grafiek met chronologische volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

gotcha123

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2008
ik heb een access bestand met een aantal testgegevens (hartslagwaarden), gemeten op een bepaalde datum met een bepaalde test voor 1 bepaalde persoon.
Nu heb ik dat in een gestapelde grafiek trachten te zetten (wat ook gelukt is), maar ik krijg de datums niet in chronologische volgorde om een of andere reden.

Ik wou het access bestand mee uploaden, maar de grootte (130kb in rar) overschrijdt de maximum toegelaten upload...als jullie willen helpen, mail ik het bestand wel door.

EDIT: ik heb het bestand toch kunnen uploaden, zie hieronder daarvoor.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Over het algemeen is een grafiek gebasseerd op een query. Sorteer die query op datum en tijd en je probleem zou opgelost moeten zijn.

Ik kan geen rar lezen.

dat is inderdaad het geval.
hieronder de SQL van de query. Ik dacht dat ik die al op datum gesorteerd had, maar om een of andere reden neemt hij dit niet aan.

SELECT (Format([Datum_test],"mmm"" '""yy")) AS Datum, Sum(qryTijdperZone.TijdGrijs) AS SomVanTijdGrijs, Sum(qryTijdperZone.TijdGroen) AS SomVanTijdGroen, Sum(qryTijdperZone.TijdGeel) AS SomVanTijdGeel, Sum(qryTijdperZone.TijdOranje) AS SomVanTijdOranje, Sum(qryTijdperZone.TijdRood) AS SomVanTijdRood FROM qryTijdperZone GROUP BY (Format([Datum_test],"mmm"" '""yy")), qryTijdperZone.SpelerID, (Year([Datum_test])*12+Month([Datum_test])-1) HAVING (((qryTijdperZone.SpelerID)=[Forms]![frmSpeler]![SpelerID])) ORDER BY (Format([Datum_test],"mmm"" '""yy")) DESC;

P.S. Ik kan de db niet in zip hierop plaatsen, want dan is hij groter dan 100kb...indien een probleem, kan ik het wel doormailen. alvast bedankt!

Misschien zit de fout in het feit dat je tekstueel sorteert op "mmm yy". Als je dit goed wilt doen moet je sorteren op "yy mm".

Enjoy!

thanks, nu krijg ik toch al een correcte sortering per jaar, maar nu lopen de tests in het jaar zelf door elkaar...het blijkt dat hij nog altijd de maanden in willekeurige volgorde plaatst...
nog een ideetje?

Tuurlijk. Barst van de ideeen!

converteer [Datum_test] naar long; clng([Datum_test]) as sortfield

Werkt altijd!

om een of andere reden werkt dit toch niet...ofwel krijg ik dan een kringverwijzing als ik alles aanpas, ofwel vraag ik te veel gegevens op en wil/kan hij de grafiek niet meer tonen.

SELECT (Format([long],CLng([Datum_test]),"yy"" '""mmm")) AS Datum, Sum(qryTijdperZone.TijdGrijs) AS SomVanTijdGrijs, Sum(qryTijdperZone.TijdGroen) AS SomVanTijdGroen, Sum(qryTijdperZone.TijdGeel) AS SomVanTijdGeel, Sum(qryTijdperZone.TijdOranje) AS SomVanTijdOranje, Sum(qryTijdperZone.TijdRood) AS SomVanTijdRood FROM qryTijdperZone GROUP BY (Format([long],CLng([Datum_test]),"yy"" '""mmm")), qryTijdperZone.SpelerID, (Year([Datum_test])*12+Month([Datum_test])-1) HAVING (((qryTijdperZone.SpelerID)=[Forms]![frmSpeler]![SpelerID])) ORDER BY (Format([long],CLng([Datum_test]),"yy"" '""mmm"));

en nu vraagt hij ook een parameter voor "long" erbij...

Code:
SELECT format([Datum_test],"yy mmm")) AS Datum, Sum(qryTijdperZone.TijdGrijs) AS SomVanTijdGrijs, Sum(qryTijdperZone.TijdGroen) AS SomVanTijdGroen, Sum(qryTijdperZone.TijdGeel) AS SomVanTijdGeel, Sum(qryTijdperZone.TijdOranje) AS SomVanTijdOranje, Sum(qryTijdperZone.TijdRood) AS SomVanTijdRood FROM qryTijdperZone GROUP BY (Format([Datum_test],"yy mmm")), qryTijdperZone.SpelerID, (Year([Datum_test])*12+Month([Datum_test])-1) HAVING (((qryTijdperZone.SpelerID)=[Forms]![frmSpeler]![SpelerID])) ORDER BY (Format([Datum_test],"yy mmm"));
of
Code:
SELECT format([Datum_test],"yy mmm")) AS Datum, Sum(qryTijdperZone.TijdGrijs) AS SomVanTijdGrijs, Sum(qryTijdperZone.TijdGroen) AS SomVanTijdGroen, Sum(qryTijdperZone.TijdGeel) AS SomVanTijdGeel, Sum(qryTijdperZone.TijdOranje) AS SomVanTijdOranje, Sum(qryTijdperZone.TijdRood) AS SomVanTijdRood FROM qryTijdperZone GROUP BY (Format([Datum_test],"yy mmm")), qryTijdperZone.SpelerID, (Year([Datum_test])*12+Month([Datum_test])-1) HAVING (((qryTijdperZone.SpelerID)=[Forms]![frmSpeler]![SpelerID])) ORDER BY Clng([Datum_test]);

Met de tweede maak je meer kans denk ik.
en anders moet je toch maar een voorbeeld database posten.

nope, nog altijd niks...ik post de voorbeeld db mee en de foutmelding ook.
alleszins al hard bedankt voor je hulp!

Bijlagen

• Legertesten - test.zip
    Legertesten - test.zip
    54,5 KB · Weergaven: 17
  • Foutmelding Legertesten.JPG
    Foutmelding Legertesten.JPG
    51,1 KB · Weergaven: 39
Haakje teveel

Er zat een haakje teveel of te weinig in je select statement.
Als je je rapport baseert op een query dan kan je het best de query aanmaken en testen en de query NAAM daarna als bron gebruiken in je rapport.

Dat is makkelijker te debuggen.

HTH:D

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan