Groot Geheugen probleem. Oorzaak MOGELIJK ook een ander hardware onderdeel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Berichten
530
Ik heb al een tijdje last met geheugen problemen. Ik heb nog weinig moeite gedaan om de problemen te verhelpen omdat ik ff wat minder actief ben op me computer de laatste tijd. Maar ik draai nu steeds vaker andere progammatje's en me pc loopt erg vaak vast waneer ik bezig ben.

PROBLEEM

Ik heb dus een tijdje geleden dit geheugen gekocht. OCZ Flex 2x 1GB PC9200 1150mhz geheugen reepjes

Ik heb ze in mijn pc gedaan. Op mijn moederbord Gigabyte P35 DQ6 Bleek de pc al vast te lopen nadat ik was ingelogd en soms zelfs onder het inloggen in windows.
Iemand heeft mij verteld op een ander forum dat ik wellicht de DDRII voltage zou kunnen verhogen. Omdat DDRII geheugen tm PC6400 op 1,8volt draait. Dit PC9200 Flex OCZ geheugen blijkt gevoed te moeten worden door 2,3voltage. Dus heb ik in mijn BIOS de voltage met 0,5v verhoogd. Dit werd me ook geadviseerd te doen.

Het werd er daarintegen juist alleen maar slechter op. Me pc liep nu al vast onder het laden van Windows vista ultimate
Ik heb het OCZ Flex geheugen uit mijn pc gehaald en me oude apacer geheugen erin gepropt met de oude 1,8v voeding op me geheugen.

En me pc bleek het nu uitstekend te doen. Maar na paar weken tijd toen ik nieuw internet kreeg wou ik eens ff wat filmpjes downloaden. Helaas was een van de films beschadigd en moest ik quikpar gebruiken voor het repareren. Het scannen van de bestanden is geen probleem. Maar bij het repareren loopt mijn pc vast.

Onder het gamen loopt me pc ook al heel snel vast. Dan komt er onder het gamen ineens een luide piep uit mijn pc. Die stopt niet. Die blijft gewoon doorgalmen totdat ik de pc uitschakel.

MEMTEST

Ik heb daarom dus memtest gedownload en laten scannen. Na paar seconden kreeg ik al een foutmelding.

"Memory error detected! pair 64834553 does not store values accurately.

Memtest has detected that your computer cannot accurately store data in RAM. You need to fix this.

See the online FAQ (http://HciDesign.com/memtest) For advice on what to do next"


Op die site word ik er ook niet echt wijzer van.

En wat dit dan mag betekenen. Memtest has detected that your computer cannot accurately store data in RAM

Ik kan natuurlijk wel Engels maar het zegt me niet echt veel en ik weet ook niet wat ik eraan moet doen. Ik vraag me ook af of het echt aan het geheugen ligt. Want als verschillende geheugen reepjes het niet doen dan denk ik toch niet dat al me geheugen reepjes kaduuk zijn terwijl ze het voordat ik het OCZ geheugen had toegevoegd het nog wel deden.

Als iemand me een beetje op een goed spoor kan leiden waar de oorzaak ligt dan alvast harstikke bedankt.

EDIT

Bijna vergeten. De systeem specs.

Moederbord:GA P35 DQ6
Geheugen:2x1GB OCZ Flex of 1x 1GB pc6400 Apacer
Videokaart:XFX 8800GTS
Voeding:550watt Anctec NeoHE
CPU:C2D E6600
Geluidskaart:X fi Xtreme gamer.
HDD:2x250GB 1x500GB Westerndigital.
Drive:LG Multi nog wat. (Doet er tog niet toe)
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet veel van je vragen maar dit viel me wel op...
jij zecht dat je geheugen 1150mhz heeft

en dit staat er op de site:
Supports DDR2 1066* memory for outstanding system performance.

dna lijkt het mij dat het geheugen dat je hebt van 1150mhz te snel is voor je moederbord:confused:

als ik het mis heb zeg je het maar
 
je hebt het mis want ik heb dit al eens gevraagd en dat kon gewoon. En voor zover ik weet bestaand er nog geen moederborden die vermeld staan dat ze boven de 1066mhz aankunnen. Dus dan zou het een beetje nutteloos zijn 1150mhz geheugen te maken als er geen moederbord is die het niet aankan nietwaar;)
 
er staat niet voor niet dat het moederbord support geeft van geheugen tot 1066 Mhz...

je kunt dus het beste 1066 mhz geheugen halen voor je je moederbord sloopt...
 
Kortom ik weet nu niet wie ik moet geloven of het nou wel kan of niet. Jij zegt van niet. Iemand anders heeft me ooit uitgelegd van wel. En voor zover ik weet zijn er nog geen DDRII Mobos die volgens het boekje geheugen boven de 1066mhz ondersteunen terwijl er wel DDRII geheugen boven de 1066mhz verkocht word.
De OCZ Flex geheugen bijvoorbeeld. Dus ik kan er pas iets van geloven als iemand me eens haarfijn wil uitleggen waarom het wel en niet kan want als de een zegt dat het wel kan en de ander niet dan kan ik er natuurlijk ook erg weinig mee.
 
Laatst bewerkt:
het staat er niet voor niets.. het is het zelfde als je wil proberen DDR2 in een DDR1 slot te zetten..of PCI express videokaart in een AGP slot proppen... daar komt het op neer...
 
ok dat is dan duidelijk. Maar waarom blijft mijn pc dan ook vast lopen met mijn oude geheugen en waarom krijg ik dezelfde foutmelding daarmee. En hoe los ik het op.
 
Laatst bewerkt:
Snellere types geheugen kunnen wel op een moederbord. Alleen het geheugen moet wel op de lijst staan met geteste geheugenmodules (compatibility list nakijken of mem configurator gebruiken van de fabrikant van memory). Als ik b.v. mijn geheugen ga overclocken kom ik ook ver over de max aangegeven snelheid van mijn geheugenmodule heen maar toch werkt het.

In principe kun je de 1150 Mhz module (indien hij op de compatibility list staat van je mobo) gewoon draaien, maar zal het systeem niet de volledige snelheid gebruiken maar de modules bijvoorbeeld op 800 Mhz laten lopen. Oftewel het is jammer geld.

Wat betreft het probleem met het opslaan van RAM. In je RAM word data "snel"opgeslagen om ook weer snel uitgelezen te worden. Je pc geeft aan dat je geheugenmodule de data niet goed kan schrijven wat vermoedelijk veroorzaakt word door een hardwarematig defect in OF je geheugenslot (ff de andere proberen) OF een defecte module.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan