test het eens uit, ziet er inderdaad wel netter uit.
Voor mij was het niet zo'n probleem omdat de gegevens op een ander blad staan.
 
Laatst bewerkt:
Nog een manier, maak gebruik van een draaigrafiek.

Niels
 
Excelamateur
Ik heb je voorstel getest en het werkt (ook bij mij) Het is alleen niet zo'n elegante methode maar wel super eenvoudig. Indien er geen andere oplossingen komen dan pas ik deze methode toe
Excelamateur bedank voor de tips.
 
Selecteer je gegeven,
klik op ribbontab invoegen
dan op het pijltje bij draaitabel een kies voor draaigrafiek
geef aan waar de grafiek moet komen.
rechts krijg je een scherm
sleep daar datum naar asvelden
sleep waarde naar waarden (linkermuisknop hier op, waardeveldinstellingen en zet deze op som.

Bekijk bijlage draaigrafiek.xlsx


Niels
 
Niels,
Ik heb de indruk dat het maken van een draaitabel alleen lukt als de twee gegevens reeksen naast elkaar liggen in 2 naast elkaar liggende kolommen of twee naast elkaar liggende rijen. Ik krijg in mijn sheet(waar de gegevens in twee niet naast elkaar liggende rijen staan) steeds de foutmelding: "Verwijzing naar gegevens bron is ongeldig" of "Verwijzing naar gegevens bron en doel is ongeldig"
Bovendien heb ik het vermoeden dat het de grafiek ook naar 0 gaat als er bv in de cellen in de kolom "Som van waarden" geen waarde maar een formule staat.
 
Beste Hans,

Zou je een voorbeeldbestandje kunnen plaatsen. Dat helpt vaak bij het vinden van een goede oplossing
 
Niels,
Ik heb een vereenvoudigd voorbeeld bestandje paraat, maar ik heb geen idee hoe je dit in dit bericht van Helpmij kunt toevoegen. Misschien beetje dom, maar beter zeggen dat je dom bent dan zwijgen of niets doen
 
Waarschijnlijk is het me toch gelukt om de bijlage bij dit bericht mee te sturen
 

Bijlagen

  • Testhelpmij.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 44
De gegevens die ik in het Excel blad gestuurd heb zijn een uittreksel van een veel groter spreadsheet dat ik helaas niet ter beschikking kan stellen. Ik probeer nu de grafiek met het dynamische bereik in het grote spreadsheet te implementeren. Helaas lukt dat niet. Is er een wat uitvoeriger stappenplan om zo'n dynamische grafiek in het bestaande spreadsheet te krijgen? Of hoe moeten de formules van de grafieken eruit zien en hoe koppel je die aan de namen als de gegevens met de AEX getallen beginnen in cel SI19, AEX_perc in SI71, de ASML gegevens beginnen in SI24, het ASML_perc in SI70 en tot slot de datums begint in SI1. De titels van deze reeks gegevens staan respectievelijk in A19, A71, A24, A70 en Datum in A1.
arrie kan jij een suggestie geven?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan