• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek gaat naar 0

Status
Niet open voor verdere reacties.
maak van:
Code:
=ALS(BCH24="";NB();AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2))
eens:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(BCH24="";NB();AFRONDEN(100*BCH24/$SL$24;2));"")
dit onderdrukt de #N/B
 
De #N/B wordt inderdaad onderdrukt maar de grafiek loopt weer naar 0 en dat is precies wat ik niet wilde. Is de formule misschien nog wat aan te passen?
 
Het is of het één, of het ander.
M.b.v. voorwaardelijke opmaak kun je die #N/B onzichtbaar maken, zie bijlage
 

Bijlagen

  • VWO HansKraan.xlsx
    29,2 KB · Weergaven: 24
Haije
Bedankt voor de suggestie voor de Voorwaardelijke Opmaak. Deze oplossing is al eens in deze draad op 27 februari aangedragen en werkt best goed echter elegant vind ik die niet.
 
Bekijk bijlage Grafiek_naar_0_dyn_bereik.xlsxBekijk bijlage Grafiek_naar_0_dyn_bereikveeldata.xlsx
En bij deze een oplossing via dynamische bereiken: zie Formules - Namen Beheren

Bekijk bijlage 231451

Arrie23
Het lukt mij maar niet om de grafiek dynamisch te krijgen en niet naar 0. Ik heb jouw voorbeeld zodanig veranderd dat de reeksen gegevens en datum overeen komen met het grote spreadsheet dat ik niet kan sturen. Ik heb wel een uittreksel gemaakt. Zowel jouw gemodificeerde blad als mijn grote uittrekselblad heb ik bijgevoegd. Wat blijkt als de grafiek opgebouwd wordt uit zeer veel gegevens dan werkt de verschuiving kennelijk NIET meer. Zoals in het bestand Grafiek_naar_0_bereikveeldata.xlsx te zien loopt de grafiek daar toch weer naar 0, terwijl als de grafiek wordt opgebouwd uit een beperkte hoeveelheid gegevens (jouw bestand Grafiek_naar_0_bereik.xlsx) maar enigszins door mij veranderd, de grafiek wel stopt en dus niet naar 0 loopt.
Arrie23 weet jij een verklaring hiervoor? Waar ligt het kantelpunt vwb het aantal te verwerken gegevens? Of zit er toch nog ergens een fout in de formule en/of namen in het grote blad waardoor de grafiek toch weer naar 0 gaat? Ik hoop dat ik me duidelijk heb uitgedrukt. Indien niet laat mij het weten
 
Hans,

je gebruikt deze verschuivingsformule voor AEX_perc:
Code:
=VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'![COLOR="#FF0000"]$SI$71[/COLOR];0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$24:$24)-1)
Die begint in kolom SI, terwijl je het aantal argumenten telt vanaf kolom A op regel 24; daardoor eindigt het berfeik in kolom BVW

deze formule begint in kolom A en eindigt in kolom BCP
Code:
=VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'![COLOR="#0000FF"]$SA$71[/COLOR];0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$24:$24)-1)
 
Ik krijg de grafiek nog steeds niet goed. Ik heb de verschuivingsformule veranderd zoals staat in jouw tweede regel code, dus met $SA$71 enz. Werkt niet! Ik heb de verschuiving vervolgens als volgt gezet
=VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'!$A71;0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$24:$24)-1) werkt ook niet!
Wat ik wil is dat de grafiek op 1 aug 2011 begint en AEX in % alsmede ASML in % met het eerste bijbehorende gegeven en dat is voor beide 100, hetgeen staat in SI71 respectievelijk in SI70. Het is om wanhopig te worden. Wat is staat er nu nog verkeerd?
 
Bij deze:

Bekijk bijlage Grafiek_naar_0_dyn_bereikveeldata.xlsx

Het is belangrijk om goed te kijken naar de Verschuivingsformule. Je begint in het echte bestand itt je voorbeeld niet aan het begin van een rij maar ergens in het midden (vanaf kolom SI). Het tellen van het aantal argumenten dient dus ook pas te beginnen vanaf cel SI. Dat vereist een aanpassing aan de formule voor bijvoorbeeld AEX_perc:

=VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'!$SI$71;0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$SI$71:$XFD$71))

Wat de formule voor het dynamische bereik doet: We beginnen in cel 'Nieuw Shadowshares'!$SI$71. Vanaf daar ga je 0 cellen omhoog/omlaag en 0 cellen naar links of rechts. Ofwel nog steeds cel 'Nieuw Shadowshares'!$SI$71. Vervolgens is het dynamische bereik 1 rij hoog en dan komt de breedte van het dynamische bereik (hier gaat het om!!). Deze breedte is het aantal gevulde cellen vanaf cel 'Nieuw Shadowshares'!$SI$71 t/m het einde van dezelfde rij, ofwel cel $XFD$71. Dit wordt telkens opnieuw geteld mbv de AANTALARG-formule omdat dit hetgeen is wat in de loop der tijd verandert.

Hetzelfde principe van AEX_perc geldt voor de andere variabelen:
AEX: =VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'!$SI$19;0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$SI$19:$XFD$19))
ASML: =VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'!$SI$24;0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$SI$24:$XFD$24))
ASML_perc: =VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'!$SI$70;0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$SI$70:$XFD$70))

Uitzondering is de Datum. Deze is in rij 1 al verder ingevuld (t/m kolom BDC) dan de waarden voor bijvoorbeeld AEX (t/m kolom BCP):
Om ervoor te zorgen dat de grafiek op de x-as niet meer datums vertoont dan dat er gevuld zijn voor AEX (en ASML) tel je dus niet het aantal Argumenten in de Datumrij (rij 1) maar in bijvoorbeeld de AEX-rij (rij 19):
Ofwel
=VERSCHUIVING('Nieuw Shadowshares'!$SI$1;0;0;1;AANTALARG('Nieuw Shadowshares'!$SI$19:$XFD$19))
 
Laatst bewerkt:
Eureka, het werkt!
Ik heb nog wel overal aan het eind van de formule de -1 vervangen door -0. Hierdoor loopt de grafiek door t/m 31 maart. Zou de -1 er gestaan hebben, dan stopt de grafiek bij 30 maart. De gegevens van 31 maart worden dan niet meer meegenomen. Ik zie nu overigens in jouw uitleg dat de -1 helemaal is weggelaten.

Toch nog een afsluitende vraag:
Als ik de grafieklijn aanklik dan zie ik daar 2 maal de naam van het bestand staan. Ik ga nu de grafiek in het grote spreadsheet implementeren dat uit verscheidene tabbladen bestaat. Moet de grafieklijn nu de naam van het bestand bevatten of de naam van het tabblad?
 
-0 is idd overbodig want ergens nul van aftrekken levert uiteraard geen andere waarde op :d
Je gebruikt de naam van het bestand in combinatie met de naam van het bereik. Klik voor een voorbeeld met je rechtermuisknop in de Grafiek bij Gegevens Selecteren - Bewerken (Legendagegevens (reeks)) - Reeks bewerken - Reekswaarden
 
Het probleem is opgelost. Arrie23 bedankt voor de adviezen. Ik sluit de draad
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan